Matematyka na maturze nieobowiązkowa? Tysiące podpisów pod projektem. Co na to men? Matura 1

Matematyka na maturze nieobowiązkowa? Tysiące podpisów pod projektem. Co na to MEN?

Matura z matematyki nieobowiązkowa? – to marzenie niejednego ucznia, który planuje zdawać egzaminy, ale obawia się, że na drodze do sukcesu stanie mu właśnie ten przedmiot. Królowa nauk od zawsze stanowi nie lada wyzwanie dla uczniów, zwłaszcza tych preferujących przedmioty humanistyczne. Z tego powodu stworzono petycję, pod którą zebrano już tysiące podpisów. Jak do pomysłu podchodzi MEN?

Matematyka na maturze przestanie być obowiązkowa?

Postulat dotyczący usunięcia matematyki z listy egzaminów obowiązkowych na maturze powraca regularnie od lat. Zwolennicy tego pomysłu argumentują, że aktualne zasady nie uwzględniają wszystkich potrzeb i trudności uczniów. W związku z podobnymi zarzutami stworzono petycję z żądaniem zniesienia obowiązkowej matury z matematyki. Jej autorką jest Anna Drożdż, psycholog i jednocześnie matka uczennicy szkoły średniej.

Pod wnioskiem, który domaga się zniesienia obowiązkowej matury z matematyki, podpisało już ponad 15 tys. osób. Swój apel uzasadnia tym, że obecny system „nie odpowiada różnorodnym potrzebom, talentom, możliwościom intelektualnym młodych ludzi w Polsce”. Zwraca uwagę, że wśród absolwentów szkół średnich jest wielu uczniów z rozmaitymi trudnościami i problemami w nauce, które uniemożliwiają przyswojenie i zrozumienie materiału. Zamyka to wielu osobom drogę do dalszego rozwoju na wymarzonej ścieżce.

Są także uczniowie z różnego rodzajami zaburzeniami takimi jak: Fas, dyskalkulia, zakłócenia orientacji w schemacie relacji przestrzennych, zakłócenia w wyobraźni przestrzennej, trudności w rozpoznawaniu i używaniu symboli, problemy z kopiowaniem liczb i obliczeń, problemy z zastosowaniem matematyki w zadaniach praktycznych, sztywność myślenia – niemożność wybrania właściwej strategii w rozwiązywaniu problemu i w zamianie strategii na inną, abstrakcyjność myślenia, czy spektrum autyzmu. […] W efekcie wiele osób mimo wysokiego poziomu nie osiąga wymarzonego wyniku na maturze, co ogranicza ich możliwości dalszego rozwoju edukacyjnego oraz zawodowego […].

Autorka petycji podkreśla również, że uczenie się tego przedmiotu przy tylu trudnościach „powoduje stres i obciążenie psychiczne, które często wpływają negatywnie na zdrowie psychiczne młodzieży”. Zwraca uwagę, że obowiązkowa matematyka zwiększa nierówności, ponieważ uczniowie pochodzący z zamożnych rodzin uczęszczają na korepetycje, na które uczniowie z uboższych domów nie będą w stanie sobie pozwolić.

Maturzysta, który ledwo zdał egzamin z matematyki z wynikiem w okolicach 30-40 proc. nie planuje swojej przyszłości na kierunkach politechnicznych (o czym często wspominają naukowcy z owych uczelni- lobbowanie).

Zobacz: Lista lektur obowiązkowych matura 2025. Uczniowie mają dużo łatwiej. Ze spisu usunięto ponad 20 pozycji!

Czy MEN przychyli się do postulatów petycji?

W petycji znalazła się propozycja nowego rozwiązania. Zamiast obowiązkowej matematyki każdy uczeń mógłby wybrać trzeci przedmiot spośród dostępnych opcji, takich jak historia, biologia, chemia, fizyka czy matematyka. Inicjatorka petycji zwraca uwagę na potrzebę systemu edukacyjnego, który docenia zróżnicowane uzdolnienia uczniów, zamiast stosowania jednakowych standardów oceniania, które bywają krzywdzące. Powołuje się na raport OECD (2023), który „wskazuje, że poziom stresu wśród uczniów w Polsce jest jednym z najwyższych w Europie” oraz badania CBOS pokazujące, że ponad 60 % uczniów uważa obowiązkową maturę z matematyki za zbędną.

Chociaż pomysł zyskał spore zainteresowanie i poparcie, to jednak nic nie wskazuje na to, że aktualny system mógłby się zmienić w najbliższym czasie. Wciąż jednak spora część społeczeństwa popiera obowiązkową maturę.

Sprawdź też