Zatrzymanie wody w organizmie w ciąży

Zatrzymanie wody w organizmie najczęściej dotyczy kobiet w ciąży. Wśród przyczyn wymienia się przede wszystkim hormony ciążowe. Sytuacji nie poprawia siedzący tryb życia oraz nadmiar soli w diecie. Jak sobie radzić?

Zatrzymanie wody w organizmie w ciąży

Hormony ciążowe sprawiają, że naczynia krwionośne się rozszerzają i tracą naturalną elastyczność. Wzrasta objętość krwi w organizmie, a jej transport jest znacznie utrudniony. W efekcie w ostatnich tygodniach ciąży dochodzi do zbierania się krwi w tkankach i zatrzymania większej ilości płynów w organizmie. W ten sposób ciało kobiety przygotowuje się do spodziewanej utraty krwi w trakcie porodu.

Objawy, których nie sposób nie zauważyć

Objawów nadmiaru wody w organizmie nie sposób przeoczyć. Obrzęki dłoni, nadgarstków, stóp, a nawet twarzy szybko dają się przyszłej mamie we znaki. Stają się przyczyną uczucia ciężkości i ciągłego zmęczenia. Mogą też powodować ogólne rozdrażnienie oraz spadek koncentracji. Pojawia się zmienność nastrojów. Jak sobie radzić?

Jak pozbyć się wody z organizmu?

Jak usunąć nadmiar wody z organizmu i tym samym pozbyć się uciążliwych obrzęków? Znaczną poprawę powinno przynieść wdrożenie trzech rzeczy:

Pij więcej wody

Żadne słodkie napoje, mleczne shaki, mrożona kawa, czy słodzone cukrem herbaty nie nawodnią tak doskonale organizmu jak czysta woda. Pamiętaj, by wypijać jej około 2 litrów dziennie.

Świetnym rozwiązaniem jest woda butelkowana w opakowaniach szklanych. Szkło nie ingeruje ze składnikami pokarmowymi i dzięki temu jest najbezpieczniejszym wyborem. – mówi Agnieszka Cioś, dietetyk współpracujący z siecią klubów sportowych dla kobiet Mrs.Sporty.

Zastąp sól w diecie

Zamiast zwykłej soli wybieraj naturalną sól himalajską, sól kłodawską lub ziołową. To ważne szczególnie w czasie upałów.

Pamiętaj, że sól i sód występują nie tylko w postaci czystej soli, ale także w niektórych produktach: słonych przekąskach, gotowych ciastach, pieczywie, pieczywie chrupkim, płatkach śniadaniowych, chrupkach, gotowych zupach i sosach sałatkowych oraz w kiszonkach i warzywach konserwowych – przypomina ekspert Mrs.Sporty.

Nogi do góry!

Nie zapominajmy, że nasze nogi dźwigają przez cały dzień ciężar całego ciała, który w ciągu ostatnich kilku miesięcy ciąży znacznie wzrósł. Większa masa ciała powoduje większe obciążenie dla nóg, stąd własnie puchnięcie stóp i uczucie ciężkości. Podczas zatrzymania wody w organizmie wskazany jest też masaż. Powinien być wykonywany począwszy od stóp w kierunku serca. Masaż wspomaga efektywną pracę zastawek, dzięki czemu obieg krwi w organizmie jest ułatwiony.

Dodaj komentarz

Dieta w ciąży, Co jeść w ciąży?, Co jeść podczas karmienia piersią?

Topinambur w ciąży i podczas karmienia piersią

Topinambur to dziwnie wyglądające warzywo, które przypomina mocno zdeformowanego ziemniaka. Ma wiele cennych wartości odżywczych, a o jego właściwościach mówi się w kategoriach leczniczych. Polecany jest z pewnością każdemu, ale...

Czytaj dalej →
Kołysanki

Z popielnika na Wojtusia – Iskiereczka

Kołysanka Iskiereczka Kołysanka “Iskiereczka” jest bardziej znana pod nazwą “Z popielnika na Wojtusia”. Oczywiście z powodu pierwszych linijek tekstu. Tekst “Z popielnika na Wojtusia”: Z popielnika na Wojtusia Iskiereczka mruga,...

Czytaj dalej →
Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
Logo
Enable registration in settings - general