Gdy dziecko kończy szósty miesiąc życia nadchodzi czas, by rozszerzyć jego dietę. Pokarm z Twojej piersi lub mleko modyfikowane przestają dostarczać maluchowi wszystkich niezbędnych składników. Stopniowo wprowadzaj do jadłospisu dziecka nowe produkty. W pierwszej kolejności niech będą to przetarte gotowane warzywa oraz owocowe papki. Małymi krokami zacznij podawać pasteryzowane mleko krowie, a także zdrowe tłuszcze. Nie bój się ich, wcale nie sprawią, że dziecku będzie groziła otyłość. Tłuszcz jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Rozpuszczają się w nim cenne witaminy, a ponadto dostarcza ich również on sam. Do tej pory maluch czerpał go z Twojego pokarmu. Gdy przychodzi czas na pokarmy stałe, wprowadź do codziennego jadłospisu produkty bogate w zdrowe tłuszcze lub dodawaj do potraw olej, oliwę z oliwek lub masło.

Zdrowe tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie bój się ich, nie sprawią, że Twoje dziecko będzie miało nadwagę

Olej dla niemowląt

Zacznijmy od omówienia podstawowego podziału tłuszczów. Mit, że każdy tłuszcz jest wrogiem człowieka i zapycha tętnice zalegającymi złogami prowadzącymi do chorób, już dawno został odłożony przez naukowców do lamusa. Tłuszcze dzielą się na te dobre, czyli nienasycone i te, których rzeczywiście należy unikać: tłuszcze nasycone.

Tłuszcze nienasycone dzielą się na: jednonienasycone oraz wielonienasycone. Te pierwsze znajdują się przede wszystkim w awokado, oliwie z oliwek oraz oleju rzepakowym. Tłuszcze wielonienasycone, czyli kwasy omega-3 oraz kwasy omega-6, znajdziesz w rybach, owocach morza, oleju rzepakowym, oleju lnianym, orzechach oraz w migdałach.

Z uwagi na to, że większość wymienionych wyżej rzeczy, typu orzechy, awokado czy owoce morza, są jeszcze niewskazane w diecie Twojego malucha, najlepszym źródłem zdrowych tłuszczów są dla niego oleje. Wybierając olej dla niemowlaka kieruj się jego właściwościami. Składy olejów są bardzo różne. Sięgaj po takie, w których występuje przewaga tłuszczów nienasyconych. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka, a sam nie potrafi ich wytworzyć.

Olej niemowlakowi możesz podawać w zupkach oraz innych potrawach. Wystarczy gotowe danie skropić niewielką ilością tłuszczu.

Jaki olej dla niemowlaka?

Najlepiej sięgnąć po oliwę z oliwek. Jest ona wartościowym tłuszczem, który zawiera w składzie przewagę tłuszczów nienasyconych. Pamiętaj jednak, żeby uważnie czytać etykiety, ponieważ jak przy każdym produkcie, również przy oliwie z oliwek znajdują się lepsze i gorsze jej odmiany. Najbardziej wartościowa jest ta pozyskiwana na zimno, z pierwszego tłoczenia. Na etykiecie takiego produktu będzie napis „extra virgin”. Wystrzegaj się oliwy z napisem „pomace olive oil”, czyli wytworzonej z wytłoczyn oliwnych. Nie podawaj jej niemowlakowi.

Równie dobrym wyborem jest olej rzepakowy. Jest to najzdrowszy rodzaj oleju, w jego składzie jest zdecydowana przewaga tłuszczów nienasyconych. Podobnie jak w przypadku oliwy z oliwek, szukaj oleju rzepakowego tłoczonego na zimno. Czytając skład zwróć uwagę na to, czy na etykiecie jest informacja, że olej jest o zaniżonej ilości kwasu erukowego. Kwas ten jest niezdrowy i należy się go wystrzegać.

Masło dla niemowlaka

No właśnie, a co z masłem? Jeśli Twój maluch nie ma alergii na mleko krowie, możesz do jego diety wprowadzić także masło. Niestety ma nieco gorsze proporcje tłuszczów nienasyconych w stosunku do tłuszczów nasyconych niż oliwa z oliwek czy olej rzepakowy, dlatego też masło należy podawać dziecku z umiarem. Bardzo uważnie czytaj składy. Masło powinno w składzie zawierać minimum 82% tłuszczów, ale zwierzęcych i jego podstawowym składnikiem powinno być mleko krowie.
Nazwa „masło” jest zarezerwowana dla produktów zrobionych z mleka krowiego i obecność tego wyrazu na froncie opakowania daje Ci pewność, że skład powinien być w porządku, niemniej jednak sprawdź czy nie było dosalane. Uważaj na produkty, które nie mają napisu „masło”, a operują jedynie określeniami typu „maślany mix”, „świeża osełka”, „masełko extra” – możesz mieć pewność, że ich skład nie nadaje się nie tylko dla niemowlaka, ale również dla Ciebie.