Skoki rozwojowe: Ile trwa skok rozwojowy? [Kalendarz skoków rozwojowych]

Pierwszy raz na zwrot “Skoki Rozwojowe” trafiłem, gdy “Mamuśki z for” obskoczyły na Facebooku mój wpis na temat Śledzika Niemowlaka. Pewna napisała, że cytuję: “jak przychodzi Skok Rozwojowy, to tego Śledzika można sobie wsadzić…”. Czym są skoki rozwojowe? Ile czasu trwają? Te tematy zacząłem zgłębiać wspólnie z ekspertką od psychologii dziecięcej.

Skoki rozwojowe: Ile trwa skok rozwojowy? [Kalendarz skoków rozwojowych]
elements.envato.com

Skoki rozwojowe

Wróćmy jednak do skoków rozwojowych. Po opisanej wyżej sytuacji zacząłem zgłębiać temat. Okazało się, że jest on bardzo popularny wśród rodziców. Udało mi się dopaść przyjaciółkę, która jest nie tylko absolwentką psychologii, ale także jej pasjonatką. W dodatku pracuje z dziećmi. To od niej dowiedziałem się, że w świecie naukowym pojęcie “skok rozwojowy” oficjalnie nie występuje, ale jest znane.
Powszechnie za skok rozwojowy uważa się naturalny etap rozwoju niemowlaka związany z dojrzewaniem jego mózgu i układu nerwowego. W przeciwieństwie do rozwoju fizycznego dziecka, który przebiega dość płynnie, rozwój układu nerwowego przebiega skokowo. Niemal z dnia na dzień maluch zdobywa nowe umiejętności, co wiąże się często z rozdrażnieniem i płaczliwością dziecka. Właśnie dlatego skoki rozwojowe u niemowlaka są tak popularnym tematem na forach dla rodziców: mamy i tatusiowie obwiniają je za fakt, że radosne dotychczas maleństwo nagle staje się płaczliwe i za nic nie daje się ukoić jego płaczu.

Wyróżnia się trzy modele zmian rozwojowych u dzieci:

  1. Liniowy w którym przyczyną zmian rozwojowych jest wpływ otoczenia na niemowlaka. Warunkiem zmian jest jego dojrzałość wewnętrzna. Zmiana to ciągłe i płynne kumulowanie doświadczeń. Stare zachowania płynnie zamieniają się w nowe.
  2. Cykliczno-fazowy (model kontekstualny) – przyczyna zmian leży w aktywności dziecka, w jego ciągłej interakcji z czynnikami zewnętrznymi. Warunkiem zmian jest dostosowanie bodźców zewnętrznych do stopnia osiągniętej dojrzałości organizmu. Zmiany mają charakter cykliczny, ilościowy i jakościowy. Stare zachowania są modyfikowane przez nowe doświadczenia.
  3. Stadialny w którym przyczyną zmian rozwojowych jest wewnętrzny potencjał malucha, jego osobiste możliwości rozwoju. Przyczyną zmian jest skumulowanie doświadczeń i następują one skokowo. Naprzemiennie występują fazy postępu, regresu i zastoju (plateau).

Do naszych Skoków Rozwojowych najbardziej pasuje ostatni model zmian, czyli stadialny.
Tłumacząc jednak na bardziej przystępny język (przynajmniej w moim rozumowaniu).
Zmiany w zachowaniu dziecka mogą następować

  • samoczynnie, ale stale (bez zauważalnych zmian nastrojów),
  • samoczynnie, ale skokowo
  • z pomocą czynników zewnętrznych, ale również stale

Skoki rozwojowe dziecka

Skok rozwojowy: co to jest?

Skoki rozwojowe według potocznej interpretacji to okres dużych zmian w układzie nerwowym dziecka. Każdy skok to nowe umiejętności, które pozyskuje niemowlak. Niestety najczęściej poprzedzają go “okresy trudne”. W ich czasie dziecko może być marudne, może gorzej trawić pokarm, wymaga więcej uwagi ze strony otoczenia lub może “być nieobecne”. W tych okresach dziecko najchętniej spędzałoby cały dzień i noc przy piersi mamy. Jego świat diametralnie się zmienia, a to powoduje strach. Najbezpieczniej czuje się na rękach.

W pierwszym roku życia maluszka najczęściej ma miejsce 7 skoków rozwojowych. Dzieci przechodzą je w różnym czasie i z różnymi objawami. Zebrane poniżej informacje są orientacyjne. Warto pamiętać, że statystyczne okresy w których dzieci przechodzą skoki rozwojowe są liczone od planowanej, a nie prawdziwej daty porodu. Wcześniaki będą przez skoki przechodziły odpowiednio później, a dzieci urodzone po terminie odpowiednio wcześniej niż niemowlaki urodzone w planowanym terminie.

Kalendarz Skoków Rozwojowych (tabela)

Kalendarz skoków rozwojowych

Kiedy występują skoki rozwojowe u niemowląt?

W pierwszym roku życia maluszka, skoki rozwojowe rozkładają się w sposób następujący:

  • 5 tydzień
  • od 7 do 9 tygodnia
  • od 11 do 12 tygodnia
  • od 14 do 19 tygodnia
  • od 22 do 26 tygodnia
  • od 33 do 37 tygodnia
  • od 41 do 46 tygodnia

Jak widzisz każdy kolejny skok rozwojowy trwa dłużej. Samopoczucie dziecka w pierwszym roku życia jest jak sinusoida. To normalne, że raz jest pogodne, samo się sobą zajmuje, a innym razem cały czas chce na ręce i marudzi.

Pierwszy skok rozwojowy: 5 tydzień

Co się zmienia u niemowlaka?

  • Słucha i patrzy uważniej. Zaczyna interesować się przedmiotami i dźwiękami.
  • Wyraźniej reaguje na dotyk i zapach.
  • Uśmiecha się po raz pierwszy lub znacznie częściej niż przedtem.
  • Układ pokarmowy zaczyna działać coraz lepiej. Ulewanie i odbijanie się powinno być rzadsze.
  • Może płakać prawdziwymi łzami.

Jak to wyglądało u naszej córki?
Zuzia była w piątym tygodniu. Urodziła się jednak po terminie. Stąd zapewne wymieszanie pierwszego i drugiego skoku.

  • Zaczęła interesować się karuzelą w kołysce. Zapatrywała się na nią na dłuższą chwilę.
  • Na dźwięki reagowała prawie od początku. Zwłaszcza na saksofon i trąbkę (zapewne wysoka częstotliwość).
  • Ciężko stwierdzić czy wyraźniej reagowała na dotyk. Zaczęła natomiast sama częściej wszystkiego dotykać i wszystko łapać. Musieliśmy przez to bardziej uważać przy wyjmowaniu i wkładaniu jej do kołyski. Często łapała się za koszulkę lub kocyk.
  • Uśmiechała się zdecydowanie częściej niż wcześniej.
  • Prawdziwych łez nie zaobserwowano.
  • Zdecydowanie wymagała więcej uwagi. Już samo mówienie do niej ją uspokajało.
  • Idealnie czuła się wtulona w Sylwię lub we mnie.
  • Czuć było w niej strach, ale radziła sobie świetnie.

Drugi skok rozwojowy: 7-9 tydzień

Co najczęściej dzieje się z dzieckiem?

  • Podnosi głowę – tutaj nasza Zuzia to wyjątek. Głowę podnosiła już na wadze w sali porodowej. Praktycznie od początku podnosi ją regularnie.
  • Zmienia pozycję: przekręca się ze strony na plecy lub brzuszek.
  • Kopie nóżkami i macha raczkami.
  • Chce siedzieć na Twoich kolanach
  • Dotyka przedmiotów
  • Próbuje złapać przedmiot
  • Trzyma przedmiot
  • Patrzy na ludzi wokół
  • Patrzy na wyraz twarzy
  • Patrzy na przedmioty, które się świecą
  • Wydaje krótkie dźwięki i słucha siebie samego
  • Lubi słuchać piosenek

Trzeci skok rozwojowy: od 11 do 12 tygodnia

Zmiany u dziecka podczas trzeciego skoku rozwojowego:

  • Reaguje na ton głosu
  • Staje się bardziej wrażliwe na zmiany intensywności światła
  • Zaczyna piszczeć
  • Podąża wzrokiem za źródłem dźwięku
  • Odpowiada uśmiechem na uśmiech
  • Zaczyna bawić się własnymi rączkami
  • Podejmuje pierwsze próby siadania

Jak to było u nas?
U nas nie zaobserwowaliśmy wyraźnego skoku w tym okresie. Wymienione wyżej zmiany pojawiły się, ale następowały w sposób ciągły, a nie gwałtowny. Jeśli koniecznie chcielibyśmy te zmiany nazwać, to odbyły się one zapewne w modelu cykliczno-fazowym.

Czwarty skok rozwojowy: od 14 do 19 tygodnia

Według informacji, które można znaleźć w podręcznikach, czwarty skok rozwojowy jest przełomowy. Poprzedza go znacznie dłuższy spadek nastroju.
W tym czasie u dziecka zmienia się:

  • Jest bardziej komunikatywne
  • Śmieje się w głos
  • Reaguje na swoje imię
  • Cieszy się swoim odbiciem w lustrze
  • Odepchnie butelkę lub pierś gdy już nie będzie głodne
  • Lubi obserwować świat

U nas czwarty skok także nie był zauważalny. Przestaliśmy od tego czasu zwracać uwagę na skoki rozwojowe. Zapewne dałoby się doszukać jakiś momentów z gorszym nastrojem po których występowały powyższe zmiany, ale byłoby to bardzo “na siłę”.
skok rozwojowy u noworodka

Skoki rozwojowe u dzieci w wieku przedszkolnym

Większość z nas słyszała o skokach rozwojowych niemowląt, ale czy wiecie, że podobne zmiany dotyczą też starszych dzieci? Właściwie nie powinno to nikogo dziwić: w końcu maluch nieprzerwanie się rozwija!
Pierwszą dużą zmianę rozwojową rodzice zobaczą u dwulatka. Między 18 a 24 miesiącem życia dziecko zaczyna sobie zdawać sprawę ze swojej autonomii i nie waha się tej wiedzy wykorzystać. Najczęściej robi to nadużywając słowa “nie”, któremu może towarzyszyć tupanie, krzyk, a nawet rękoczyny. Czy jest na to rada? Najprościej będzie wyposażyć się w dużą ilość spokoju, ponieważ dwulatek po prostu musi przez ten etap przejść.
Po burzliwym buncie dwulatka przychodzi czas względnego spokoju, a w naszym domu zamieszkuje sielski trzylatek. Niestety nie na długo. Kolejnym trudnym okresem jest “bunt czterolatka”. Podczas tego skoku rozwojowego pojawia sie:

  • niepewność dziecka, również co do naszych uczuć;
  • potrzeba skupienia na sobie uwagi otoczenia;
  • brak koordynacji ruchowej;
  • pogorszenie orientacji w przestrzeni;
  • może pojawić się zezowanie;
  • jąkanie się i zacinanie;
  • charakterystyczny wysoki tembr głosu.

Wszystkim tym zmianom towarzyszy potrzeba skupienia na sobie uwagi rodziców i upewniania się co do ich miłości. Czterolatek wymaga bliskości i wyrozumiałości, ale też cierpliwości rodziców. Zdarza się, że tworzy sobie wyimaginowanego przyjaciela, który pomaga mu przejść przez trudny okres skoku rozwojowego. Na szczęście po trudnym roku przychodzi kolejny spokojny okres: 5 rok życia. Kolejny kryzys zacznie się na około 4-5 miesiący przed szóstymi urodzinami.

Skok rozwojowy u sześciolatka ma związek z procesami neurobiologicznymi. W mózgu dziecka są usuwane niewykorzystywane połączenia, czego skutkiem jest rozchwianie emocjonalne, dezorientacja i zmęczenie. Sześciolatek potrzebuje sporo snu i odpoczynku, a na co dzień spokoju oraz akceptacji. Na szczęście ten stan rozchwiania nie potrwa długo. W połowie szóstego roku życia powróci czas spokoju.

Rozwój dzieci w wieku szkolnym

Gdy patrzymy na “szkolniaki” wydawać by się mogło, że to w pełni rozwinięte i naprawdę duże dzieci. Od dnia narodzin zdobyły niesamowicie dużo umiejętności i czasem aż trudno uwierzyć, że kiedyś były nieporadnymi noworodkami. Tymczasem okres późnego dzieciństwa nie jest końcem zmian i rozwoju dziecka. Być może zwracamy na nie mniejszą uwagę, ale uczeń zdobywa kolejne umiejętności – przede wszystkim związane z przetwarzaniem informacji o świecie. Pojawia się też myślenie logiczne, dzięki któremu nasza pociecha widzi związki przyczynowo-skutkowe. Dziecko w wieku szkolnym ma coraz większą umiejętność koncentracji energii na konkretnych działaniach. Potrafi planować i działać celowo.
Dla 6-9 latków bardzo charakterystyczny jest właśnie rozwój skokowy. Dziecko, które dotychczas miało problemy z nauką, z dnia na dzień zaczyna sobie dobrze radzić pokazując nowe umiejętności i kompetencje. Skoki rozwojowe u starszych dzieci mają mniej dramatyczny (dla otoczenia) przebieg niż we wcześniejszych latach. W czasie skoku rozwojowego dziecko jest nieśmiałe i nieco zamknięte w sobie. Raczej spokojne i skupione, choć mogą być delikatnie zdezorientowane. Skokom rozwojowym mogą towarzyszyć bóle wzrostowe – zazwyczaj nocą dziecko bolą nogi i stopy.

Czasem względnego spokoju jest 10 rok życia dziecka. To dobry moment, by zebrać siły na czas dalszego rozwoju dziecka, kiedy to wchodzi ono w okres “przeddorastania”. 11-latek przechodzi ze stadium operacji konkretnych do stadium operacji formalnych. Dziecko zaczyna rozumieć granice czasu i przestrzeni. Wkracza też w okres dynamicznego wzrostu i rozwoju fizycznego, co może się wiązać nie tylko z bólami wzrostowymi, ale też z dezorientacją i uczuciem ogromnego zmęczenia, do którego dochodzi początek burzy hormonalnej. W rezultacie pojawia się zmienność nastrojów – od radości do dramatu. Jednak to dopiero początek tego, na co powinni się przygotować rodzice. Gdy w ich domu zamieszka 14-latek, będzie dążył do “odcięcia pępowiny” poprzez negowanie tego, co mówią rodzice. Wówczas zacznie się czas dorastania i wejścia w dorosłość.

Rodzice pytają o skoki rozwojowe u niemowląt i dzieci

Co to jest skok rozwojowy?

Choć pojęcie “skoki rozwojowe” nie istnieje oficjalnie w świecie naukowym, to mówi się o nich potocznie jako o czasie zmian w rozwoju układu nerwowego dziecka. Ich konsekwencją jest zyskiwanie przez dzieci nowych umiejętności i zdolności, jednak w czasie, gdy zmiany mają miejsce, dziecko może być płaczliwe i rozdrażnione.

Jak rozpoznać skok rozwojowy?

Gdy nadchodzi czas skokowych zmian w rozwoju dziecka, maluch staje się rozdrażniony i płaczliwy. Często zapomina nabyte dotychczas umiejętności, by po kilku dniach nie tylko je sobie przypomnieć, ale też z dnia na dzień nabyć nowe.

Ile trwa skok rozwojowy?

To, jak długo trwa skok rozwojowy zależy od wieku dziecka. Niektóre skokowe zmiany w rozwoju niemowlęcia trwają kilka dni, inne (u starszych dzieci) nawet kilka miesięcy.

Ile trwa skok rozwojowy w 5 i 11 tygodniu?

Płaczliwość i rozdrażnienie spowodowane wzmożonym rozwojem niemowlęcia trwają zazwyczaj kilka dni.

Jak wygląda kalendarz skoków rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia?

Skoki rozwojowe u niemowlęcia rozkładają się następująco:

  • 5 tydzień
  • od 7 do 9 tygodnia
  • od 11 do 12 tygodnia
  • od 14 do 19 tygodnia
  • od 22 do 26 tygodnia
  • od 33 do 37 tygodnia
  • od 41 do 46 tygodnia

Kolejne ważne etapy rozwoju przypadają na 2, 4, 6-9 rok życia. Gdy dziecko kończy 10 lat, rodzice mogą na chwilę odetchnąć. Nie na długo, bo kolejne dynamiczne zmiany zajdą u 11-latka.
A jak u Was przebiega(ł) rozwój dziecka? Zmiany zachowań zachodzą regularnie czy skokowo? Obserwujecie nagłe zmiany nastrojów?

1 komentarzy: Skoki rozwojowe: Ile trwa skok rozwojowy? [Kalendarz skoków rozwojowych]

2020-08-31 16:50:10

Skoki rozwojowe: Ile trwa skok rozwojowy?

SKOKI ROZWOJOWE

Opisujemy tu 7 skoków rozwojowych, jakie występują w ciągu pierwszego roku życia dziecka. Nie są to okresy związane z rozwojem fizycznym, ale rozwojem układu nerwowego czyli psychicznym. Rozwój mózgu i systemu nerwowego sprawia, że dzieci poddawane są jeszcze większym bodźcom, doznaniowym niż dotychczas. Stad stres, trudności w zasypianiu i ogólny niepokój. Nie martw sie, to potrwa ok tygodnia. Każdy skok poprzedzony jest bezpośrednio okresem, kiedy dziecko jest marudne, ma problemy ze spaniem i wymaga więcej uwagi od rodziców. Może niekiedy sie wydawać, ze dzieci nawet cofnęły sie w swoim rozwoju, natomiast, gdy następuje sam skok często ma sie wrażenie, ze dziecko nauczyło sie wielu nowych rzeczy dosłownie przez jedna noc. Na początku okresy są krótkie, mogą trwać parę dni a im dziecko jest starsze, tym okresy te są dłuższe.
(Uwaga: dzieci urodzone np. 2 tyg. później przechodzą swój skok 2 tyg. wcześniej i odpowiednio dzieci urodzone wcześniej przechodzą to później. Wszystko związane jest z rozwojem mózgu dziecka).

Okresy skoków:
5 tygodni (wrażenia),
7-9 tygodni (wzory),
11-12 tygodni (niuanse),
14-19 tygodni (wydarzenia),
22-26 tygodni (relacje- lek separacyjny),
33-37 tygodni (kategorie),
41-46 tygodni (sekwencje)
Jakie są symptomy kolejnego skoku?

Przeważnie dziecko “chce z powrotem do mamy”, zaczyna być marudne, wymaga ciągłej uwagi, gorzej je, gorzej śpi lub nagle przestaje robić to czego sie juz nauczyło tak jakby cofalo sie w swoim rozwoju. Taki kryzys jest dla mamy i dziecka bardzo stresujący bo z punktu widzenia dzidzi nagle wszystko się w jego światku zmienia i jest przestraszone, stąd to wiszenie na mamie i cycku- bo tam czuje się najbezpieczniej. Mamy czują się sfrustrowane ciągle płaczącym dzieckiem, i nie rozumieją co się z nim dzieje.

Skok w wieku 5 tygodni

Dziecko zaczyna być bardziej uważne i?obudzone?, wszystkie zmysły są wrażliwsze niż wcześniej. Od tej pory dziecko słyszy, widzi czuje zapach i smak zupełnie inaczej niż dotąd i to może sie mu wydawać niezrozumiale i przerażające. Jedynym sposobem wyrażenia tego strachu jest krzyk i płacz oraz szukanie bezpieczeństwa w ramionach rodziców.

Nowe umiejętności:

– Patrzy słucha uważniej i dłużej
– Jest bardziej świadome dotyku, zapachów
– Uśmiecha sie po raz pierwszy lub częściej niż przedtem
– Układ pokarmowy może funkcjonować lepiej np. dziecku odbija sie rzadziej,
rzadziej wymiotuje
– Może płakać prawdziwymi łzami po raz pierwszy

8 tydzień

Dziecko zaczyna rozróżniać wzory w dźwiękach, zapachach i smaku, zauważa, ze jego dłonie należą do niego i jakie to uczucie gdy trzyma sie ręce ponad głowa czy przed sobą. Dziecko zaczyna mieć kontrolę nad swoimi ruchami ale nadal są one nieskoordynowane.

Nowe umiejętności:

– Podnosi głowę
– Przekręca sie ze strony na brzuch i plecy
– Kopie nóżkami i macha raczkami
– Chce siedzieć na Twoich kolanach
– Dotyka przedmiotów
– Próbuje złapać przedmiot
– Trzyma przedmiot
– Patrzy na ludzi wokół
– Patrzy na wyraz twarzy
– Patrzy na przedmioty, które sie świecą
– Wydaje krótkie dźwięki i słucha siebie samego
– Lubi słuchać piosenek

Nie wszystkie dzieci umieją robić to wszystko? różne dzieci preferują różne czynności i różnie intensywnie je ćwiczą.

12 tydzień

Jak wcześniej możesz zauważyć, że dziecko jest bardziej krzykliwe, marudne, śpi i je gorzej lub jest cichsze niż przedtem. W wieku 12 tygodni dziecko wkracza w świat zniuansowany: dziecko uczy sie rozumieć delikatne różnice i zachowywać sie zróżnicowanie. Może np. słyszeć różnice w tonie głosu, zauważać jak zmienia sie światło w pokoju, kiedy słońce skryje sie za chmurę. Zauważysz, że ruchy dziecka są bardziej miękkie kiedy wyciąga rączki, by coś schwycić lub gdy odwraca głowę śledząc jakiś ruch.

Nowe umiejętności:

– Potrafi skoordynować ruchy oczu i głowy śledząc ruch
– Podnosi sie do pozycji siedzącej trzymając sie Twoich dłoni
– Odpycha sie obiema nóżkami leżąc w foteliku lub na kocu
– Łapie przedmioty obiema raczkami
– Wkłada wszystko do buzi
– Ogłada i bawi sie rączkami
– Zauważa, że może piszczeć i zmienia ton głosu
– Robi bąble ze śliny
– Wyraźnie daje do zrozumienia, że jest znudzone gdy np. – zbyt długo patrzy na
ta sama zabawkę

19 tydzień

Marudne okresy zaczynają być coraz dłuższe, mogą trwać aż do 6 tygodni i zacząć sie juz w 14-tym tygodniu.

Dziecko zaczyna rozumieć zdarzenia, w sensie krótkich sekwencji przechodzących z jednego w inny wzór. Innymi słowy może np. nauczyć sie wyciągnąć rękę po zabawkę, złapać ja jedna ręką, potrzasnąć, przekręcić i włożyć do buzi. Inny przykład to fakt, ze dziecko może łączyć dźwięki w sekwencje? np mamama, tatata.

Nowe umiejętności:

– Przekręca sie z pleców na brzuch lub odwrotnie
– Próbuje raczkować
– Podpiera się na rękach i podnosi tułów
– Lubi ruszać ustami, wypina język
– Może wziąć przedmiot do jednej reki i przełożyć go do drugiej
– Wkłada rzeczy, rękę mamy, taty do buzi, żeby je zbadać, ugryźć
– Próbuje uderzać zabawkami o stół
– Zrzuca świadomie zabawki na podłogę
– Szuka rodziców
– Reaguje na własne odbicie w lustrze radością lub strachem
– Reaguje na własne imię
– Rozumie słowa
– Wymawia nowe dźwięki vvv,sss, zzz, rrr itd
– Używa spółgłosek
– Wyciąga ręce, gdy chce by je podnieść
– Cmoka ustami, gdy jest głodne
– Odpycha butelkę/pierś gdy sie naje
– Może przesadnie reagować np. zakasłać jeszcze raz gdy rodzice zareagowali na
poprzednie zakasłanie

26 tydzień

Okres marudzenia może zacząć się już około 23 tygodnia i trwać około 4 tygodni. Typowe dla tego okresu jest na przykład to, ze dziecko źle śpi i wydaje sie mieć koszmary senne, jest nieśmiałe w stosunku do obcych, nie ma apetytu, nie chce, żeby zmieniać mu pieluchę czy ubranie. Dużo sie teraz dzieje? dziecko zaczyna widzieć i rozumieć różne relacje/stosunki.
Zauważa fizyczną odległość pomiędzy przedmiotami i pomiędzy ludźmi. Pierwszą rzeczą, która dziecko zauważa i na co reaguje jest odległość pomiędzy nim samym a rodzicami. Świadomość, że mama i tata niebezpiecznie zwiększa ta odległość a w dodatku samemu nie można mieć na to wpływu mogą być dla dziecka przerażające.
Bardzo absorbująca i interesująca jest obecnie obserwacja położenia różnych rzeczy wobec siebie? rzeczy mogą być w sobie wzajemnie, na sobie, pod sobą itd.
Dziecko zaczyna zauważać jak wpływać na rozwój wypadków, co robić żeby sie cos działo. Wyłącznik światła jest super dla tego rodzaju eksperymentów! Dziecko zaczyna zauważać, ze niektóre rzeczy/sytuacje są ze sobą związane. Np ze klucz przekręcony w dziurce w drzwiach wejściowych oznacza, ze tata jest w domu! Dziecko zaczyna rozumieć, gdy cos jest?nie tak? np. gdy ludzie zderza sie ze sobą? to może być zabawne? ale i przerażające. Fizycznie dziecko zaczyna lepiej koordynować swoje ruchy, raczkowanie idzie mu coraz lepiej. Bardzo ważne jest, by pamiętać, ze dla każdego dziecka świat relacji będzie innym? własnym- przeżyciem? całkowicie opartym na tych umiejętnościach, które dziecko zdobyło w poprzednich skokach rozwojowych.

Nowe umiejętności:

– Siada samo
– Chwyta małe przedmioty za pomocą palca wskazującego i kciuka
– Umie uderzać dwoma przedmiotami o siebie trzymając je w oby dłoniach
– Wyjmuje zabawki ze skrzynki i wkłada je do skrzynki
– Przenosi wzrok z jednego obrazka na drugi w książce z obrazkami
– Obserwuje ruchy osoby, która sie dziwnie zachowuje
– Patrzy uważnie na szczegóły np. na metkę przyszyta do misia
– Naśladuje machanie raczka na pożegnanie
– Protestuje, gdy mama czy tata wychodzi

36 tydzień

Około 36-40 tygodnia Twoje dziecko zaczyna zauważać i rozumieć, ze świat można
podzielić na grupy. Dziecko zauważa, ze rzeczy mogą mieć cechy wspólne np. mogą
brzmieć lub pachnieć podobnie.

Niektórzy badacze uważają, ze w tym wieku zaczyna rozwijać sie inteligencja. Kiedy dziecko zaczyna dzielić świat według kategorii jego sposób myślenia zaczyna być podobny do myślenia dorosłych. Dlatego zaczynamy lepiej rozumieć własne dzieci ponieważ myślą w podobny sposób do naszego.

Nowe umiejętności:

– Pokazuje, ze rozpoznaje kształty
– Pokazuje, ze uważa, iż cos jest zabawne? za pomocą – gestów czy odgłosów
– Pociesza/przytula swoje zabawki
– Robi miny do własnego odbicia w lustrze
– Po raz pierwszy jest zazdrosne gdy mama lub tata przytula inne dziecko
– Bierze inicjatywę do zabawy

46 tydzień

W 46 tygodniu ( 44-48 ) dziecko zaczyna znajdować i tworzyć sekwencje za pomocą swoich zmysłów. W poprzednim skoku dziecko często rozbierało przedmioty na części po to, by je zbadać? obecnie zacznie je w tym celu składać? na przykład budować wieżę z klocków zamiast rozbierać zbudowaną wieżę.
Twoje dziecko zaczyna łączyć zdarzenia? np. zebranie swoich ubranek z podłogi i włożenie ich do kosza na brudna bieliznę. Zauważysz, ze dziecko zaczyna rozumieć, ze niektóre zdarzenia zazwyczaj następują po sobie i ze wie, jakie następne zdarzenie nastąpi po poprzednim.

Nowe umiejętności:

– Wskazuje na i chce byś nazywał rzeczy
– Mówi?nie? gdy nie chce czegoś zrobić
– Umie udawać głosy zwierząt
– Mówi?mmm? gdy chce jeszcze jeść
– Wie, co pasuje do siebie i może włożyć okrągły klocek do okrągłej dziury
– Patrzy na lampę i wyciąga do niej ręce, gdy naciskasz na włącznik
– Próbuje rysować na papierze
– Próbuje uczyć sie chodzić pchając np. chodzik czy krzesło
– Znajduje coś do wspinania jeśli chce się do czegoś dostać
– Schodzi tyłem z kanapy czy schodów
– Próbuje celować gdy rzuca piłka
– Wyraźnie daje do zrozumienia, ze chce się z Tobą bawić i wyraźnie sie z Tobą bawi
– Szuka przedmiotu, który ukryłaś
– Ukrywa przedmiot samo, czeka i śmieje sie gdy go znajdziesz
– Używa szczoteczki do zębów
– Daje Ci posmakować, to, co samo je.

Ps. w 99% zgadza się z moją córcią przerobiłam całą tabelkę i się wszystko zgadzało więc warto wiedzieć kiedy i czego mamy się spodziewać . Na opis co nasze maleństwo ma już potrafić robić nie przywiązujcie dużej uwagi każde dziecko ma swoją porę na umiejętności.

Mam nadzieję ze pomogłam.

To jeszcze dokładam:

Zanim nadchodzi, Twój maluch bywa marudny, płaczliwy i miewa kłopoty ze spaniem. To może oznaczać tylko jedno – [Zobacz stronę].

Pierwszy rok życia dziecka to okres prawdziwej rewolucji. Wszystko dzieje się w błyskawicznym tempie. Z małego kwilącego noworodka zamienia się w raźno tuptającego i pociesznie gaworzącego berbecia. Nigdy później dziecko nie przechodzi tak gwałtownego rozwoju, jak właśnie podczas pierwszych miesięcy życia. W okresie tym nasze maleństwo przejdzie aż siedem takich skoków rozwojowych. Im więcej będziemy o nich wiedzieli, tym łatwiej będzie nam zrozumieć zachowanie naszego dziecka.

Skoki te są okresami w życiu naszego maleństwa, kiedy następuje intensywny rozwój psychiczny. Rozwój mózgu i systemu nerwowego sprawia, że dzieci odbierają znacznie więcej bodźców i wrażeń, niż dotychczas. Każdy z tego typu etapów trwa zwykle od 2 do 4 tygodni (skoki trwają dłużej, kiedy dzieci są starsze) i poprzedza je dość wyraźna zmiana zachowania dziecka. Maluch staje się marudny, ma problemy ze spaniem i zdaje się wymagać więcej uwagi. Obserwując dokładnie dotychczasowy rozwój naszego dziecka, przed skokiem możemy mieć wrażenie, że dziecko jakby cofnęło się w rozwoju, przestało wykonywać czynności, których umiejętność już posiadło.

Jednak jak tylko skok następuje, wydawać się może z kolei, że w tym krótkim czasie dziecko nauczyło się wielu nowych rzeczy. Istnieje swego rodzaju harmonogram określający, w jakim wieku skoki te się pojawiają, jednak należy brać poprawkę na datę narodzin dziecka. Wcześniaki skok przechodzą później, zaś dzieci urodzone po terminie wcześniej. Moment pojawienia się skoku jest bowiem ściśle związany z rozwojem mózgu dziecka, który następował przecież już w życiu płodowym.

I miesiąc

Pierwszy skok pojawia się ok. 5 tygodnia życia, kiedy nasz maluch ma zwykle skończony pierwszy miesiąc życia. Jest to skok związany ze zwiększeniem wrażliwości na odbierane wrażenia. Zmysły stają się wrażliwsze. Od tej chwili inaczej niż dotąd dziecko słyszy, widzi i czuje zapach oraz smak. Nowe doznania mogą wywołać w nim strach, który objawia się krzykiem czy płaczem. Na tym etapie często pojawiają się pierwsze łzy, ale i uśmiechy.

II miesiąc

Około 8 tygodnia przychodzi kolejny skok, w którym dziecko zaczyna rozróżniać wzory w dźwiękach, zapachach i smaku. Uważniej niż dotychczas malec może przyglądać się wyrazowi Twojej twarzy czy w ogóle obserwować ludzi. Jest to moment, w którym dziecko odkrywa własne dłonie? często na nie patrzy, próbuje się nimi bawić, bywa, że sięga po przedmioty lub dotyka ich. Powoli nasz maluch zaczyna kontrolować swoje ruchy.

III miesiąc

Po upływie 11 lub 12 tygodni dziecko może wydać się nam bardziej nieznośne. Zmniejsza się apetyt, gorzej śpi, częściej marudzi czy nawet krzyczy. Na tym etapie niemowlę staje się bowiem bardziej wrażliwe na świat detali. Dziecko zaczyna dostrzegać różnice np. w tonie głosu, intensywności światła? może go obudzić szczekający pies, który dotąd nie robił na nim wrażenia. Odtąd dziecko zwykle potrafi skoordynować ruchy oczu i głowy, śledząc ruch. Zaczyna się etap poznawania świata poprzez wkładanie wszystkiego do buzi. W tym momencie również malec odkrywa możliwości własnego głosu? piszczy, pokrzykuje, zmienia ton.

IV-V miesiąc

Kolejny skok może oznaczać znacznie dłużej utrzymujące się zmiany w zachowaniu, bowiem w tym wieku skok może potrwać od 14 do 19 tygodnia. Dziecko zaczyna rozumieć pewne zdarzenia? np. uczy się wyciągać rękę po zabawkę, złapać ją, potrząsnąć, przekręcić i włożyć do buzi. Maluch zaczyna teraz również wymawiać nowe dźwięki, rozumie wypowiadane słowa, reaguje na własne imię. Potrafi też odepchnąć butelkę, kiedy jest najedzony lub wyciągnąć rączki, gdy chce, by go wziąć na ręce. Zaczyna rozpoznawać w lustrze własną twarz.

VI miesiąc

Między 22 a 26 tygodniem życia u niemowlęcia pojawia się tzw. lęk separacyjny. Dziecko odkrywa odległość, jaka dzieli go od mamy i taty, co może budzić w nim ogromny lęk, stąd wybuchy płaczu, gdy któreś z rodziców znika z pola widzenia. Maluch może stać się lękliwy i nieśmiały wobec obcych. Lęk separacyjny może objawiać się również zmniejszeniem apetytu, snem przerywanym krzykiem czy dziennym marudzeniem. Dziecko zaczyna zauważać, że niektóre sytuacje są ze sobą związane, obserwuje dziwne ruchy osób w jego otoczeniu. Protestuje gdy rodzice wychodzą z pokoju. Podczas zabawy potrafi skupić uwagę na drobnym szczególe? na tym etapie dzieci wydają się wprost zafascynowane wszelkimi metkami przy zabawkach.

VIII-IX miesiąc

Ten etap w rozwoju naszych dzieci to według badaczy czas, kiedy rozwija się inteligencja dziecka. Między 33 a 37 tygodniem maluch zaczyna bowiem dzielić świat na kategorie, a jego sposób myślenia zaczyna zbliżać się do myślenia dorosłych. Dziecko dostrzega, że rzeczy mogą mieć cechy wspólne np. mogą brzmieć lub pachnieć podobnie. Na tym etapie dziecko zaczyna również przejawiać własne poczucie humoru i robi miny do lustra. Około 8 miesiąca maluch może zacząć wykazywać inicjatywę do zabawy.

XI miesiąc

Twój maluch ma już prawie rok i właśnie około 46 tygodnia zaczyna znajdować i tworzyć sekwencje za pomocą swoich zmysłów. Dziecko zaczyna rozumieć, że niektóre zdarzenia następują po sobie i wie, co się wydarzy. Niemowlę potrafi powiedzieć?nie?, naśladuje odgłosy zwierząt, a nawet umie na swój sposób powiedzieć, że jest głodne. Podczas zabawy chętnie się wspina, próbuje rysować, umie dopasować kształty zabawek, szuka przedmiotów, które ktoś dla niego ukrył lub sam chowa i chce, by je znaleźć. Na tym etapie dziecko bardzo wyraźnie potrafi zaprosić do zabawy osobę, z którą chce się bawić.

Pierwszych 12 miesięcy życia naszych pociech owocuje w zdarzenia, które zdarzają się po raz pierwszy. Premierowy uśmiech, krok, pierwsze słowo czy świadome przytulenie. Na każdą z tych czynności jest jednak w rozwoju naszych dzieci odpowiedni czas, o którym decydują one same, a my jako kochający rodzice możemy na to cierpliwie czekać i w tym wyjątkowym czasie starać się jak najlepiej zrozumieć czasem nawet uciążliwe zachowanie naszych dzieci. Pierwszy rok życia jest dla nich bowiem daleką podróżą z dużą dawką ekstremalnych wrażeń.

źródło: wp.pl

Rozwój dziecka od 12 do 24 m-ca

Drugi rok życia to czas odrywania się od maminej spódnicy i wyruszania w świat. To także okres intensywnej nauki mowy. Przeczytaj, jak i kiedy dziecko zdobywa kolejne umiejętności
Twój maluch skończył pierwszy rok życia. Przez ten czas wiele się wydarzyło. Z bezradnego, piszczącego maleństwa wyrósł mały człowiek, który potrafi sam wstawać, bawić się i samodzielnie poruszać. A przed nim kolejne fascynujące etapy rozwoju!

A ja rosnę i rosnę…
Twój maluch skończył roczek i coraz więcej potrafi! Jego rączki stają się sprawniejsze, umie włożyć przedmiot do pudełka, próbuje zdejmować ubranie, pije z kubka, podejmuje nieporadne próby posługiwania się łyżeczką. Coraz lepiej Cię rozumie? potrafi wskazać przedmioty, które chce dostać. Możliwe, że używa już dwóch zrozumiałych słów. Jest ciekawy świata. Chce wszystko obejrzeć, wszystkiego dotknąć, posmakować, zdaje się być w ciągłym ruchu!

14.? 16. miesiąc
Maluszek sam chodzi. Możliwe, że potrafi schylić się i podnieść przedmiot. Niektóre dzieci usiłują już wspinać się po schodach. Sporo rozumie, świadomie mówi?mama? i?tata?, wykonuje proste polecenia, wymawia od trzech do sześciu słów. Daje do zrozumienia, czego pragnie, np. ciągnie mamę do kuchni i wskazuje ulubiony kubeczek, gdy chce pić. Świetną zabawą jest opróżnianie szaf, szuflad, schowków? i nie sposób nakłonić go, by pochował wyrzucone rzeczy. To dla niego ważna lekcja poznawcza, a tłumaczenie, że bałagani, na razie nie przynosi skutku.

17.? 19. miesiąc
Dziecko sprawnie naśladuje zabawy (koci, koci łapci, pa-pa, tany-tany). Jeśli dasz mu kartkę i kredki, bazgra z zapałem. Coraz sprawniej się porusza? wspina się na meble, może nawet kopie piłkę! Pije z kubeczka, buduje wieże z dwóch klocków,?karmi? lalę. Być może łączy słowa w proste zdania. Coraz więcej rozumie. Potrafi naśladować dorosłych i symbolicznie używa zabawek (klocek to samochodzik, patyczek to lala).

20.? 21. miesiąc
Dzielny szkrab potrafi wchodzić i schodzić po schodach, nazywa dwie lub trzy części ciała (np. nosek, oko, ucho), myje i wyciera ręce. Posługuje się łyżką, próbuje używać widelca, łączy wyrazy, rzuca piłką na wysokość rąk, coraz lepiej mówi i częściowo jest rozumiany.

22.? 24. miesiąc
Umie samodzielnie się rozebrać. Potrafi kopnąć do przodu piłkę, składa słowa w proste zdania, zna i pokazuje pięć części ciała, rozpoznaje cztery przedmioty na obrazku. Nazywa obrazki przedstawiające niektóre zwierzęta i przedmioty.

Po drugich urodzinach
Dwulatek jest bardzo ruchliwy i coraz bystrzejszy. Umie wchodzić i schodzić ze schodów, kopać i rzucać piłkę, biega, chodzi do tyłu. Potrafi podnieść zabawkę, ciągnąć ją za sobą i jednocześnie iść. Porusza się w rytm muzyki.
W tym wieku większość maluchów jest już gotowa do nauki korzystania z nocnika w dzień, choć część wystawia cierpliwość rodziców na próbę jeszcze przez kilka miesięcy. Na trzykołowym rowerku malec odpycha się nogami. Pije samodzielnie z kubeczka, je łyżeczką. Umie otworzyć drzwi zamknięte na klamkę, buduje wieże z około sześciu klocków. Rysuje kreski. Radzi sobie z prostymi układankami, lubi zabawy plasteliną, piaskiem, przelewa wodę z jednego naczynia w drugie. Chwyta coraz drobniejsze przedmioty i podaje je na zawołanie, pomaga przy ubieraniu.
O sobie brzdąc mówi po imieniu, w trzeciej osobie. Coraz lepiej skupia uwagę podczas oglądania książeczek? przewraca strony, zwierzątka kojarzy z wydawanymi przez nie odgłosami, wskazuje na obrazkach znane przedmioty, odpowiednio je nazywając. Chętnie słucha piosenek i rymowanek, próbuje nawet sam śpiewać.
Rozumie i tworzy kilkuwyrazowe zdania. Używa około 50 słów i zaczyna zadawać proste pytania. Rozwija się poczucie humoru? dziecko śmieje się przy zabawnych wierszykach, wygłupach mamy, potrafi pojąć absurdalność sytuacji (kapeć na głowie, itp.). Maluch uczy się teraz rozumienia podstawowych pojęć (większe? mniejsze, dłuższe? krótsze), używa wyobraźni w zabawie. Co ważne, rozpoczęte zadanie coraz częściej kontynuuje do końca. Uwielbia zabawy wymagające wyobraźni (w królewny, rycerzy), naśladuje zachowania rodziców.

źródło: babyonline.pl

Bunt dwulatka !!!

Trudno przeoczyć moment, kiedy dziecko zaczyna przechodzić bunt dwulatka. Nasz mały, słodki aniołek nagle zaczyna się złościć – tupie nogami, krzyczy, na wszelkie prośby odpowiada?nie”, histeryzuje… I często wyprowadza rodziców z równowagi!

Kilka faktów

Bunt dwulatka rozpoczyna się około osiemnastego miesiąca życia malca. Zwykle wtedy w dziecku odzywa się indywidualista – wszystko chce zrobić sam, propozycje rodzica są negowane, maluch wpada w szał, kiedy chcemy go ubrać, histeryzuje przy jedzeniu lub okłada pięściami mamę czy tatę, kiedy coś idzie nie po jego myśli.

Okres ten jest jednak niezwykle ważny w życiu dziecka, jest też naturalny. To moment, kiedy brzdąc ma okazję poznać samego siebie, swoje emocje, zainteresowania, swoją wolę. Zauważa, że ma wpływ na rzeczywistość, może decydować i od jego?tak” bądź?nie” coś zależy. Jest jednak jeszcze za mały na to, żeby swoje emocje umieć okiełznać – wyciszyć się ze złości, zapanować nad własną histerią. Nieraz też nie potrafi zdecydować – zwłaszcza jeśli serwuje mu się kilka opcji do wyboru.

Co ważne, bunt mija. Na to, jak długo trwa, ogromny wpływ mają rodzice. Liczy się zwłaszcza to, czy umieją nad dzieckiem zapanować, czy są konsekwentni i czy potrafią zachować spokój.

Uznaj prawo do buntu!

Jak już wspomnieliśmy, bardzo dużo zależy tu od rodzica. Najważniejsze i najtrudniejsze, musi on starać się zrozumieć dziecko i je zaakceptować ze wszelkimi buntami. Co nie oznacza, że ma mu na histerię pozwalać! Dajmy potomkowi czas, aby z buntu wyrósł, i nie denerwujmy się! Spokój mamy i taty z czasem będzie udzielał się dziecku. Zobaczy ono bowiem, że jego autorytet (rodzic) się nie awanturuje i umie opanować emocje. Zatem przyjmujemy do wiadomości, że nasze dziecko odkryło swoje?ja” i ma prawo do decydowania. Nie złościmy się, raczej staramy się latorośli pomóc zrozumieć samego siebie. Największy błąd, jaki rodzic może tu popełnić, to stwierdzić, że ma niegrzeczne dziecko i że czym prędzej musi je?naprawić”.

Przewiduj!

Dwulatek przestał już być niemowlęciem, które można bez słów przenieść z podłogi do łóżeczka czy nagle oderwać od zabawy. Nie spodoba mu się, gdy w trakcie interesującego rozbierania samochodziku na części, wyjmiesz mu go z rąk i zarządzisz zjedzenie deseru. Trudno się dziwić, prawda? My też wpadamy we wściekłość, gdy w czasie oglądania arcyciekawego programu, wyłączą nam prąd. To naturalne, że mały człowiek się złości, przecież ma prawo pobawić się do końca. Rodzic musi się tu wykazać albo cierpliwością, albo mądrością polegającą na przewidywaniu z góry tego, co może się wydarzyć. Jeśli za piętnaście minut musimy wyjść z domu, nie organizujemy dziecku zajęcia, które może go wciągnąć na dłużej.

Uprzedzaj!

Okres buntu dwulatka jest czasem, kiedy powoli zyskujemy w dziecku partnera, z którym trzeba się liczyć. Jeśli musimy wyjść z nim do fryzjera, informujemy i oswajamy z tym wcześniej. Pociecha zwyczajnie może się bać nowej sytuacji. Pomocne mogą się tu okazać akcesoria – lalka, grzebyki i nożyczki (oczywiście plastikowe). Zabawa w obcinanie włosów przygotuje pozytywny grunt pod wyprawę do fryzjera (można się bawić w dentystę, lekarza, szczepienie, itp.). Należy też w trakcie opowiadać o swoich doświadczeniach, a także uprzedzać, że wkrótce i malec pójdzie do fryzjera/lekarza/dentysty.

Informujemy zawczasu o wszystkim – że zaraz zjemy śniadanie, że pójdziemy na spacer, spotkamy się z innymi dziećmi. Dzięki temu dajemy potomkowi szansę na ustosunkowanie się. Może on nagle stwierdzić, że nie chce spotkać się z kuzynem. Mądry rodzic zapyta dlaczego i może okazać się, że dziecko ma ważny powód, aby odmawiać.

Mów jasno!

Mów jasno, zwięźle i prostymi słowami. Krótkie komunikaty najłatwiej dziecku zrozumieć. O wiele trudniej przecież przyswoić chaotyczny słowotok. Jeśli zdecydowanym tonem powiesz:?Oddaj łopatkę koleżance”, szkrabowi łatwiej będzie to pojąć niż zdania:?Dlaczego zabrałeś Ali łopatkę? To nieładnie! Niegrzeczna z ciebie dziewczynka. Nikt nie będzie chciał sie z tobą za chwilę bawić.”

Staraj się też nie nadużywać słów?nie” i?nie wolno”. Formułuj komunikaty tak, aby nie zawierały zbyt wielu negacji. Dziecko zamiast usłyszeć?nie dotykaj” – słyszy przede wszystkim to ostatnie.

Dawaj proste wybory!

Nasz pupilek nie poradzi sobie z wyborem między kilkoma rzeczami. Nie jest też dobrze, aby o wszystkim decydować za niego. Dawaj więc wybór, ale w sposób kontrolowany. Pokazuj (!) i pytaj:?chcesz ubrać bluzeczkę z kwiatkiem czy tę z motylkiem?”/” Wolisz wypić sok czy wodę?” Jeśli mimo wszystko dzieciak upiera się, aby ubrać T-shirt ze słonikiem, spokojnie wyjaśnij, że się ubrudził i musisz go najpierw uprać. Zapytaj, czy ci w tym pomoże. Na pewno zrobi to z przyjemnością, w mig też zapomni, czego się przed chwilą domagał! Oprócz tego będziecie mieć zorganizowany czas i dobrą zabawę.

A co, jeśli jednak wpadnie w histerię?

Przede wszystkim ty też nie panikuj i nie wściekaj się. Zachowaj stoicki spokój, pokaż, że kopanie w drzwi nie robi na tobie wrażenia. Możesz wziąć malca na kolana, poprosić, by się uspokoił i zapytać, co się stało. Zapewnij też, że wspólnie rozwiążecie problem. Dzieci ufają swoim rodzicom, więc pewnie szybko dojdziecie do porozumienia.

W sytuacji skrajnej, gdy brzdąc nie chce współpracować, zignoruj jego zachowanie. Nie uspokajaj na siłę, nie przytulaj, nie głaszcz. Usiądź obok i zacznij się bawić, wydając przy tym różne dźwięki lub opowiadając, w co się bawisz. Staraj się być naturalna(y). Zignorowany berbeć przestanie wrzeszczeć. Możesz wtedy powiedzieć:?Wspaniale, że już się uspokoiłeś! Czy chcesz się ze mną pobawić?”

Rodzicielska mądrość

Bunt dwulatka to czas, kiedy wreszcie można poczuć, że wychowujemy dziecko sensu stricto. Nie ma co się więc złościć. Trzeba zacząć myśleć, przewidywać, zapewniać o miłości, dawać dobre przykłady, dbać o spokój i harmonijny rozwój naszego potomka…
Autor: Monika Moryń

calineczkaa Dodane ponad rok temu,

Super, że powstał taki temat. Mnie zastanawia jedno, bo to że Kuba zrobił się krzykliwy i marudny od około 11 miesiąca, to nie mam wątpliwości. Jednak zrobił się też zazdrosny i zaczął bić inne dzieci. Niezależnie od wieku. Mnie również bije.

A jest coś dalej, bo to tylko do roku, a potem co? Tzw. bunt dwulatka?

sloneczko2009 Dodane ponad rok temu,

Calineczka dołączyłam o buncie dwulatka i rozwój od 12 miesiąca do 24 🙂

bardzo się cieszę że spodobał Wam się temat 🙂

mimbla Dodane ponad rok temu,

Super temat,
akurat od tygodnia Olek zachowuje się niezwykle nerwowo, krzyczy bez powodu, nic mu się nie podoba, sam nie wie czego chce bardzo słabo śpi, i właśnie co pewien czas zdarzają mu się takie gorsze dni.
Zawsze zwalałam winę na zęby mimo że one potem się nie pojawiały. Dostawał nawet Ibufen na ból i uspokojenie.
Poczytałam i się uspokoiłam… wszystko się zgadza

calineczkaa Dodane ponad rok temu,

super,że dołączyłaś dalsze…kurde jak to czytałam o buncie 2 latka to widzę mojego malucha,ale :Strach: gdzie tam wiek buntu i to 2 latka jak Kuba ma 13 miesięcy i tydzień,ale zdolności ma dziecka 1,5 rocznego (bunt zaczynać się może od 18 jak wspomniano)
Wchodzi pod schody,jest rozumny bardzo np.daje husteczki jak ma kupę,przynosi mi butelkę i podaje cokolwiek do picia co jest w pobliżu bym mu nalała,często sam przechyla soczek i próbuje nalać (zakręcony hihi ) dzieli się jedzeniem,ta lalka dała mi do myślenia hehe bo ostatnio Kuba włożył do klatki z naszą papużką butelkę i chciał jej dać swojego soku
złości się jak chcę zmienić pieluchę na leżąco,więc muszę to robić na stojąco.
Z tą samodzielnością też pasuje na bunt 2 latka
Złości się jak je jogurt czy kaszkę łyżeczką i chcę mu pomóc,bo np.mu wypada z łyżeczki lub gdy ją odwraca i mu spada,poprawiam mu a on się złości i w ostatecznosci rzuca łyżeczką i popycha miseczkę czy kubek z jogurtem by spadł ze stolika,jak wracamy do domu to ryk bo go rozbieram,ale jak go zostawiam w kombinezonie,ściąga czapkę i odpina rzepy w butach…Kuba zna znaczenie słowa “tak”, “nie” mama,tata,am am jedzenie,soczek itp.jak widzi,że idę z pieluchą lub ubraniami do przebrania,ucieka,odpycha ręką jak chcę zmienić zaślinioną bluzeczkę,pręży się i wygina jak biorę go na kolana by założyć skarpetki,ale poda nóżki do założenia ich gdy stoi

ale specjalistą nie jestem i nie wiem dlaczego taki jest,może przedłużył mu się ten ostatni skok który był w przedziale do roku

mi-amp-ma Dodane ponad rok temu,

o prosze jaki temat na czasie 🙂 właśnie jesteśmy w samy środku kwitnącego buntu dwulatka, choć musze przyznać że widać światełko w tunelu bo młody zaczyna coraz więcej mówić i możemy sie juz dogadac w związku z czym nie musi sie drzec jak opętany jak czegoś chce

calineczkaa Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez oli80:o prosze jaki temat na czasie 🙂 właśnie jesteśmy w samy środku kwitnącego buntu dwulatka, choć musze przyznać że widać światełko w tunelu bo młody zaczyna coraz więcej mówić i możemy sie juz dogadac w związku z czym nie musi sie drzec jak opętany jak czegoś chce

a ile synek ma?

Dodane ponad rok temu,

Ja wiem dużo o buntach, bo już trzeci raz przerabiam 😉
Mojej starszej córce bunt dwulatka zaczal się jak miała 1,5 roku i trwał tak gdzieś do 2,5 roku a potem zaraz następny i następny i tak do dziś…Boje się buntu nastolatka

mi-amp-ma Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez calineczkaa:a ile synek ma?
2 latka i 3 m-ce

calineczkaa Dodane ponad rok temu,

scarlet jest o wiele gorszy, bo na maluszka często pomaga olewka (przynajmniej na mojego), a na starsze prawie nic. Pamiętam, jaka ja byłam – masakra, Teraz się z tego śmieję, a zarazem przerażam. Jestem ciekawa, skąd u Kuby takie zachowanie. Według jego zdolności wygląda, że jest trochę do przodu, ale to raczej nie ma związku z przyspieszonym skokiem.

dzisiajszy przykład:
“Kuba zostaw te piloty”
“nie”
“zostaw”
“nie, nie”
“zostaw piloty, mówię ostatni raz”
a on “nie, nie, nie, tata, tata” i gdzieś tam w słowach jęki i mina, jakby miał się rozryczeć. Na koniec rzucił pilotami, podniósł i znowu rzucił. Dodatkowo nie chciał, bym je wzięła, bo zaczął bić mnie po ręce. Masakra

annn--89 Dodane ponad rok temu,

Właśnie czegoś takiego szukałam. Super zbiór informacji o skokach rozwojowych i buntach dzieciaków. Od razu dodałam do zakładek. SUPER! Dzięki!

Dodaj komentarz

Chrzest
Chrzestna czy chrzestny, czyli kto co kupuje?
Co kupuje chrzestny na chrzest? Co kupuje chrzestna? Jaki jest tradycyjny podział obowiązków rodziców chrzestnych i czy zawsze należy się nim kierować? Sprawdź, jak wygląda tradycja w niektórych regionach kraju,
Czytaj dalej
Życzenia
Życzenia na roczek dla chłopca i dla dziewczynki
Pierwsze urodziny małego człowieka to wyjątkowy dzień, który wymaga odpowiedniej oprawy. Miłym dodatkiem do upominku dla dziecka są życzenia na roczek. Zabawne, wzruszające albo nawiązujące do tego, co wydarzyło się
Czytaj dalej
Rozwój niemowląt
Mój mąż kąpie się nago z córką – czy powinnam zacząć się martwić?
Na facebookowych grupach rodzicielskich coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące wspólnej kąpieli ojca i dziecka. Od jakiego wieku nagość rodziców przy dzieciach jest czymś niestosownym? Czy płeć rodzica i dziecka
Czytaj dalej
Rozwój niemowląt
Kiedy dziecko zaczyna skakać?
„Kiedy dziecko zaczyna skakać?” to pytanie dosyć często zadawane na forach internetowych dla rodziców. Tempo rozwoju dziecka to bardzo indywidualna sprawa, więc u każdego etap ten następuje w trochę innym
Czytaj dalej
Rozwój niemowląt
Kiedy dziecko zaczyna się śmiać w głos?
Dziecko od pierwszych chwil po porodzie uczy się komunikacji ze światem. Początkowo jest to krzyk i płacz. Wraz z kolejnymi tygodniami przychodzą nowe umiejętności i nowe dźwięki, a wszystkie zmierzają
Czytaj dalej
Rozwój niemowląt
Dlaczego niemowlę śpi z otwartymi oczami?
Na początku swojej przygody z rodzicielstwem, młodzi rodzice często zastanawiają się, czy pewne zachowania ich maluchów są normalne i czy nie powinny być powodem do niepokoju. Przykładem tutaj może być
Czytaj dalej