jak nie przytyć w ciąży?

Ile można przytyć w ciąży, by po porodzie szybko wrócić do dawnej sylwetki? Co jeść i jak komponować dietę, aby znalazły się w niej najważniejsze składniki odżywce? Sprawdziliśmy!

Ile powinno się przytyć w ciąży?

To ile można przytyć w ciąży w dużej mierze zależy od twojej wagi przed poczęciem się dziecka. By się tego dowiedzieć, zacznij od obliczenia wskaźnika BMI dzieląc masę ciała w kilogramach przez wzrost wyrażony w metrach i podniesiony do kwadratu. Jeśli miałaś niedowagę (BMI poniżej 19), możesz przybrać na wadze od 13 do 17 kilogramów. Przy prawidłowej wadze (BMI 19-25) zakłada się, że jest to od 10 do 14 kilogramów. Jeśli twoje BMI wynosiło powyżej 30, w ciąży nie powinnaś przybrać więcej niż 6-7 kilogramów.

Ile można przytyć w poszczególnych trymestrach ciąży?

Wzrost wagi rozkłada się nierównomiernie na poszczególne trymestry ciąży.W pierwszych trzech miesiącach przybierzesz zaledwie 1-2 kilogramów. Chyba, że borykałaś się w tym czasie z mdłościami – wówczas waga może stać w miejscu lub nawet spaść! Brzuszek zaokrągla się dopiero w drugim trymestrze, kiedy to waga wzrasta o 5-6 kilogramów. W trzecim trymestrze powinno dojść kolejne 4-6 kilogramów.

Co jeśli przyrost wagi jest większy?

Okazuje się, że to nie tylko kwestia odpowiedzi na pytanie „jak nie przytyć w ciąży i szybko wrócić do formy tuż po jej zakończeniu?”, ale również poważny problem zdrowotny. Otyłość wiąże się z zagrożeniem cukrzycą ciężarnych. Może też być powodem nadciśnienia tętniczego, żylaków, a nawet przedwczesnego porodu. Podczas naturalnego porodu duża ilość nadliczbowych kilogramów może też utrudnić odczyt KTG!

Jak nie przytyć w ciąży?

Co i ile jeść, by waga pod koniec ciąży nie pokazała zbyt wiele na plusie?

  • Podczas ciąży zapotrzebowanie kaloryczne wzrasta jedynie o około 300 kcal dziennie. W praktyce oznacza to, że w zależności od swojej codziennej aktywności powinnaś dostarczyć organizmowi około 2200-2500 kcal;
  • Jeśli lekarz nie widzi przeciwwskazań ćwicz. Basen, joga dla ciężarnych i codzienne spacery pomogą utrzymać dobrą formę;
  • 2-3 razy w tygodniu jedź ryby. Zawierają niezbędne dla rozwoju mózgu dziecka tłuszcze OMEGA-3 i OMEGA-6. Są także bogatym źródłem jodu;
  • Dbaj o to, by dieta była bogata w źródła żelaza. Są nimi m.in. chude gatunki mięsa, jaja oraz drób. Podczas anemii pij sok z buraków i napar z pokrzywy;
  • 2-3 razy dziennie zjedz porcję nabiału;
  • zwracaj uwagę na to, by jeść węglowodany złożone. Organizm trawi je znacznie dłużej niż proste, dzięki czemu dostarczają energii nawet na kilka godzin.

Jakie były wasze sposoby na to, by nie przytyć w ciąży?