Wydłużony czas pracy na sprawdzianie. Komu przysługuje i jak go egzekwować? Nie wszyscy nauczyciele pamiętają o dostosowaniach sprawdzian

Wydłużony czas pracy na sprawdzianie. Komu przysługuje i jak go egzekwować? Nie wszyscy nauczyciele pamiętają o dostosowaniach

Ze względu na specyficzne trudności w nauce niektórym uczniom przysługuje dłuższy czas na pisanie egzaminów. Podobnie powinno być w przypadku sprawdzianów przeprowadzanych regularnie na lekcjach. W miarę możliwości nauczyciele powinni dostosować warunki organizacji klasówek do potrzeb uczniów. Komu przysługuje wydłużony czas pracy na sprawdzianie? W jaki sposób dostosować warunki sprawdzianu na co dzień? Czy przedłużenie może zająć przerwę?

Komu przysługuje wydłużony czas pracy na sprawdzianie?

Zgodnie z przepisami w przypadku posiadania opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego uczniowi przysługuje prawo do dostosowania warunków przeprowadzania egzaminów, czyli m.in. wydłużonego czasu pracy. Dotyczy to m.in. uczniów ze stwierdzoną dysleksją, dysortografią oraz dyskalkulią.

Co ważne, uczniów z dysleksją, dysortografią oraz dyskalkulią obowiązują te same wymagania programowe i materiał, co uczniów bez specyficznych trudności w nauce. Jednak ich problemy powinny być brane pod uwagę przy ocenianiu, aby stopnie i wyniki były sprawiedliwe. Z tego względu wydłużony czas pracy w miarę możliwości powinien obowiązywać także na sprawdzianach.

Zobacz: Ile sprawdzianów i kartkówek może być w tygodniu? [Prawa Ucznia]

W jaki sposób dostosować warunki sprawdzianu dla uczniów z orzeczeniem?

Sprawdziany i klasówki zwykle obejmują większy zakres materiału, np. cały dział, a co za tym idzie – składają się z większej liczby zadań, na których rozwiązanie potrzeba sporo czasu, niekiedy nawet całą godzinę lekcyjną. W miarę możliwości jednak nauczyciele powinni dostosować warunki przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb uczniów. Mogą to zrobić na kilka sposobów, m.in. zmniejszając liczbę zagadnień i przeprowadzając sprawdziany częściej z mniejszych partii materiału.

Część nauczycieli przygotowuje sprawdziany w dwóch wersjach, a uczniowie z opinią mają do rozwiązania mniejszą liczbę zadań. Inni przewidują swoje klasówki na ok. 30 min. tak, aby uczniom, którym przysługuje wydłużenie, mieli czas na spokojne dokończenie wszystkich pytań. W przypadku szczególnie skomplikowanych sprawdzianów w ostateczności nauczyciel może jednorazowo przedłużyć czas pisania również na przerwę, chociaż nie jest to najlepszy wybór.

Sprawdź też: