Łacina w szkole od września. Będzie można się jej uczyć już w podstawówce. Zastąpi języki nowożytne? Lacina w szkole

Łacina w szkole od września. Będzie można się jej uczyć już w podstawówce. Zastąpi języki nowożytne?

Po wielu latach przerwy łacina powraca do szkół. Zgodnie z decyzją Ministerstwa Edukacji i Nauki już od września część uczniów będzie mogła rozpocząć naukę tego przedmiotu już od 1 września 2023. Wiadomo już, że nie wszyscy skorzystają z tej opcji m.in. z powodu ewentualnych problemów kadrowych. Na jakich zasadach będzie nauczana łacina w szkole? Czy znajdą się chętni do pracy w szkołach absolwenci filologii klasycznej?

Łacina w szkole podstawowej i średniej. Na jakich zasadach będzie nauczana?

Na początku lutego minister edukacji Przemysław Czarnek podpisał nowelizacje rozporządzeń dotyczących podstawy programowej kształcenia ogólnego i ramowych planów nauczania. Jeden z przyjętych zapisów umożliwia wprowadzenie do szkół lekcji języka łacińskiego już od września 2023. W nowym roku szkolnym uczniowie klas VII i VIII szkoły podstawowej oraz uczniowie uczęszczający do liceów i techników będą mogli wybrać naukę łaciny.

Język łaciński nie będzie kolejnym przedmiotem obowiązkowym w planie lekcji, a zatem wprowadzenie go nie poskutkuje na szczęście spędzaniem dłuższego czasu w szkole. Łacinę będzie do wyboru zamiast drugiego języka nowożytnego. Aktualnie system wygląda w ten sposób, że uczniowie poza językiem angielskim mogą wybrać np. niemiecki, francuski czy hiszpański w zależności od oferty danej placówki. Od września zamiast tych języków będą mogli zdecydować się na naukę łaciny, jeśli w szkole będzie taka opcja.

Na lekcje łaciny będą mogli uczęszczać również uczniowie szkół średnich, którzy w ramach wybranego profilu realizują już przedmiot język łaciński i kultura antyczna. Z zapowiedzi wynika, że w planach jest także umożliwienie uczniom zdawania łaciny jako jednego z przedmiotów maturalnych od roku szkolnego 2026/2027.

Decyzja MEiN wzbudziła sporo kontrowersji, wielu rodziców i uczniów zastanawia się, czy rzeczywiście znajomość łaciny jest równie ważna co nauka francuskiego czy niemieckiego. Resort broni jednak przyjętych rozwiązań i podkreśla, że język łaciński to przecież podstawa naszej kultury. Warto podkreślić, że jest to przedmiot nieobowiązkowy i pozostaje jedynie jedną z opcji do wyboru, a zatem uczniowie nie będą musieli uczyć się łaciny, jeśli nie będą chcieli.

Znajomość języka łacińskiego, a więc umiejętność obcowania z tekstami, spuścizną naszych przodków jest naszym dobrem narodowym. Zatem przedmiotem troski władz i wszystkich obywateli powinno być dbanie o to, by w Polsce nie zabrakło ludzi zdolnych do zgłębiania, interpretowania, tłumaczenia, katalogowania i upowszechniania wiedzy o tym dorobku, ale także korzyści, jakie daje nauka języka łacińskiego (uczy logiki, myślenia, kultury, jest również ogromną pomocą w nauce języków obcych nowożytnych).

Zobacz: Czy będą wcześniejsze emerytury dla nauczycieli 2023? Miałyby dotyczyć tylko niektórych roczników

Minister Czarnek promuje łacinę z robotem Kopernikiem

Kilka dni temu, z okazji 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika, w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyła się oficjalna prezentacja humanoidalnego robota, który wygląda jak słynny astronom. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji robot potrafi rozmawiać z ludźmi i odpowiadać na pytania. Krótką pogawędkę postanowił uciąć sobie z nim Przemysław Czarnek. Szef resortu edukacji zapytał robota, czy łacina powinna wrócić do szkół, a zapytany zgodził się z ministrem: „przedmioty (łacina i filozofia) powinny być przedmiotami obowiązkowymi, ponieważ zwiększają zdolności analityczne oraz otwierają drzwi do nowych możliwości naukowych”.

W ten sposób ministerstwo postanowiło promować swoją decyzję o powrocie do szkół łaciny. Entuzjazmu z tego powodu nie kryje także Katarzyna Ochman, prezes Polskiego Towarzystwa Filologicznego, która udzieliła wywiadu Rzeczpospolitej. Jej zdaniem łacina w szkole to doskonały pomysł i na pewno znajdą się chętni latnyniści, gotowi podjęcia się pracy z uczniami.

Znajomość łaciny jest tym, co nas identyfikuje i odróżnia od innych wielkich cywilizacji, takich jak chińska, arabska czy indyjska. Jeśli chcemy, żeby nasi uczniowie mieli świadomość własnej kultury, to nie możemy ich odcinać od łaciny.

Katarzyna Ochman, prezes Polskiego Towarzystwa Filologicznego

Sprawdź też: