Kwestia wystawiania ocen często wywołuje sporo emocji nie tylko wśród uczniów, ale także rodziców. Nie zawsze zgadzają się z decyzją nauczyciela, szczególnie jeśli nie jest ona pozytywna. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, najlepiej szukać informacji w statucie szkolnym. Czy nauczyciel musi napisać uzasadnienie oceny niedostatecznej?
Czy nauczyciel musi napisać uzasadnienie oceny niedostatecznej?
Szkolne przepisy jasno regulują kwestię uzasadniania ocen, w tym niedostatecznych. Według Rozporządzenia MEN z 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów w szkołach (DzU z 2007 r., Nr 83, poz. 562), nauczyciel ma obowiązek uzasadnić każdą wystawioną ocenę – nie tylko niedostateczną – jeśli uczeń lub jego rodzice o to poproszą.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
[…]
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
[…]
1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
Jak wynika z poniższych zapisów, rodzice i uczniowie mogą domagać się uzasadnienia wystawionej oceny. Ocena niedostateczna nie jest jednak wyróżniona jako szczególnie wymagająca opisania i uargumentowania. Nauczyciel nie ma zatem obowiązku uzasadniać każdej wystawionej jedynki, chyba że zostanie o to poproszony.
Forma sporządzenia tego uzasadnienia nie jest jednak odgórnie narzucona przez ustawę czy rozporządzenie. Kwestię tę reguluje statut szkolny.
Zobacz: Skarga na nauczyciela: Jak napisać skargę na nauczyciela? [wzór]
Co w przypadku oceny niedostatecznej?
Zgodnie z przytoczonym wyżej rozporządzeniem szkolny system oceniania ma na celu nie tylko informować ucznia o stanie jego wiedzy i poziomie osiągnięć. Ma to być także sposób motywowania dzieci i młodzieży do dalszego rozwoju. Ocena niedostateczna również jest informacją – wskazuje, że uczeń nie opanował materiału, który umożliwiłby mu kontynuowanie nauki w kolejnej klasie i który należy uzupełnić, aby nie narobić sobie kolejnych zaległości.
Otrzymanie „jedynki” na koniec pierwszego semestru nie oznacza automatycznie problemów z promocją do następnej klasy, ponieważ decydująca jest dopiero ocena roczna. Szkoła ma obowiązek umożliwić uczniowi uzupełnienie braków w wiedzy i poprawę oceny niedostatecznej. Procedura naprawcza jest zazwyczaj szczegółowo opisana w statucie szkoły – nauczyciel informuje ucznia o zakresie materiału do uzupełnienia i wyznacza formę zaliczenia, którą może być sprawdzian pisemny lub odpowiedź ustna.
Sprawdź też: