Topinambur to dziwnie wyglądające warzywo, które przypomina mocno zdeformowanego ziemniaka. Ma wiele cennych wartości odżywczych, a o jego właściwościach mówi się w kategoriach leczniczych. Polecany jest z pewnością każdemu, ale czy można jeść topinambur w ciąży? Czy topinambur szkodzi dziecku podczas karmienia piersią?



Topinambur w niektórych rejonach znany jest jako słonecznik bulwiasty. Istnieją dowody na to, że z jego właściwości korzystali rdzenni mieszkańcy Ameryki, zanim jeszcze została ona odkryta przez ludzi ze Starego Kontynentu. Do Europy zawitał w tym samym okresie co ziemniaki. Ciekawostką jest fakt, że przepisy z topinamburem występują w najstarszej polskiej książce kucharskiej, czyli pochodzącej z 1682 roku „Compendium Ferculorum”. Przez całe średniowiecze topinambur gościł na stołach w całej Europie. Ponieważ był tani w uprawie, był ważnym elementem jadłospisu najbiedniejszych, ale warto też nadmienić, że topinamburem zajadano się także na dworach królewskich.

W XIX wieku topinambur odszedł do lamusa, wyparty całkowicie przez ziemniaki. W Polsce na topie znalazł się stosunkowo niedawno – stał się modnym dodatkiem do wyszukanych dań. Jakie właściwości ma topinambur? Czy warto go wprowadzić na stałe do jadłospisu? I czy należy sięgać po topinambur podczas ciąży i przy karmieniu piersią?

Topinambur: właściwości

Topinambur zawiera w sobie śladowe ilości skrobi, za to w jego składzie jest aż 18% insuliny. Z tego względu jest polecany osobom chorującym na cukrzycę. Insulina przekształca się we fruktozę, czyli cukier prosty, która nie szkodzi diabetykom.

Dodatkowo topinambur cieszy się opinią warzywa cennego w okresie odchudzania. Poprawia przemianę materii oraz ma ogromny wpływ na budowanie dobroczynnej mikroflory jelitowej.

Dodatkowo warzywo to nie zawiera w swoim składzie tłuszczu i cholesterolu. W 100 gramach jest zaledwie 72 kalorie, zatem kaloryczność jego jest zbliżona do kaloryczności ziemniaka.

W składzie topinambura znajduje się aż 18% insuliny

W składzie topinambura odnajdziemy całkiem spory zasób witamin. Warzywo to jest bowiem źródłem witaminy A, B6, B12 i witaminy D. Topinambur zawiera także wapń, żelazo oraz magnez.

Topinambur w ciąży

Topinambur ma właściwości, które poprawiają przemianę materii. Pobudza pracę całego układu pokarmowego, w tym w szczególności pracę jelit. Może być więc cennym sprzymierzeńcem kobiet w ciąży, które często borykają się z problemem bolesnych wzdęć oraz zaparć. Są one efektem spowolnionej pracy układu pokarmowego. Topinambur może pomóc te problemy wyeliminować lub znacząco zmniejszyć.



Topinambur a karmienie piersią

Nie ma badań, które wskazywałyby, że topinambur nie powinien być spożywany przez karmiące mamy. Biorąc pod uwagę jego cenne właściwości jest on idealnym warzywem, które młoda mama może wprowadzić do swojego jadłospisu, jednak warto przedyskutować to z lekarzem pediatrą.

Jeśli podczas karmienia piersią zdecydujesz się na jedzenie topinambura, zacznij od niewielkich porcji. Obserwuj maluszka czy nie występują u niego żadne reakcje alergiczne. Jeśli zauważysz coś niepokojącego, koniecznie skonsultuj się z lekarzem pediatrą.

Sprawdź też:



Czystek w ciąży i podczas karmienia piersią

Czy wolno pić napar z czarnego bzu w ciąży i gdy karmi się piersią?