Godziny do dyspozycji dyrektora – zasady i przykłady. Na czym polegają i czy są obowiązkowe?

Godziny do dyspozycji dyrektora to specjalne zajęcia, których głównym celem jest rozwijanie zainteresowań i talentów uczniów, ale nie jest to jedyna możliwość. Prawo oświatowe dokładnie określa, jakie lekcje można organizować w ramach tego przepisu. Wiadomo również, że dyrektor ma obowiązek je zorganizować. Na co można przeznaczyć godziny do dyspozycji dyrektora? Godziny do dyspozycji dyrektora – poznaj zasady i przykłady.

Godziny do dyspozycji dyrektora – zasady i przykłady

Godziny do dyspozycji dyrektora to w praktyce po prostu dodatkowe nieobowiązkowe zajęcia dla uczniów prowadzone i zaplanowane przez nauczycieli danych specjalności. Dyrektor ma obowiązek zorganizować je od początku roku szkolnego i uwzględnić w planie nauczania.

W ramach tej puli dyrekcja w porozumieniu z Radą Pedagogiczną ustala rodzaj zajęć, biorąc pod uwagę możliwości placówki oraz potrzeby podopiecznych. W praktyce oznacza to zatem, że lekcje powinny być po prostu atrakcyjne dla uczniów, którzy chętnie skorzystają chociaż z jednych z nich. Mogą to być m.in. lekcje dodatkowe z danego przedmiotu (np. matematyka rozszerzona) lub zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego (np. dodatkowe lekcje praktyczne w szkole gastronomicznej).

Godziny do dyspozycji dyrektora to:

  • zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów,
  • w przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe – również na zajęcia związane z kształtowaniem kompetencji zawodowych,
  • w przypadku liceum ogólnokształcącego dla dorosłych oraz technikum, jeżeli kształcenie w zawodzie szkolnictwa branżowego tego wymaga – również na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym.

Uczniowie nie mają obowiązku uczestniczyć w tych zajęciach, dlatego podlegają one ocenie ani klasyfikacji (nie sprawdza się listy obecności). Wyników osiągniętych na lekcjach nie wpisuje się na świadectwie. Mimo to nauczanie w czasie tych godzin powinno być zaplanowane i uporządkowane, czyli posiadać oficjalny program.

Zobacz: Skala ocen szkolnych w Polsce. Jakie stopnie może otrzymać uczeń? Co oznaczają oceny literowe?

Ile godzin do dyspozycji dyrektora w szkole podstawowej?

Przepisy jasno określają liczbę godzin w I etapie edukacyjnym (klasy I-III) dyrektor powinien zorganizować 3 godziny, w II etapie edukacyjnym (IV-VIII) – 4 godziny.

Sprawdź też:

Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
Logo