Priorytety MEiN 2022/23. “Kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę” i “wychowanie patriotyczne”. Co jeszcze jest na liście?

Co roku w okresie wakacyjnym ministerstwo edukacji jest zobowiązane do określenia i ogłoszenia publicznie kierunków realizacji polityki oświatowej w nadchodzącym roku szkolnym. Nie inaczej było również tym razem. Priorytety MEiN 2022/2023 przedstawione zostały w specjalnym dokumencie wydanym w lipcu. “Postawienie na wychowanie patriotyczne, na tradycyjną szkołę, tradycyjną edukację”.

Priorytety ministra edukacji na rok szkolny 2022/23

Przygotowanie i ogłoszenie kierunków polityki edukacyjnej państwa to jedno z podstawowych zadań Ministerstwa Edukacji i Nauki, wynikające z bezpośrednio z prawa oświatowego. Szczegółowa lista przedstawiana jest co roku i obowiązuje od września do zakończenia roku. Ministerialne priorytety skomentował na antenie Polskiego Radia wiceszef resortu Dariusz Piontkowski.

Priorytety to postawienie na wychowanie patriotyczne, na tradycyjną szkołę, tradycyjną edukację, ale także niezapominanie o tym, że wokół nas świat się zmienia. Chcemy, aby także te innowacyjne rozwiązanie, elementy elektroniczne, które choćby w czasie pandemii mocno występowały, nadal były, ale nie dominowały. One nie zastąpią bezpośredniego kontaktu nauczyciela z uczniami.Dariusz Piontkowski, wiceszef MEiN, w Programie I Polskiego Radia

Jak podkreśla minister Piontkowski, jedną z najważniejszych kwestii dla resortu jest szerzenie świadomości patriotycznej wśród dzieci i młodzieży. Dlatego też w szkołach od września pojawił się nowy przedmiot “Historia i teraźniejszość”. Jak wynika z podstawy programowej, podczas zajęć uczniowie mają szczegółowo zapoznać się z najważniejszymi wydarzeniami i przemianami społecznymi ostatnich dekad zarówno w Polsce, jak i na świecie. Dzięki temu mają lepiej rozumieć również aktualną sytuację polityczno-społeczną.

Między innymi wzrostowi poczucia patriotyzmu ma służyć wprowadzenie nowego przedmiotu w szkole – od września historii i teraźniejszości. Sądzę, że większość Polaków będzie zadowolona. Młodzi Polacy, i starsi zresztą też, powinni znać swoją historię, bo ona w największym stopniu wpływa na to, co się dzieje dzisiaj. Wiele procesów, zachowań ma swoje źródło w wydarzeniach sprzed kilkunastu czy kilkudziesięciu lat i jeżeli nie mamy takiej świadomości, to łatwo nami manipulować.Dariusz Piontkowski, wiceszef MEiN, w Programie I Polskiego Radia

Niestety wygląda na to, że prognozy ministra Piontkowskiego nie do końca się sprawdziły. Wiadomo przecież, że zarówno sam HiT, jak i podręcznik do tego przedmiotu stworzony przez prof. Roszkowskiego nie wzbudził entuzjazmu wśród większości rodziców. Wręcz przeciwnie – spora ich część krytycznie odnosi się do zajęć w zaproponowanym przez MEiN kształcie. Powodem są przede wszystkim kontrowersyjne fragmenty książki, w których autor krytykuje (a wręcz atakuje) m.in. feminizm, liberalizm, osoby o poglądach lewicowych, metodę in vitro, a nawet niektóre zespoły rockowe i metalowe.

Zobacz: Rodzice pozywają resort edukacji i prof. Roszkowskiego. Żądają wycofania podręcznika do HiT

Główne kierunki polityki oświatowej 2022/23

Priorytet edukacyjne MEiN na nadchodzące 10 miesięcy zostały ogłoszone w lipcu w dokumencie “Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023”. Celem wydania takiej listy jest doprecyzowanie działań, które w danym roku powinny podjąć organy nadzoru pedagogicznego, a także placówki doskonalenia nauczycieli.

Co ważne, przy opracowywaniu priorytetów nie zapomniano na szczęście o kwestii uczniów z Ukrainy. W polskich szkołach od września naukę rozpoczęło tysiące Ukraińców w różnym wieku i o różnym poziomie znajomości języka polskiego. Praca z nimi to dodatkowe wyzwanie dla nauczycieli, dlatego MEiN zapewnia, że otrzymają oni odpowiednie wsparcie i niezbędną pomoc.

Priorytety MEiN na rok szkolny 2022/23 – szczegółowa lista

  1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
  2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
  3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
  4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
  5. Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
  6. Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
  7. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
  8. Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
  9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Dokument określa jednak nie tylko kierunki polityki oświatowej 2022/2023, ale także zakres kontroli placówek ze strony kuratoriów. W przedszkolach, w szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych szkołach I stopnia kuratorzy będą dokładniej sprawdzać, czy uczniowie mają zapewnione wsparcie na odpowiednim poziomie przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych.

Co więcej, kuratorzy będą kontrolować szkoły ponadpodstawowe i sprawdzać, w jaki sposób realizowane są zajęcia wychowania do życia w rodzinie.

Sprawdź: Lektury obowiązkowe matura 2023 po gimnazjum. Uczniowie niepocieszeni, lista wyjątkowo długa

Priorytety MEiN 2022/23 przedszkole

Priorytety ministerialne na rok szkolny 2022/23 wspominają również o edukacji przedszkolnej. Resort podkreśla, że jednym z celów jest podniesienie poziomu kształcenia. Przygotowana lista wskazuje również na konieczność zapewnienia zarówno uczniom, jak i przedszkolakom odpowiedniego wsparcia – ze strony nauczycieli oraz pedagogów specjalnych. Na te aspekty będą zwracać szczególną uwagę kuratorzy oświaty podczas kontroli.

Sprawdź też:

Dodaj komentarz

Planowanie ślubu oraz wesela

Błogosławieństwo rodziców

Błogosławieństwo od rodziców to jedna z najważniejszych tradycji w dniu ślubu dla osób, które są katolikami. Symbolizuje przekazanie przez rodziców tuż przed ślubem władzy rodzicielskiej mężowi kobiety i zgodę na...

Czytaj dalej →
Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
Logo