Jak założyć profil zaufany przez bank lub bez banku? Jak zalozyc profil zaufany

Jak założyć profil zaufany przez bank lub bez banku?

Cyfryzacja naszej rzeczywistości przynosi wiele wymiernych korzyści, ułatwiających codzienne funkcjonowanie. Coraz więcej spraw możemy bezpiecznie załatwić przez Internet, za pomocą różnych narzędzi. Jednym z nich jest tzw. profil zaufany. Z naszego artykułu dowiesz się jak założyć profil zaufany.

Co to jest profil zaufany?

Profil zaufany to podpis elektroniczny, zawierający zestaw danych identyfikujących jego posiadacza, do podpisywania podań i wniosków składanych w Internecie do podmiotów publicznych. Dzięki niemu załatwisz sprawy urzędowe online, bez wychodzenia z domu. Będziesz mógł poruszać się m.in. na:

  • Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – to tu złożysz wniosek o dowód osobisty, odpisy z aktów ze stanu cywilnego zarejestrujesz narodziny dziecka
  • Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – tu sprawdzisz czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczenia zdrowotnego, zwolnienia lekarskie, sprawdzisz stan konta jako ubezpieczonego
  • Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej – tu możesz założyć firmę, wznowić lub zawiesić jej działalność.

Zobacz także: Nowe zasady w ZUS! Dziecko na kwarantannie – opieka według nowych przepisów. Co się zmieni?

Kto, kiedy i gdzie może założyć profil zaufany?

Profil zaufany może założyć każda osoba posiadająca pesel, w dowolnym momencie przy dostępie do Internetu. Należy w tym celu połączyć się ze stroną rządową profilu zaufanego.

Jak założyć profil zaufany?

Najczęstszym wykorzystywanym sposobem jest założenie profilu zaufanego przez bank.

Jak założyć profil zaufany przez bank?

Zakładanie profilu zaufanego przez bank ma kilka kroków. Pierwszym z nich jest sprawdzenie czy twój bank daje możliwość tworzenia profilu zaufanego. W tym celu wejdź na stronę banku lub skontaktuj się z jego infolinią. Następnie na stronie internetowej banku wybierz opcję logowania się na swoje konto a później opcję wyboru formularza do założenia profilu zaufanego. Kolejnym krokiem jest wykonywanie poleceń związanych z rejestracją profilu zaufanego. Za każdym razem gdy chcesz użyć profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania się przez swój bank. Założyć profil zaufany w banku w większości z nich jest bardzo proste!

Jak założyć profil zaufany bez banku?

Profil zaufany bez konta bankowego założysz na trzy sposoby. Pierwszy z nich to wejście na stronę profilu zaufanego i wybranie opcji „rozmowa wideo z urzędnikiem” – tu złożysz wniosek o profil zaufany online i potwierdzisz go podczas rozmowy z urzędnikiem.

Drugim sposobem jest założenie profilu zaufanego za pomocą e-dowodu. Na zalinkowanej powyżej stronie wybierasz opcję „e-dowód”. Następnie wybierasz narzędzie do logowania się za pomocą e-dowodu, może to być smartfon lub czytnik NFC podłączony do komputera. Przy wyborze opcji przez smartofn będziesz musiał pobrać aplikację eDO ze sklepu Google Play lub App store i otworzyć ją. Następnie:

  • W aplikacji zeskanuj kod QR bądź przepisz numer widoczny pod kodem.
  • Jeżeli połączenie z aplikacją przebiegnie prawidłowo na ekranie smartfonu pojawią się dalsze wytyczne. 
  • Wpisz 6-cyfrowy numer CAN, który znajduje się w prawym dolnym rogu dowodu osobistego.
  • Podaj 4-cyfrowy kod PIN, który ustaliło się przy odbiorze dowodu osobistego. 
  • Przyłóż swój dowód osobisty do telefonu. 

Po przejściu wszystkich kroków rejestracja profilu zaufanego się zakończy.

Natomiast przy wyborze logowania się za pomocą czytnika NFC, wykonać musisz następujące kroki:

  • Podłącz czytnik NFC do swojego urządzenia.
  • Umieść dowód na czytniku).
  • Na ekranie wyświetli się okno w którym należy wpisać numer CAN- znajduje się on w prawym dolnym rogu dowodu osobistego.
  • W prawym dolnym rogu monitora powinien pojawić się komunikat o poprawnym podłączeniu certyfikatów e-dowodu..
  • Teraz dopiero należy wcisnąć przycisk „Zaloguj się”na stronie profilu zaufanego.
  • Powinno pojawić się okno z certyfikatem. Należy potwierdzić je przyciskiem “Ok”.
  • Należy podać 4-cyfrowy kod PIN i zatwierdzić przyciskiem “Ok”.
  • System potwierdzi poprawne logowanie.

Trzecim sposobem jest wybór opcji „W placówce” – w niej utworzysz profil zaufany online i potwierdzisz go w jednej z ponad 2 tysięcy placówek w Polsce i za granicą. Czynność ta jest bardzo prosta i zajmuje dosłownie chwilę.

Zobacz także: Zasiłek macierzyński dla przedsiębiorczych? ZUS żąda od matek zwrotu setek tysięcy złotych za urlop macierzyński

Jak potwierdzić profil zaufany online?

Profil zaufany zacznie działać dopiero wtedy gdy go potwierdzisz. Jak potwierdzić profil zaufany przez bank? Potwierdzaniem profilu zajmują się banki, choć nie wszystkie. Przykładowo są to banki: Alior Bank, Bank Pekao, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, Santander, T-mobile Usługi Bankowe oraz PKO Bank Polski. W każdym z nich musisz najpierw zalogować się, a następnie poszukać opcji Usługi i dalej wybrać odpowiednią zakładkę dotyczącą profilu zaufanego. Potwierdzenie profilu zaufanego przez bank jest bardzo proste.

Do potwierdzenia profilu zaufanego możesz też wykorzystać podpis elektroniczny jeśli go posiadasz. Wypełniasz wniosek o założenie profilu zaufanego, następnie przy pomocy bezpiecznego podpisu elektronicznego z ważnym certyfikatem kwalifikowanym potwierdzasz dane. Jak potwierdzić kwalifikowanym certyfikatem swoje dane za pomocą podpisu elektronicznego? Musisz mieć zainstalowane na komputerze oprogramowanie PZSinger. Znajdujesz zakładkę Profile zaufane i Wnioski o profile zaufane, następnie klikaszj Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym. 

Zobacz także: Nowy przelicznik za urlop wychowawczy – Czy wlicza się on do emerytury?

Jak potwierdzić profil zaufany w ZUS?

Aby zakończyć proces rejestracji profilu zaufanego poprzez ZUS, musisz na stronie profilu zaufanego wybrać opcję „w placówce”. Spośród listy dostępnych placówek z możliwością potwierdzenia profilu zaufanego, wybierz ZUS w twojej okolicy. Następnie udaj się do placówki ze swoim dowodem tożsamości a dalej pokierują tobą pracownicy.

Jak założyć konto na ePUAP?

Zakładanie konta na ePUAP jest bardzo podobne do zakładania profilu zaufanego. Należy wejść na stronę www.epuap.gov.pl i w prawym górnym rogu wybierz opcję „zarejestruj się”. W oknie pojawi się formularz zakładania konta. Należy uzupełnić wymagane pola oznaczone czerwoną gwiazdką:

  • pierwsze imię,
  • nazwisko,
  • login,
  • hasło,
  • e-mail,
  • e-mail (powtórnie).

W kolejnej części należy zapoznać się z zakresem i warunkami korzystania z ePUAP oraz wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zaznaczając pole w formularzu. Następnie należy przepisać tekst widoczny na obrazku (captcha) i wybrać przycisk „Zarejestruj się”. Konto ePUAP zostało założone. Platforma powinna przekierować na stronę główną ePUAP. Załóż profil zaufany ePUAP, żebyś mógł sprawniej i bez kolejek załatwiać sprawy urzędowe!

Zobacz także: Zgłoszenie narodzin dziecka w pracy – Jakie formalności po urodzeniu dziecka?

Rodzice pytają:

Co to jest profil zaufany/konto ePUAP?

Profil zaufany to podpis elektroniczny, zawierający zestaw danych identyfikujących jego posiadacza, do podpisywania podań i wniosków składanych w Internecie do podmiotów publicznych. Dzięki niemu załatwisz sprawy urzędowe online, bez wychodzenia z domu. Profil zaufany zawiera najważniejsze dane o użytkowniku, w tym jego dane osobowe, numer PESEL, numer telefonu oraz adres e-mail.

Jak utworzyć profil zaufany?

Można to zrobić logując się do swojego banku i wypełniając odpowiedni formularz. Możesz także wejść na stronę rządową profilu zaufanego i tam dokonać rejestracji.

Profil zaufany – jak założyć przez bank?

Najpierw sprawdź czy twój bank daje możliwość tworzenia profilu zaufanego. W tym celu wejdź na stronę banku lub skontaktuj się z jego infolinią. Następnie na stronie internetowej banku wybierz opcję logowania się na swoje konto a później opcję wyboru formularza do założenia profilu zaufanego. Kolejnym krokiem jest wykonywanie poleceń związanych z rejestracją profilu zaufanego.

Co to jest podpis zaufany?

Kwalifikowany podpis elektroniczny to – w przeciwieństwie do profilu zaufanego – produkt komercyjny, który możesz zakupić u certyfikowanych dostawców, których lista jest dostępna na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji. Różni się także okresem ważności – można go wykupić na rok lub dwa lata. Możesz dzięki niemu nie tylko załatwiać sprawy urzędowe, ale także podpisywać dokumenty w pdf-ie lub e-maile.

Jak aktywować profil zaufany?

Aby profil zaufany zaczął działać musisz go potwierdzić. Możesz tego dokonać albo poprzez swój bank, albo poprzez udanie się do jednej z ponad 2 tysięcy placówek potwierdzających, zabierając ze sobą dokument tożsamości.

Jak sprawdzić czy mam profil zaufany?

Wejdź na stronę rządową profilu zaufanego i spróbuj się zalogować, Jeśli ci się to nie uda, prawdopodobnie nie masz założonego profilu zaufanego.