Nauka korzystania z nocnika to kolejny krok w dorosłość, który wykonuje Twój maluch. Świadome regulowanie potrzeb fizjologicznych świadczy o tym, że dziecko dojrzewa. Zazwyczaj okres nauki przypada na okolice 15-30 miesiąca życia, ale każdy maluszek rozwija się we własnym tempie, więc jest to kwestia bardzo indywidualna. Nie należy sugerować się postępami innych dzieci i zmuszać własnej pociechy do szybszego porzucenia pieluchy.

Nauka korzystania z nocnika wymaga bardzo wiele cierpliwości i wyrozumiałości. Nawet kilkanaście udanych prób może zostać przerwanych niespodziewanymi wpadkami. Pamiętaj, że świadome wstrzymywanie moczu i kału jest czynnością dosyć trudną. Wymaga ona synchronizacji umiejętności rozpoznania przez dziecko potrzeby załatwienia się oraz świadomej kontroli nad odruchami własnego ciała.  Mały człowiek uczy się tego stopniowo.

Nie przymuszaj swojego dziecka do korzystania z nocnika. Szybko się zniechęci i nauka potrwa o wiele dłużej

Umiejętność załatwiania się na nocniku nabyta przez dziecko staje się często obsesją rodziców. Upatrują w tym pewnego rodzaju potwierdzenia, że ich dziecko rozwija się szybciej od innych, a więc jest „lepsze”. Lub wręcz przeciwnie – załatwiające się do nocnika dzieci w podobnym wieku, wywołują u niektórych mam refleksję, że ich dziecko jest opóźnione, skoro jeszcze tej umiejętności nie posiadło. Przymuszają swoje pociechy do korzystania z nocnika, co może dać opłakane efekty, jeśli maluch nie jest na to gotowy. Dzieci dojrzewają w bardzo różnym tempie i należy mieć tego świadomość. Późniejsze opanowywanie pewnych umiejętności wcale nie oznacza, że z dzieckiem jest coś nie tak.

Zdarza się, że młode matki próbują już kilkutygodniowe niemowlęta przyuczać do załatwiania się do nocnika, poprzez przytrzymywanie ich nad nim. Przez kolejne miesiące obserwują swoje pociechy, próbując wyczuć moment, gdy zbliża się potrzeba załatwienia się dziecka. Natychmiast wtedy sadzają je na nocnik. Najważniejsze jednak jest to, by dziecko samo świadomie skorzystało z nocnika, wiedząc, że zbliża się moment wypróżnienia, a do tego musi ono dojrzeć i być na to psychicznie gotowe.

Kiedy zacząć naukę korzystania z nocnika?

Przyjęło się, że średni wiek dziecka, w którym można podejmować pierwsze nocnikowe próby to półtora roku. Należy bacznie obserwować malucha. Jeśli kompletnie nie jest zainteresowany załatwianiem się na nocnik, to daj mu jeszcze kilka miesięcy. Z czasem dziecko zaczyna sygnalizować, że załatwia swoje potrzeby fizjologiczne: przykuca, udaje się w odosobnione miejsce, wydaje specyficzne dźwięki. Oznacza to, że zaczyna zauważać, że wypróżnianie się jest czynnością, którą kontroluje i jest jej świadome. To dobry okres na próby podsuwania mu nocniczka.

Badania wskazują, że nocnik dla chłopców staje się przedmiotem użytkowym trochę później niż dla dziewczynek. Dziewczynki zazwyczaj uczą się korzystania z niego o pół roku wcześniej niż chłopcy.

Nocnik dla chłopca

Różnice anatomiczne w budowie chłopców i dziewczynek powodują, że nocnik dla chłopca powinien mieć nieco bardziej zabudowany przód. Wyżej wysunięta część nocnika, która znajduje się pomiędzy nogami korzystającego z niego dziecka, pozwoli zminimalizować ryzyko wpadek typu fontanna moczu skierowana w górę. W przypadku dziewcząt takiego problemu nie ma, można więc wybrać nocnik mniej zabudowany, bardziej płaski.

Jak nauczyć dziecko korzystać z nocnika?

Gdy zaobserwujesz, że Twój maluch jest już psychicznie gotów na pierwsze próby nocnikowe, najpierw oswój go z nowością, jaką jest nocnik. Niech przez kilka dni stoi w pomieszczeniach, w których przebywa dziecko. Pierwsze próby nauki korzystania z nocnika dobrze jest przeprowadzać latem. Dziecko jest ubrane w mniejszą ilość ubrań, jest ciepło, ewentualna wpadka nie będzie więc bardzo uciążliwa.

Bardzo ważna jest obserwacja malca. Gdy zauważysz, że zbliża się moment wypróżnienia, szybko go rozbierz i posadź na nocniku. Pierwsze próby mają na celu pokazanie dziecku zależności pomiędzy robieniem siusiu czy kupy  a faktem siedzenia na nocniku. Z czasem maluch zacznie identyfikować potrzebę fizjologiczną z koniecznością skorzystania z nocniczka. Wyraźnie zasygnalizuj dziecku konieczność uprzedzenia Cię, że czuję potrzebę fizjologiczną oraz że powinno od tej pory zawsze Cię poprosić o pomoc w skorzystaniu z nowego sposobu załatwiania się. Używaj prostego, zrozumiałego dla dziecka języka. Wypracujcie sposób określania poszczególnych części ciała oraz nazywania czynności fizjologicznych i korzystajcie z tych nazw konsekwentnie.

Pamiętaj, że nauka korzystania z nocnika bywa żmudna. Wpadki będą się zdarzały często, ale wraz w upływem czasu ich ilość zmaleje.