Kto to jest dyslektyk? Kompendium wiedzy o dziecku z dysleksją
Kto to jest dyslektyk? Rodzice mogą sobie zadawać takie pytanie, gdy u ich dzieci pojawiają się problemy z czytaniem i pisaniem. Wiele osób bagatelizuje ten problem, jednak nie ulega wątpliwości, że wymaga on odpowiedniego postępowania, by dotknięte nim dziecko mogło się prawidłowo rozwijać.
Dysleksja i inne „dys”: czym są i jak się objawiają?
Dysleksja w życiu codziennym może się pojawiać bardzo często. Zwykle polega ona na pewnego rodzaju trudnościach przy czytaniu, a także, najczęściej, również przy pisaniu. Sam termin wziął się od połączenia łacińskiego przedrostka „dys” – czyli „brak czegoś/trudność” z terminem „lego” – czyli „czytać” (opcjonalnie „lexis” – czyli „wyrazy”).
„Dysleksja” a „dysortografia” – czym różnią się te dwa terminy? Otóż drugi z nich wskazuje na trudności z opanowaniem prawidłowej pisowni – są one specyficzne i często zaliczają się do nich popełniane błędy ortograficzne (termin od greckich pojęć: „orthos” – czyli „prawidłowy” i „grapho” – czyli „piszę”). Każda z tych dolegliwości (zarówno dysleksja, dysortografia, a także dysgrafia i dyskalkulia) mogą występować niezależnie od siebie, jednak każde z nich składa się na syndrom specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
Dyslektyk: kto to?
Dyslektyk to osoba, u której występują specyficzne zaburzenia w czytaniu i pisaniu. Tego rodzaju problemy objawiają się już we wczesnym dzieciństwie, często, gdy dziecko uczy się właśnie czytać i pisać, ponieważ robi to wolniej od swoich rówieśników, a jego nauka przynosi gorsze efekty (popełnia te same, specyficzne błędy, mimo ciągłej nauki i przyswajania wiedzy). Mimo tego, że dyslektyk nierzadko uchodzi za inteligentnego i może osiągać sukcesy w wielu dziedzinach życia (zwłaszcza w późniejszych latach), często jest uważany za leniwego, ponieważ nie zdołał opanować pewnych podstaw związanych z czytaniem i pisaniem.
Jak dyslektyk widzi tekst?
Dziecko cierpiące na dysleksję, ma poważne problemy z czytaniem, co jest spowodowane również tym, w jaki sposób widzi tekst. Osoby z dysleksją często przyznają, że poszczególne literki po prostu „skaczą” im przed oczami, często zamieniając się miejscami i tworząc zupełnie inne wyrazy niż w rzeczywistości. Z powodu tych zaburzeń wzrokowych, dziecko nie jest w stanie skojarzyć głoski z właściwym znakiem graficznym, stąd często myli podobne do siebie wyrazy. Bardzo często, nie mogąc sobie poradzić z tempem czytania, zgaduje kolejne słowa, robiąc to w pewnym sensie „na pamięć”, więc nie tylko przekręca wyrazy, ale i nieświadomie zmienia ich końcówki czy przestawia literki.
Takie problemy mogą wywoływać o dyslektyka frustrację. Zdarza się też, że skupione na technicznej stronie czytania dziecko podczas tego procesu całe się spina, poci, sztywnieje, a nawet ma problemy z oddychaniem. Niechętnie czyta na głos, zdając sobie sprawę z tego, że robi to dużo wolniej i mniej sprawnie niż jego koledzy. Zwykle kojarzy również samą czynność z czymś nieprzyjemnym, dlatego nie sięga po książki również w domu, z własnej woli. Takie dziecko wymaga regularnej pracy w domu, a jednocześnie bardzo korzysta, gdy ktoś inny przeczyta mu najpierw tekst na głos, by mógł go zrozumieć.
Ćwiczenia dla dyslektyka
Aby pomóc dziecku z dysleksją, można z nim w odpowiedni sposób pracować. Przykładowe ćwiczenia dla dyslektyka mogą być następujące:
- samodzielne czytanie każdego dnia przez około 20-30 minut (w zależności od wieku dziecka);
- równoczesne czytanie tekstu przez dziecko i osobę dorosłą (dorosły powinien czytać nieco ciszej);
- słuchanie tekstu czytanego przez osobę dorosłą i późniejsze streszczanie jego treści;
- przygotowywanie pytań do przeczytanego tekstu lub tworzenie streszczenia w punktach;
- jeśli pojawiają się problemy ortograficzne, warto postawić na pracę ze słownikiem ortograficznym;
- rozwiązywanie krzyżówek i rebusów ortograficznych;
- czytanie w taki sposób, by zasłonić dziecko pozostałą część zdania tak, by widział tylko pojedynczy wyraz i dopiero później złożył poszczególne słowa w jedną całość.
Należy pamiętać, by wymyślać tylko takie ćwiczenia, które okażą się dla dziecka atrakcyjne i nie będą zbyt długo trwały, ponieważ w przeciwnym razie może się ono zniechęcić. Jeśli będzie natomiast osiągało sukcesy w tym, co robi, otrzyma motywację do dalszych działań. Jeśli chcemy czytać dziecku, warto dać mu drugi egzemplarz tekstu, by mogło go śledzić i podążać tym samym za treścią. Tylko cierpliwość i regularne ćwiczenia może rzeczywiście pomóc.
Jakie zawody dla dyslektyka?
Jakie zawody dla dyslektyka byłyby najodpowiedniejsze? Właściwie trudno byłoby stworzyć listę takich profesji, ponieważ każdy nadaje się do czego innego, a przy odpowiednio regularnej pracy mogą osiągnąć każdy cel. Często zdarza się, że dyslektycy posiadają dobrze rozwinięte zdolności twórcze. Wielu było słynnych malarzy, animatorów, fotografów, a także naukowców i sportowców, którzy cierpieli na dysleksję, która zupełnie nie przeszkadzała im w realizacji planów zawodowych i pasji. Wystarczy tylko wspomnieć, że dyslektykami byli Leonardo da Vinci, Albert Eistein, Walt Disney, a z żyjących osób także Cher. Wybór i powodzenie danego planu tak naprawdę zależy od tego, jak podejdzie się do problemu.
Skąd się bierze dysleksja?
Wiele osób chciałoby wiedzieć, skąd się bierze dysleksja. Eksperci uważają, że jedną z przyczyn pojawiania się tych zaburzeń są uwarunkowania genetyczne. Dochodzi wówczas do nieznacznych zmian w układzie nerwowym dyslektyka. Zaburzenia mogą się też pojawić w wyniku mikrouszkodzeń lub niedokształceń układu nerwowego w obrębie mózgu, do jakich dochodzi w czasie ciąży, porodu, a także kilku pierwszych miesięcy życia dziecka. W związku z tymi zaburzeniami dochodzi do upośledzenia rozwoju psychomotorycznego.
Rodzice pytają o dysleksję u dzieci:
Czy dyslektyk może być lekarzem?
Tak, dyslektyk może być lekarzem. Oczywiście, musi wtedy poświęcić więcej uwagi na naukę czytania i pisania (może mieć problemy z trudniejszymi pojęciami z zakresu anatomii czy nazwami leków, dlatego musi być bardzo uważny). Jeśli wie o swoim problemie i wkłada dużo pracy w to, by z nim walczyć, może spokojnie wybrać się ma studia medyczne.
Czy dyslektyk ma wydłużony czas na maturze?
Nie, dyslektyk nie ma wydłużonego czasu na maturze. W jego przypadku zostaną jednak zastosowane szczegółowe zasady oceniania rozwiązań zadań otwartych na maturze pisemnej (m.in. z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego), które uwzględnią specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu (uczeniu się).
- Bogdanowicz Marta, Adryjanek Anna, Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Wydawnictwo Operon, Gdynia 2005.
- http://www.cke.gov.pl
Przysłowia o wiośnie. Co mówią nam ludowe mądrości?
Życzenia wielkanocne dla rodziców od wychowawcy. Czego życzyć na święta?
Zabawki z filmów i bajek, które dzieci uwielbiają – idealne prezent na Dzień Dziecka
Od kiedy przerwa wielkanocna w szkole 2024? Uczniów czeka niebawem sporo odpoczynku. Wielkanoc to dopiero początek
Quiz wielkanocny. Sprawdź, jak dużo wiesz o tych świętach. Nie będzie łatwo!
Czy w Wielką Sobotę jest post? Kiedy należy powstrzymać się od jedzenia przed Wielkanocą?
- Rodzice.pl
- Starsze dziecko
- Edukacja i psychologia
- Język polski
- Kto to jest dyslektyk? Kompendium wiedzy o dziecku z dysleksją
Test z lektury “Chłopcy z Placu Broni”. Te pytania skutecznie zweryfikują Twoją wiedzę
“Chłopcy z Placu Broni” to popularna węgierska powieść autorstwa Ferenca Molnára. Od wielu dekad dzieło to zalicza się do klasyki literatury dla dzieci i młodzieży. Ze względu na wyjątkową fabułę...
Czytaj dalej →Odmiana przez przypadki – jak zapamiętać jej zasady?
Przypadki w języku polskim to prawdziwa zmora uczniów czwartych klas szkół podstawowych oraz wszystkich obcokrajowców, którzy postanowili nauczyć się naszego języka ojczystego. Jest ich bowiem aż siedem, a każdy z...
Czytaj dalej →Jak zamienić zdanie na równoważnik zdania?
Wypowiedzenie stanowi uporządkowaną gramatycznie grupę wyrazów, zawierającą czytelną informację. Wypowiedzenie zawsze rozpoczynamy wielką literą, zaś kończymy wykrzyknikiem, wielokropkiem, znakiem zapytania bądź kropką. Wypowiedzenia dzielimy na: zdania (występują w nich orzeczenia),...
Czytaj dalej →Przymiotnik i jego odmiana
„Przymiotnik – odmiana” – w czasach edukacji zdalnej to jedna z częściej wpisywanych fraz do internetowych wyszukiwarek. I chociaż zagadnienie wydaje się banalnie proste i użytkowane w sposób intuicyjny, to...
Czytaj dalej →Partykuła wzmacniająca. Ta część mowy sprawia uczniom najwięcej problemów. Kiedy jej używamy?
Spośród wszystkich dziesięciu części mowy, które mamy w języku polskim, partykuła jest najbardziej problematyczna dla uczniów. Zgodnie z definicją może pełnić w zdaniu rozmaite funkcje, przez co nie zawsze łatwo...
Czytaj dalej →Bohaterowie ballady “Romantyczność”. Kto występuje w utworze? Część uczniów popełnia ten błąd
“Romantyczność” to utwór, z którym uczniowie zapoznają się już na początku omawiania epoki romantyzmu. Już od momentu publikacji uważany był za manifest programowy tego nurtu w literaturze i jego twórców....
Czytaj dalej →Opis dworku w Soplicowie. Jak wyglądał dom rodzinny Pana Tadeusza?
“Pan Tadeusz” to niewątpliwie jedno z najważniejszych dzieł w historii polskiej literatury. Ze względu na poruszane w fabule wątki oraz walory artystyczne, epopeja od lat jest lekturą szkolną, aktualnie czyta...
Czytaj dalej →Monolog Kordiana na Mont Blanc to kluczowy fragment utworu. Jak interpretować słowa bohatera?
“Kordian” Słowackiego to jeden z najważniejszych utworów polskiego romantyzmu, a pewnego rodzaju ukoronowaniem czy punktem kulminacyjnym jest fragment, gdy tytułowy bohater wygłasza Kordian na szczycie góry Mont Blanc. Nie bez...
Czytaj dalej →Koń jest świętym zwierzęciem którego greckiego boga? To zwierzę towarzyszyło niejednemu bohaterowi z mitologii
Starożytni Grecy wierzyli w wielu bogów, z których każdy miał władać określonym obszarem rzeczywistości. Oprócz należnej im władzy każdy z bogów miał przypisane także określone, charakterystyczne tylko dla nich atrybuty,...
Czytaj dalej →Plan wydarzeń “Świtezianka”. Tę lekturę muszą znać wszyscy ósmoklasiści. O czym opowiada ballada Mickiewicza?
“Świtezianka” to jeden z najbardziej znanych i charakterystycznych utworów Adama Mickiewicza. Ballada zachwyca do tej pory nie tylko kunsztem literackim, ale także niezwykłą, tajemniczą historią. Dziś “Świtezianka” jest jedną z...
Czytaj dalej →Mowa zależna i niezależna
Mowa zależna i niezależna stosowana jest przez nas na co dzień. Każdego dnia rozmawiając z kimś i zdając mu relacje z przeżytych zdarzeń przytaczamy cudze słowa. Możemy to robić w...
Czytaj dalej →Przedstawienie postaci. Jak napisać opis bohatera krok po kroku? Sprawdzone wskazówki
Stworzenie kompletnej i szczegółowej charakterystyki ze wszystkimi elementami to cenna umiejętność, którą uczniowie zdobywają już na początku edukacji w szkole podstawowej. Główną część stanowi zazwyczaj opis osiągnięć i charakteru danego...
Czytaj dalej →Jak napisać dedykacje do książki?
Książka to jeden z najbardziej wyjątkowych prezentów, jakie można podarować mamie, tacie, przyjaciółce oraz każdej innej bliskiej nam osobie. Jeśli jednak ma być prezentem na lata, warto pozostawić po sobie...
Czytaj dalej →Przeróbka czyjejś wypowiedzi, czyli parafraza. Przykłady, które kryją się pod tym terminem
Na pewno każdy z nas nie raz miał w życiu sytuację, że chciał próbował zacytować czyjeś słowa podczas rozmowy, ale nie pamiętał ich dokładnego brzmienia. W takim przypadku najczęściej przywołujemy...
Czytaj dalej →Jakie planety odwiedził Mały Książę? Kim byli ich mieszkańcy? Poznaj najważniejsze informacje!
“Mały Książę” to lektura, którą uczniowie poznają w szkole podstawowej. Warto dobrze ją zapamiętać, ponieważ znajduje się w puli książek obowiązkowych do egzaminu ósmoklasisty. Po opowieść autorstwa Antoine᾿a de Saint-Exupéry᾿ego można...
Czytaj dalej →Problemy młodych rodziców
W ostatni piąteczek na naszym ołpen spejsie zasłyszałem ten oto rodzicielski suchar: Przypomniał mi on wpis, który czytałem na jakimś blogu rodzicielskim. Wpis dotyczył rzeczy, które rodzice robią TYLKO przy pierwszym dziecku. Było...
Czytaj dalej →Rola świadków na weselu
Z racji tego, że już za dwa tygodnie będę świadkową na weselu siostry, postanowiłam przyjrzeć się tej roli i jej obowiązkom troszeczkę bliżej, a tym, co się nauczyłam, chętnie podzielę...
Czytaj dalej →Jak przystroić dom Panny Młodej?
Przystrojenie domu Panny Młodej oraz ewentualnie Pana Młodego leży w kwestii świadków. Przynajmniej taka jest tradycja. Nie musimy się jej sztywno trzymać. Często zdarza się, że to sami zainteresowani, czyli...
Czytaj dalej →
1 komentarzy: Kto to jest dyslektyk? Kompendium wiedzy o dziecku z dysleksją
Dyyslekcja, dysortografia, dysharmonia..
Maja Wasze dzieci?
Ćwiczycie? jak? materiały? zalecenia?
Mamy, jesteśmy pod opieką poradni to raz, w domku przerabiamy min. ortograffiti i dużo dodatkowych zadań z tego zakresu gdzie Ola ma kłopoty, dodatkowo zajęcia kompensacyjno-korekcyjne w szkole.
J. też ma zajęcia w szkole. Jednak my nie chodzimy do przychodni, chodziłyśmy, wydali orzeczenie i przekazano nam jakie książki kupić i jak ćwiczyć.
Jak sobie radzi Ola z językami obcymi?
A na jakich książkach pracujecie?
Co do języków obcych to Ola ma dwa obowiązkowe w szkole i radzi sobie z nimi bardzo dobrze tzn. w mowie nie ma żadnych problemów, natomiast z pisaniem to trochę gorzej, bo ona wogóle ma problem z pisaniem.
J. też ma dwa języki, w mowie ok ale z pisaniem gorzej.
Jakie macie zalecenia? Jak ćwiczycie?
Zapodziałam gdzieś kartkę z książkami, jak ją odnajdę to Ci podam.
Zalecenia mamy takie:
– nie poprawiać jej błędów, tylko wskazywać np. w tym zdaniu jest tyle błędów, znajdź je
– nie robić dyktand
– ma przepisywać zdania z książek, gazet i sprawdzać je potem
– jak zaczniemy ćwiczyć np. ó, u to tylko to ćwiczyć przez 3-4 mce i potem przejśc do ćwiczenia innych
– ma czytać głośno
Z zaleceń mamy podobnie jak Wy z błędami, co do dyktand to młoda pisze i to w miarę poprawnie tzn. błędów ortograficznych nie robi lub robi mało za to literki b, d, p, g to dla niej to samo, tak samo jak ą czy on, ę czy en. My mieliśmy wstrzymane czytanie głośnie bo po pierwszej klasie jak usłyszała że źle czyta głośno to doszło do tego że zaczęła w drugiej klasie tesktów uczyć się na pamięć. Pani z poradnii zakazała ją przez pół roku pytać a nam czytać głośno, a potem jakoś po mału zaczęliśmy wracać i teraz czytamy to co zadane w szkole + raz w tygodniu. A u nas dodatkowo rewelacyjnym spospbem na głośne czytanie okazała się młodsza siostra, Ola stwierdziła że musi zacząć płynniej czytać bo to wstyd zeby młodszej dukała (i czyta).
J. ładnie czyta, tu chodziło o to, by więcej pamiętała z tego czytania, a przede wszytskim by mniej błedów robiła.
No nikt więcej nie pisze… Nie wierzę, że tylko my tu jesteśmy;)