Ćwiczenia mięśni Kegla

Mięśni Kegla nie widać i na co dzień w ogóle nie myślisz o ich istnieniu. Wiele kobiet dowiaduje się o nich dopiero w ciąży lub nawet po porodzie. I to najczęściej na skutek pojawienia się dolegliwości związanych z nadmiernym rozciągnięciem mięśni Kegla.

Ćwiczenia mięśni Kegla
Pixabay

Dlaczego tak ważne są mięśnie Kegla?

Mięśnie Kegla są częścią mięśni dna miednicy, które otaczają ujście cewki moczowej, pochwy i odbytu. To one wraz z pochwą w czasie ciąży utrzymują macicę, dziecko, łożysko, jelita i pęcherz moczowy. Jeśli zostaną w tym czasie nadmiernie rozciągnięte, po porodzie pojawią się problemy w postaci nietrzymania moczu, uczucie zbyt luźnej pochwy podczas stosunków, a nawet opadnięcie niedostatecznie podtrzymywanej macicy do pochwy.

„Mięśnie dna miednicy to złożona anatomicznie struktura. Wbrew powszechnym przekonaniom, mięśnie Kegla są tylko ich częścią – amerykański ginekolog Arnold Kegel opisał tylko część dźwigacza odbytu. Aby trening był skuteczny, należy ćwiczyć wszystkie mięśnie dna miednicy. Ich układ przypomina lejek przytwierdzony do rusztowania, jakie tworzą kości miednicy. Utrzymują ciężar narządów wewnętrznych. Gdy sobie z tym nie radzą, wzrasta nacisk na pęcherz, co prowadzi do nietrzymania moczu.” – wyjaśnia Urszula Herman, rehabilitantka i doktorantka na Uniwersytecie Jagiellońskim, pomysłodawczyni systemu do treningu mięśni dna miednicy PelviFly.

Jak ćwiczyć mięśnie Kegla?

Ćwiczenia mięśni Kegla należy wykonywać w ciąży, przed zajściem w nią oraz po porodzie. Zanim sprawdzisz, jak ćwiczyć mięśnie Kegla, musisz sobie uzmysłowić, gdzie one się dokładnie znajdują. Lekarze sugerują, by wyobrazić sobie, że przerywasz oddawanie moczu. Dokładnie w tym momencie zaciskają się mięśnie dna macicy.

Najprostsze ćwiczenia mięśni Kegla możesz wykonywać właściwie o każdej porze i niezależnie od tego, gdzie się znajdujesz. Zaciśnij je i policz do 10. Powtórz ćwiczenie 10 do 20 razy. Pamiętaj, by taką serię wykonywać kilkakrotnie w ciągu dnia.

Ćwiczenia mięśni Kegla dla początkujących

Trening mięśni Kegla na początek można wykonywać w domu leżąc na podłodze z lekko ugiętymi nogami rozstawionymi na szerokość bioder. Ręce połóż wzdłuż tułowia. Zrób wdech i napnij mięśnie dna miednicy wyobrażając sobie, że podciągasz je do góry w stronę pępka. Jeśli nie jesteś pewna, czy wykonujesz ćwiczenia mięśni Kegla poprawnie, połóż prawą dłoń nad kością łonową, a lewą przyłóż do lewego pośladka. Prawą dłonią położoną na podbrzuszu powinnaś wyczuwać lekkie napięcie.

Zajrzyj też do naszego kalendarza ciąży >>>>

Dodaj komentarz

Dolegliwości w ciąży
Kiedy pojawiają się mdłości w ciąży?
Ciążowe mdłości to częsta przypadłość dokuczająca przyszłym mamom. Szacuje się, że dotykają nawet 70% ciężarnych. Ich powodem są hormony. Od chwili zapłodnienia w Twoim organizmie toczy się istna burza hormonalna.
Czytaj dalej
Zakupy dla niemowląt
Gdzie kupić sukienki dla księżniczek?
Sukienki dla małych księżniczek w pewnym wieku stają się atrybutem dnia codziennego. Niewygoda? Bzdura! Młoda dama nie potrzebuje też specjalnej okazji – wyjście do przedszkola jest wystarczającym uzasadnieniem, by włożyć
Czytaj dalej
Choroby w ciąży
Hipotrofia płodu może być niebezpieczna
Czym jest hipotrofia płodu i czy jest powodem do niepokoju? Czy hipotrofia jest wskazaniem do cesarki? Jakie badania są niezbędne przy wewnątrzmacicznym zahamowaniu wzrostu płodu? Hipotrofia płodu: rozpoznanie i objawy Praktycznie podczas
Czytaj dalej
Zdrowie w ciąży
Kłucie w brzuchu podczas ciąży
Bóle brzucha w ciąży – kłucie, palenie, pieczenie Kłujący ból brzucha w ciąży to niejednokrotnie objaw alarmujący dla ciężarnej. Wiele kobiet łączy tą dolegliwość z możliwymi nieprawidłowościami dotyczącymi samej ciąży i
Czytaj dalej
Zdrowie w ciąży
Jaka jest prawidłowa długość szyjki macicy?
Drogie Panie, wybaczcie ten bezpośredni początek, ale już w pierwszym zdaniu muszę napisać, że długość szyjki macicy w ciąży powinna być starannie i systematycznie kontrolowana. Warto o tym pamiętać, ponieważ
Czytaj dalej
Badania w ciąży
KTG: Jak Odczytywać?
Co warto wiedzieć o badaniu KTG? KTG, czyli kardiotokografia, to jedno z najważniejszych, a dla wielu mam także najbardziej niezwykłych badań przeprowadzanych w czasie ciąży. Dzięki dwóm sondom przeprowadzający je specjalista
Czytaj dalej
Dolegliwości w ciąży
Opuchnięte kostki w ciąży: Przyczyny i domowe sposoby na opuchnięte kostki
Opuchnięte kostki w ciąży to częsta przypadłość dotykająca przyszłe mamy. Wcześniej czy później występują praktycznie u każdej z nich. Jakie są tego przyczyny i jak sobie z tym radzić? Opuchnięte kostki: przyczyny Opuchnięte ciało
Czytaj dalej
Dolegliwości w ciąży
Ból pleców w ciąży [przyczyny, leczenie i domowe sposoby na złagodzenie dolegliwości]
Ból pleców w ciąży jest związany z przeciążeniem wskutek zmiany postawy, wzrostu masy ciała i powiększenia się brzucha. Występowanie bólu w okolicy lędźwiowo-krzyżowej wiąże się m.in. z brakiem aktywności fizycznej
Czytaj dalej
Antykoncepcja
Podwiązanie jajowodów: Na czym polega? Czy jest legalne w Polsce?
Podwiązanie jajników jest najskuteczniejszą metodą antykoncepcyjną. Należy jednak pamiętać, że jest to metoda inwazyjna, wymagająca interwencji chirurgicznej. Podwiązanie jajowodów jest w większości przypadków nieodwracalne i prowadzi do trwałej utraty płodności
Czytaj dalej
Ciąża Poród
Doula przy porodzie: doświadczona towarzyszka młodej mamy
Doula w Polsce to wciąż zawód, który wzbudza konsternację. Wiele osób nie wie, czym zajmuje się doula, jakie są jej kompetencje i w jaki sposób może pomóc przyszłej matce. Czy
Czytaj dalej