Czy nauczyciel musi napisać uzasadnienie oceny niedostatecznej? Wszystko reguluje ten dokument ocena

Czy nauczyciel musi napisać uzasadnienie oceny niedostatecznej? Wszystko reguluje ten dokument

Kwestia wystawiania ocen często wywołuje sporo emocji nie tylko wśród uczniów, ale także rodziców. Nie zawsze zgadzają się z decyzją nauczyciela, szczególnie jeśli nie jest ona pozytywna. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, najlepiej szukać informacji w statucie szkolnym. Czy nauczyciel musi napisać uzasadnienie oceny niedostatecznej?

Czy nauczyciel musi napisać uzasadnienie oceny niedostatecznej?

Szkolne przepisy jasno regulują kwestię uzasadniania ocen, w tym niedostatecznych. Według Rozporządzenia MEN z 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów w szkołach (DzU z 2007 r., Nr 83, poz. 562), nauczyciel ma obowiązek uzasadnić każdą wystawioną ocenę – nie tylko niedostateczną – jeśli uczeń lub jego rodzice o to poproszą.

2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
[…]
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
[…]
1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.

Jak wynika z poniższych zapisów, rodzice i uczniowie mogą domagać się uzasadnienia wystawionej oceny. Ocena niedostateczna nie jest jednak wyróżniona jako szczególnie wymagająca opisania i uargumentowania. Nauczyciel nie ma zatem obowiązku uzasadniać każdej wystawionej jedynki, chyba że zostanie o to poproszony.

Forma sporządzenia tego uzasadnienia nie jest jednak odgórnie narzucona przez ustawę czy rozporządzenie. Kwestię tę reguluje statut szkolny.

Zobacz: Skarga na nauczyciela: Jak napisać skargę na nauczyciela? [wzór]

Co w przypadku oceny niedostatecznej?

Zgodnie z przytoczonym wyżej rozporządzeniem szkolny system oceniania ma na celu nie tylko informować ucznia o stanie jego wiedzy i poziomie osiągnięć. Ma to być także sposób motywowania dzieci i młodzieży do dalszego rozwoju. Ocena niedostateczna również jest informacją – wskazuje, że uczeń nie opanował materiału, który umożliwiłby mu kontynuowanie nauki w kolejnej klasie i który należy uzupełnić, aby nie narobić sobie kolejnych zaległości.

Otrzymanie „jedynki” na koniec pierwszego semestru nie oznacza automatycznie problemów z promocją do następnej klasy, ponieważ decydująca jest dopiero ocena roczna. Szkoła ma obowiązek umożliwić uczniowi uzupełnienie braków w wiedzy i poprawę oceny niedostatecznej. Procedura naprawcza jest zazwyczaj szczegółowo opisana w statucie szkoły – nauczyciel informuje ucznia o zakresie materiału do uzupełnienia i wyznacza formę zaliczenia, którą może być sprawdzian pisemny lub odpowiedź ustna.

Sprawdź też: