Kiedy dziecko nie słucha…
Co robić, gdy dziecko nie słucha? To pytanie często pojawia się na forach rodzicielskich. Aby otrzymać na nie odpowiedź, warto wyjść od pytania: co rozumiem przez stwierdzenie “słuchać kogoś”? Czy ja zawsze słucham innych?

Dziecko nie słucha, znaczy nie jest posłuszne
Rodzicielstwo to niesamowite doświadczenie, które każdego dnia może nas uczyć czegoś nowego nie tylko o dzieciach, ale przede wszystkim – o nas samych. Napotykając trudności w relacji z dzieckiem warto znaleźć czas na to, aby zastanowić się, na czym ta trudność tak naprawdę polega. Jest to szczególne wyzwanie w sytuacji, gdy wydaje nam się, że dziecko “robi wszystko na przekór”, postępuje wbrew temu, co “uzgodniliśmy” lub czego zakazaliśmy. Będąc rodzicem łatwo jest dojść do wniosku, że nasze słowo powinno być ostateczne i jest jedynym wyznacznikiem tego, jak dziecko powinno postępować. Przecież to oczywiste, że w porannym harmiderze nie ma czasu na rozmowy z dzieckiem o tym, dlaczego letnia sukienka nie jest odpowiednia na mróz, zakaz wybiegania na ulicę jest niepodważalny, zaglądanie do szafek w gościnie jest niezgodne z zasadami dobrego wychowania. Łatwo też stracić cierpliwość, gdy po raz piąty upominamy dziecko, by nie wchodziło do kałuży, a ono nic sobie z tego nie robiąc, ponownie do niej wbiega.
W naszej kulturze panuje przekonanie, że rodzic jest “mądrzejszy” od dziecka, w związku z czym dziecko powinno się go bezwzględnie słuchać. Takie dziecko uznawane jest za “grzeczne” i “bezproblemowe”. Jeśli się bliżej przyjrzeć temu stwierdzeniu oznacza to, że dziecko grzeczne jest posłuszne i podporządkowane rodzicowi. Tutaj pojawia się pewna sprzeczność w oczekiwaniach rodziców względem dzieci. Wychowując dziecko do bezwzględnego posłuszeństwa, trudno w przyszłości oczekiwać od niego samodzielności i umiejętności podejmowania decyzji. Jeśli przez wszystkie lata to my decydowaliśmy, co jest dla niego dobre i złe, a indywidualne przekonania były przez nas akceptowane jedynie, jeśli były zgodne z naszymi, to skąd dziecko ma czerpać wiedzę na temat tego, jak stanowić o sobie samym? No dobrze, ale czy to oznacza, że w takim razie dzieci mają “robić, co chcą”? Czy przypadkiem nie powinny się one uczyć od maleńkości, że istnieją autorytety i zasady? Czy dziecko, które nie słucha, a rodzice to tolerują nie wyrośnie na roszczeniową osobę przekonaną o tym, że wszystko jej wolno?
Kluczem do zrozumienia tej kwestii jest rozróżnienie słuchania od słuchania SIĘ, czyli posłuszeństwa. Dzieci mogą słyszeć, ale nie być posłuszne. Mogą też słyszeć nasz komunikat w sensie słownym, ale rozumieć go całkiem inaczej, niż tego oczekujemy. Zatem pytanie nie powinno brzmieć, jak dotrzeć do dziecka, które nie słucha, tylko jak zacząć mówić, aby dziecko nas słyszało. Drugim krokiem jest zrozumienie, dlaczego w danej kwestii jest dla nas tak istotne, aby dziecko było z nami zgodne.
Małe dziecko, wielki charakter
Małe dzieci w wielu kwestiach wiedzą, co dla nich dobre. Przychodzimy na świat z ograniczoną, ale skuteczną umiejętnością komunikowania swoich potrzeb. Noworodek płacze, gdy jest głodny, jest mu zimno lub gorąco, odczuwa ból lub potrzebę bliskości. W miarę upływu miesięcy wachlarz potrzeb małego dziecka się zwiększa, podobnie jak i umiejętność ich sygnalizowania. Kilkumiesięczne dzieci doświadczają trudnych emocji, takich jak frustracja, gdy np. jeszcze nie potrafią się sprawnie przemieszczać, a zabawka wciąż wymyka im się z rąk. To w tym okresie zaczynają uczyć się, jak sobie radzić z pierwszymi niepowodzeniami. Gdy mają kilkanaście miesięcy, ich świat w porównaniu do pierwszych tygodni życia, jest znacznie szerszy. Podobnie ze światem emocjonalnym. Zdolność przetwarzania informacji i swoich uczuć, jest jednak nadal bardzo nierozwinięta. To bardzo trudny czas dla dzieci, a przez to także ich rodziców. Nagle pojawia się w rodzicach przekonanie, że ich”dwulatek nie słucha, co się do niego mówi”. Niekiedy zaczynają ulegać pokusie, aby mówić do niego głośniej i wyraźniej, szczególnie, jeśli kwestia dotyczy czegoś “oczywistego”.
Tymczasem dla dzieci mało rzeczy jest oczywistych. Z ich perspektywy świat jest miejscem nieustannego eksperymentowania: począwszy od przelewania wody z kubeczka do kubeczka, na sprawdzaniu, jak ich zachowanie wpływa na innych. Absolutnie nie wynika to z “wrodzonej złośliwości” dzieci. Takie ich postrzeganie związane jest z rzutowaniem “dorosłych” cech na kształtującą się osobowość dziecka. Małe dzieci, wbrew opinii popularnej jeszcze w poprzednim pokoleniu, nie potrafią “manipulować”. Aby manipulować innymi, należy posiadać bardzo złożoną wiedzę na temat emocji, rozumieć ciągi przyczynowo skutkowe w zachowaniach różnych osób, biorąc pod uwagę ich predyspozycje i indywidualne cechy. Dzieci nie potrafią sobie jeszcze radzić z własnymi emocjami, zatem na pewno nie potrafią zarządzać emocjami innych. To, że rodzice mogą odczuwać złość pod wpływem zachowania dziecka jest rzeczą naturalną, ale nie jest związane z samym dzieckiem. Mając w pamięci myśl, że małe dzieci wiedzą, co dla nich dobre, warto im zaufać. Oznacza to, że gdy zdarza się sytuacja, w której nasze dziecko postępuje inaczej, niż tego byśmy chcieli, musimy zastanowić się, czemu tak się dzieje. Wymaga to rozpatrzenia zarówno stanu emocjonalnego dziecka, jak i fizycznego. Dobrze jednak zacząć od siebie.
Jeśli nasza złość wynika z faktu, że dziecko nie posłuchało tego, co do niego mówimy, warto szczerze odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:
- Dlaczego zależy mi, aby dziecko mnie posłuchało?
- Dlaczego postępowanie w ten sposób, o który go proszę, jest dla mnie ważne?
- Co może się stać, jeśli dziecko postąpi w inny sposób?
- Czy na pewno mój komunikat jest zrozumiały z perspektywy małego dziecka?
Będąc ze sobą szczerymi, możemy dojść do wniosku, że przestrzeganie tego, co mówimy, jest dla nas istotne z zaskakujących powodów. Być może wymagamy posłuszeństwa od dziecka, bo istotne jest dla nas, co pomyślą sobie o nas inni, albo sami byliśmy tak wychowywani (chociaż po zastanowieniu nie ma to większego uzasadnienia). Być może okaże się, że problemem jest tak naprawdę nasze zmęczenie. W wielu przypadkach może okazać się, że po prostu obawiamy się o bezpieczeństwo dziecka. W takim wypadku, bardzo istotne okaże się skupienie na samym komunikacie i stanie fizyczno-emocjonalnym malucha.
Małe dziecko nie słucha, bo…
Gdy jesteśmy zmęczeni po ciężkim dniu pracy, byle drobnostka potrafi wyprowadzić nas z równowagi. Podobnie jest z małymi dziećmi. Jeśli dziecko niechętnie z nami “współpracuje”, można przyjrzeć się jego codzienności. Być może doświadcza zbyt dużej lub zbyt małej ilości bodźców (jest przestymulowane lub znudzone) i jego opór wynika z potrzeby odpoczynku lub przeciwnie – dostarczenia sobie nowych wrażeń. Warto wiedzieć, że wyrażanie siebie (odbierane często jako przeciwstawianie się woli rodziców) jest także naturalnym etapem rozwojowym w wieku 2 i 3 lat. Dzieci w tym okresie mają duże poczucie autonomii i zaczynają postrzegać siebie jako osobną jednostkę. Nakazy i zakazy są przez nich postrzegane jako próba złamania tej “nowonabytej” autonomii i naturalną potrzebą jest nie poddawanie się im. Dlatego tak często rodzice malucha w tym okresie skarżą się, że 2 lub 3-latek nie słucha. Podobnie dzieje się później, w wieku kilkunastu lat – ten okres z pewnością łatwiej wydobyć z własnej pamięci i zastanowić się nad sytuacjami, w których przeciwstawialiśmy się własnym rodzicom.
Starsze dzieci to małe dzieci, tylko kilka lat później
Praca nad własnym rozumieniem potrzeb dziecka i swoich od najwcześniejszych lat pociechy, będzie procentować w przyszłości. To, w jaki sposób będziemy sobie radzić z przejawami autonomii naszego dziecka i jak będziemy stawiać mu granice, znacząco zaważy na jego późniejszej samodzielności, ale także zaufaniu do nas. Bezdyskusyjne wymuszanie posłuszeństwa może doprowadzić co prawda do wygodnej (na pewien czas) uległości dziecka, które będzie “się słuchać”, ale może powodować stopniowy brak utraty zaufania do nas. Może też doprowadzić do sytuacji, w której starsze dziecko będzie łatwo ulegało woli innych osób i będzie miało problem z rozumieniem własnych potrzeb. Może też być przeciwnie – dziecko w wieku kilkunastu lat i starsze będzie wymuszało na innych stosowanie się do jego zdania tak, jak zna to z domu.
Jak mówić, by dziecko nas słuchało?
Zastanawialiście się kiedyś, ile razy dziennie mówicie dziecku “nie”? Dzieci po pewnym czasie przestają zwracać uwagę na tego typu komunikaty, ponieważ nic za nimi nie idzie – “nie bo nie” to stwierdzenie, które źle wpływa na każdą relację. Chcąc, aby dziecko zaprzestało jakiegoś zachowania, warto zaproponować mu inne i/lub wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje.
Czasami wystarczy niewielka zmiana sposobu komunikacji, by dziecko nie tylko posłuchało, ale też właściwie zrozumiało nasze intencje. Jak inaczej wyrazić zakazy?
- Nie wchodź do tej kałuży! – Widzę, że chcesz się pobawić w kałuży. Zrobimy to potem, jak założysz kalosze. Teraz możemy…
- Nie skacz po kanapie! – Kanapa nie służy do skakania, ale do siedzenia. Chodź, poskaczemy na macie/trampolinie.
- Zostaw ten nóż, bo się skaleczysz! – Nożem kroimy jedzenie w kuchni. Czy chcesz mi pomóc robić sałatkę?
- Przestań bałaganić! – Chciałabym, byś posprzątał zabawki, bo nie mam jak poodkurzać. Potem rozłożymy je znowu.
- Nie ciągnij siostry za włosy! – Puść warkocz siostry. Gdy ciągniesz ją w ten sposób, to boli.
- Za 10 minut ma tu być posprzątane! – Chcesz, bym pomogła Ci tu posprzątać?
- Nie ma bajek, bo ja tak powiedziałam! – Teraz jest pora kolacji, a nie oglądania bajek. Dlatego idziemy się umyć.
- Mówiłem sto razy, byś nie brał kubków ze stołu! Oparzysz się! – Kubki są gorące. Jeśli chcesz sprawdzić, jak pachnie kawa mamy, pokażę Ci, jak przestygnie.
Ten sposób komunikacji jest asertywnym sposobem stawiania granic dziecku, a jednocześnie z zaufaniem i szacunkiem podchodzi do jego potrzeb.
Pytania i odpowiedzi
Co zrobić, gdy dziecko nie słucha poleceń nauczyciela?
Przede wszystkim należy zastanowić się, z czego wynika ten stan. Brak umiejętności skupienia, nie stosowanie się do poleceń nauczyciela, brak zainteresowania tematem zajęć to często wynik niezaspokojonych potrzeb dziecka. Jeśli dziecko jest głodne, niewyspane, zmęczone, a w skrajnych przypadkach chore, będzie mieć problem ze współpracą w klasie. Stres, jakiemu poddawane jest dziecko (np. ze względu na sytuację rodzinną), także odbija się na motywacji do nauki. Jeśli docierają do nas sygnały, że dziecko nie uczestniczy w lekcji, sprawdźmy, czy sytuacja ma miejsce w przypadku jednego przedmiotu, czy wszystkich. Jeśli jest to jeden przedmiot, być może problem wynika z zaległości dziecka lub trudności w przyswojeniu danego materiału. Jeśli problemem są lekcje poranne, być może trzeba zastanowić się nad higieną snu dziecka i rozważyć wcześniejsze chodzenie do łóżka. Warto sprawdzić też, czy dziecko zjada obfite i odżywcze śniadanie. Niektóre dzieci mają wyjątkowo rozwiniętą potrzebę ruchu i gdy nie jest ona zaspokojona (nie są “wybiegane”), usiedzenie w jednym miejscu przez czas trwania lekcji jest bardzo trudne. W takim przypadku sprawdzi się zorganizowanie zajęć pozalekcyjnych zgodnie z potrzebami dziecka. We wszystkich jednak przypadkach najważniejsze jest wyjście od dziecka: zastanowienie się, jakich braków może doświadczać, co sprawia mu trudności i w jaki sposób możemy mu pomóc.
- "Dziecko z bliska. Zbuduj szczęśliwą relację" Agnieszka Stein, rok wydania 2012, wydawnictwo: Mamania
Jaki film o Mikołaju dla dzieci? Najlepsze propozycje na grudniowe seanse!
Przerwa świąteczna 2023. Kiedy uczniowie pójdą do szkoły ostatni raz w tym roku? Czeka ich aż 10 dni wolnego
Roraty – czym są i kiedy się je obchodzi? Na mszach świętych pojawia się specjalny atrybut
Życzenia od Mikołaja dla dzieci. Zabawne i urocze wierszyki dla najmłodszych
Ulga na dziecko 2024 to nawet 2700 zł odliczenia. Te osoby nie będą mogły jednak z niej skorzystać. Jakie są warunki?
Jak zrobić brodę Mikołaja? Wystarczy jedna rzecz, aby stworzyć idealny strój na mikołajki i święta
- Rodzice.pl
- Przedszkolak
- Wychowanie
- Kiedy dziecko nie słucha…
Kiedy powiedzieć dziecku prawdę o Świętym Mikołaju?
Pytanie o to, kiedy dzieci powinny przestać wierzyć w istnienie Świętego Mikołaja może być podchwytliwe i odpowiedź na nie wcale nie jest jednoznaczna. Każdy maluch jest inny, podobnie jak rodzina,...
Czytaj dalej →Ten prosty test z piankami do jedzenia pokaże czy Twoje dziecko ma szansę na sukces!
Test marshmallow (pianek do jedzenia) wydaje się banalny, a jednak pokazuje, które dziecko ma szansę na osiągnięcie sukcesu w przyszłości. Nie wierzysz? Wbrew pozorom to ma sens!
Czytaj dalej →Raz w miesiącu pozwala córce nie iść do szkoły. Sześciolatka robi wtedy co chce. “To szalone”
Tiktokerka Noella Palmento otwarcie przyznaje, że raz w miesiącu pozwala swojej sześcioletniej córce nie iść do szkoły. Kobieta wychowuje dziecko samodzielnie. Jej decyzja podzieliła internautów, którzy wyrazili liczne opinie. Noella...
Czytaj dalej →Pokolenie samotnych dzieci i nieobecnych rodziców?
Dla większości dzieci rodzic jest wzorem. Zwłaszcza dla tych najmłodszych, mama i tata to bohaterzy. Jaki wpływ ma więc ich nieobecność na życie dziecka? Coraz częściej w codziennym pędzie potrzeby...
Czytaj dalej →Bądź kumplem, nie dokuczaj! – apeluje Kuba Błaszczykowski. Czy skutecznie?
Cartoon Network wystartowało z trzecią edycją kampanii społecznej „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Tym razem jej bohaterem został znany chyba wszystkim chłopcom piłkarz reprezentacji Polski – Jakub Błaszczykowski. Sportowiec zachęca dzieciaki,...
Czytaj dalej →Jak zachęcić dziecko do sprzątania po sobie? 6 kroków do większego ładu w domu
Dzieci potrafią być prawdziwymi mistrzami w tworzeniu chaosu: wywrócenie całego pokoju do góry nogami zajmuje im mniej czasu, niż rodzicowi przygotowanie kanapki. I na pewno nieporównywalnie mniej czasu, niż zajmuje...
Czytaj dalej →Kontrola rodzicielska
Internet to wspaniałe narzędzie, które daje nieograniczone możliwości. Pozwala poznawać świat, zwiedzać go bez wychodzenia z domu, oglądać dzieła sztuki bez konieczności wizyty w muzeum, uczyć się języków przez rozmowy...
Czytaj dalej →Dziecko płacze i krzyczy w miejscu publicznym? Ten trik pomoże je uspokoić!
Dzieci płaczące i krzyczące w miejscach publicznych bywają irytujące dla otoczenia. Szybko przekłada się to na stres rodziców, którzy nie mogą sobie poradzić z dzieckiem. Składający się z czterech kroków...
Czytaj dalej →Czy warto wysyłać dzieci na zajęcia dodatkowe?
W ostatnich czasach rodzice starają się, by ich dzieci, oprócz zajęć szkolnych, uczęszczały również na lekcje dodatkowe, które rozwiną ich pasje. Począwszy od śpiewu, tańca czy karate, skończywszy na pływaniu czy...
Czytaj dalej →Terapeutka ostrzega rodziców. Tych słów nie powinno usłyszeć żadne dziecko, nigdy
Każdy rodzic chce, by jego dziecko było szczęśliwe i czuło się kochane. Niestety, sam proces wychowania jest niezwykle trudny i zdarzają się również potknięcia. Niekiedy nieświadomie popełniamy błędy naszych rodziców....
Czytaj dalej →Rzeźnik Praw Dziecka: “Absolutnie nie wolno bić dzieci, ale… klaps nie zostawia wielkiego śladu”
“Rzeźnik” w tytule to nie freudowska pomyłka. To pierwsze słowa naszej redakcyjnej koleżanki po zapoznaniu się z wywiadem pana Mikołaja Pawlaka. Trudno bowiem rzecznikiem dzieci nazwać osobę, która “z estymą”...
Czytaj dalej →Jak zaangażować dzieci w kuchni?
[materiały prasowe] Obowiązki domowe jako sposób na wspólne spędzanie czasu z dziećmi? Gotowanie, pomoc w kuchni czy sprzątanie mogą być dla najmłodszych wyzwaniem i zabawą. Dodatkowo dzieci uczą się odpowiedzialności,...
Czytaj dalej →Prawa dziecka, które warto znać!
Janusz Korczak, znany pedagog, napisał w jednej ze swoich książek: „Nie ma dzieci – są ludzie; ale o innej skali pojęć, innym zasobie doświadczenia, innych popędach, innej grze uczuć.” Mimo...
Czytaj dalej →Jak nazywać intymne części ciała w rozmowach z dzieckiem?
Kwestia nazewnictwa miejsc intymnych jest dosyć trudną sprawą. Polski język nie pozostawia dużego pola wyboru w stosowaniu nazw, które nie brzmią infantylnie, a z drugiej strony nie są nazbyt fachowe...
Czytaj dalej →Mocne strony dziecka: Jak je rozpoznać i wspierać?
Każde dziecko ma mocne i słabsze strony, a rolą rodziców jest poznanie dziecka i wspieranie jego rozwoju. Określenie najważniejszych cech osobowości malucha jest konieczne, żeby odpowiednio stymulować jego rozwój. Zobacz,...
Czytaj dalej →Czy piwo Karmi wpływa na laktację?
Piwo Karmi i bardziej obfita laktacja Pierwszą rzeczą jaką usłyszałem od mojej mamy gdy ta dowiedziała się o tym blogu było: Koniecznie napisz o odgazowanym Karmi, które wpływa na laktację....
Czytaj dalej →Kiedy jest Dzień Ojca w 2019 roku? To już wkrótce!
Dzień Ojca, Dzień Dziecka, Dzień Matki… Sporo tych “Dni” ostatnio. Można (chociaż nie wypada) się w nich pogubić. Niestety nie udało mi się umieścić wpisu dotyczącego Dnia Matki. W tym...
Czytaj dalej →Suknia ślubna
Suknia ślubna: wymarzona, wyśniona, albo wręcz przeciwnie – wielki znak zapytania. Podpowiadamy, jaki fason sukni ślubnej będzie najlepszy i na co zwrócić uwagę podczas przymiarek. Decyzja dotycząca wyboru sukni ślubnej jest jedną...
Czytaj dalej →