Rozszerzanie diety po 6. miesiącu życia dziecka

O urozmaicaniu codziennych dań warto zacząć myśleć, kiedy wybije 6. miesiąc niemowlaka – dieta, którą mu ułożysz powinna być wciąż oparta na mleku, ale można włączać już do niej mięso czy owoce.

W mleku mamy znajdują się wszystkie składniki odżywcze, których potrzebuje dziecko do 6. miesiąca życia. Po tym czasie, a u alergików miesiąc później, czyli po ukończeniu 7 miesięcy, warto zacząć urozmaicać dziecku codzienny jadłospis.

Potrzebne żelazo

W organizmie dzieci po piątym miesiącu życia zaczynają kończyć się zapasy żelaza, które odpowiada przecież za powstawanie czerwonych krwinek. Dlatego dieta po 6. miesiącu życia powinna już zawierać mięso, które nie tylko dostarcza żelaza, ale również jest źródłem łatwo przyswajalnego białka i witamin z grupy B. Nie powinny być to jednak duże porcje, do nowych smaków dziecko trzeba przyzwyczajać systematycznie.

W dalszym ciągu to mleko powinno stanowić podstawę żywienia niemowląt. Zarówno tych karmionych piersią jak i tych karmionych mlekiem sztucznym – Bebiko2, Hipp2 czy Nestle2.

Dieta w 6. miesiącu dziecka – niezastąpione słoiczki

Żywienie niemowlęcia w 6. miesiącu życia można również urozmaicić dzięki gotowym potrawkom dla dzieci sprzedawanym w słoiczkach (na przykład Gerber, Nestle, BoboVita), które zawierają w sobie składniki odżywcze. Co najważniejsze – pochodzą one ze sprawdzonych źródeł i są wysokiej jakości, więc będą bezpieczne dla twojego maleństwa. Takie „papki” możesz zrobić również sama, pamiętaj jednak o wybieraniu produktów, o których wysokiej jakości jesteś pewna.

6. miesiąc niemowlaka – dieta i przepisy

Z jakich produktów przygotować pełnowartościowy posiłek dla swojego dziecka? Jako pierwsze mięso można wybrać chude i lekkie filety z indyka lub mięso królika. Poza swoją „lekkością” są też mniej alergizujące niż wołowina. Owoce wybieraj jedynie te już przetworzone, ponieważ dzięki temu będą łatwiej przyswajalne przez dziecko – jako pierwsze dobrze sprawdzą się maliny czy winogrona, które mają łagodny smak. Wśród warzyw zdecyduj się po prostu na te sezonowe, na przykład marchewkę, ziemniaki czy brokuły. Mogą stanowić dodatek do zupek lub składnik „papek”.

Krem warzywny z indykiem

Warzywa (pół ziemniaka i marchewki) umyj, pokrój w kostkę i zagotuj w szklance wody. Pokrojoną w kostkę ćwiartkę jabłka dodaj do warzyw. Mięso (10g) ugotuj w osobnym naczyniu. Wszystko gotuj ok. 30 minut do miękkości, następnie połącz składniki i zblenduj.

Przecier z malin

Maliny umyj i zagotuj na małym ogniu, następnie przetrzyj przez sitko. Możesz podać je dziecku osobno lub jako dodatek do kaszki.

Żywienie niemowlęcia w 6. miesiącu życia powinno obejmować 6 posiłków dziennie.

Zaraz po obudzeniu, dziecko powinno dostać około 180 ml mleka modyfikowanego, przed południem przecier owocowy (na przykład z malin) 130g lub soczek owocowy 60g. Na obiad krem z indykiem, a na podwieczorek krem owocowy i mleko modyfikowane. Wieczorem warto podać kaszkę na mleku, a w nocy, na żądanie, mleko modyfikowane.

Jak widać, kiedy nadchodzi 6. miesiąc niemowlaka, dieta cały czas opiera się na mleku.