膰wiczenia mi臋艣ni kegla

Mi臋艣ni Kegla nie wida膰 i na co dzie艅 w og贸le nie my艣lisz o ich istnieniu. Wiele kobiet dowiaduje si臋 o nich dopiero w ci膮偶y lub nawet po porodzie. I to najcz臋艣ciej na skutek pojawienia si臋 dolegliwo艣ci zwi膮zanych z nadmiernym rozci膮gni臋ciem mi臋艣ni Kegla.



Dlaczego tak wa偶ne s膮 mi臋艣nie Kegla?

Mi臋艣nie Kegla s膮 cz臋艣ci膮 mi臋艣ni dna miednicy, kt贸re otaczaj膮 uj艣cie cewki moczowej, pochwy i odbytu. To one wraz z pochw膮 w czasie ci膮偶y utrzymuj膮 macic臋, dziecko, 艂o偶ysko, jelita i p臋cherz moczowy. Je艣li zostan膮 w tym czasie nadmiernie rozci膮gni臋te, po porodzie pojawi膮 si臋 problemy w postaci nietrzymania moczu, uczucie zbyt lu藕nej pochwy podczas stosunk贸w, a nawet opadni臋cie niedostatecznie podtrzymywanej macicy do pochwy.

鈥濵i臋艣nie dna miednicy to z艂o偶ona anatomicznie struktura. Wbrew powszechnym przekonaniom, mi臋艣nie Kegla s膮 tylko ich cz臋艣ci膮 鈥 ameryka艅ski ginekolog Arnold Kegel opisa艂 tylko cz臋艣膰 d藕wigacza odbytu. Aby trening by艂 skuteczny, nale偶y 膰wiczy膰 wszystkie mi臋艣nie dna miednicy. Ich uk艂ad przypomina lejek przytwierdzony do rusztowania, jakie tworz膮 ko艣ci miednicy. Utrzymuj膮 ci臋偶ar narz膮d贸w wewn臋trznych. Gdy sobie z tym nie radz膮, wzrasta nacisk na p臋cherz, co prowadzi do nietrzymania moczu.鈥 鈥 wyja艣nia Urszula Herman, rehabilitantka i doktorantka na Uniwersytecie Jagiello艅skim, pomys艂odawczyni systemu do treningu mi臋艣ni dna miednicy PelviFly.

Jak 膰wiczy膰 mi臋艣nie Kegla?

膯wiczenia mi臋艣ni Kegla nale偶y wykonywa膰 w ci膮偶y, przed zaj艣ciem w ni膮 oraz po porodzie. Zanim sprawdzisz, jak 膰wiczy膰 mi臋艣nie Kegla, musisz sobie uzmys艂owi膰, gdzie one si臋 dok艂adnie znajduj膮. Lekarze sugeruj膮, by wyobrazi膰 sobie, 偶e przerywasz oddawanie moczu. Dok艂adnie w tym momencie zaciskaj膮 si臋 mi臋艣nie dna macicy.

Najprostsze 膰wiczenia mi臋艣ni Kegla mo偶esz wykonywa膰 w艂a艣ciwie o ka偶dej porze i niezale偶nie od tego, gdzie si臋 znajdujesz. Zaci艣nij je i policz do 10. Powt贸rz 膰wiczenie 10 do 20 razy. Pami臋taj, by tak膮 seri臋 wykonywa膰 kilkakrotnie w ci膮gu dnia.

膯wiczenia mi臋艣ni Kegla dla pocz膮tkuj膮cych

Trening mi臋艣ni Kegla na pocz膮tek mo偶na wykonywa膰 w domu le偶膮c na pod艂odze z lekko ugi臋tymi nogami rozstawionymi na szeroko艣膰 bioder. R臋ce po艂贸偶 wzd艂u偶 tu艂owia. Zr贸b wdech i napnij mi臋艣nie dna miednicy wyobra偶aj膮c sobie, 偶e podci膮gasz je do g贸ry w stron臋 p臋pka. Je艣li nie jeste艣 pewna, czy wykonujesz 膰wiczenia mi臋艣ni Kegla poprawnie, po艂贸偶 praw膮 d艂o艅 nad ko艣ci膮 艂onow膮, a lew膮 przy艂贸偶 do lewego po艣ladka. Praw膮 d艂oni膮 po艂o偶on膮 na podbrzuszu powinna艣 wyczuwa膰 lekkie napi臋cie.



Zajrzyj te偶 do naszego kalendarza ci膮偶y >>>>