Kim są idole współczesnych nastolatków?

Młodzież w naszym kraju spędza średnio 4 godziny i 12 minut na korzystaniu z internetu. Zdecydowana większość nastolatków, bo aż 82,5% korzysta z niego bardzo intensywnie, co również potwierdzają wyniki badań przeprowadzone przez agencję GetHero na użytkownikach popularnej wśród młodzieży aplikacji TikTok. Ze względu na dużą ilość czasu, którą nastolatkowie poświęcają na surfowanie po internecie, nie powinien dziwić fakt, że to głównie w sieci młodzi ludzie spotykają swoich idoli.

Dzisiejsza młodzież

Osoby, które obecnie mają po kilkanaście lat, czyli przedstawiciele pokolenia Z, wychowują się w czasach, gdzie dostęp do sieci jest czymś powszechnym. Korzystanie z internetu jest możliwe zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i na smartfonach, dlatego dla współczesnej młodzieży surfowanie po internecie jest jedną z najczęściej wybieranych form spędzania wolnego czasu.

  • Ponad 65% polskich nastolatków wykorzystuje internet do słuchania muzyki,
  • 62,1% – do oglądania filmów i seriali, 61% badanej młodzieży za pomocą sieci kontaktuje się z rodziną i znajomymi,
  • 59,4% młodych ludzi czas w internecie spędza na korzystaniu z portali społecznościowych.

Szeroki wachlarz możliwości, które daje wszystkim użytkownikom dostęp do sieci, czyni internet najchętniej wybieranym medium nie tylko przez pokolenie Z.

Współcześni idole nastolatków

Duża ilość czasu, którą nastolatkowie spędzają na korzystaniu z internetu, przyczynia się do tego, że idolami współczesnej młodzieży przestają być osoby znane z telewizyjnych ekranów czy sławni piłkarze. Coraz częściej zastępują ich twórcy internetowi, na których młodzież trafia głównie w sieci. Nazwiska czy ksywy popularnych wśród młodzieży influencerów praktycznie nic nie mówią ich rodzicom, mimo że osoby te są obserwowane przez miliony fanów oraz biorą udział w kampaniach reklamowych znanych marek.

Od kilku lat organizujemy MeetUp®, czyli największą w Polsce imprezę integrującą twórców internetowych z ich fanami. Wydarzenie to cieszy się dużym zainteresowaniem wśród nastolatków z całej Polski. Tegoroczna edycja imprezy zgromadziła ponad 20 tys. młodych ludzi. Duża frekwencja podczas wydarzenia potwierdza tylko ogromną popularność polskich YouTuberów i TikTokerów, których można spotkać w trakcie imprezy mówi Tobiasz Wybraniec, prezes agencji influencer marketingu GetHero. 

Kim są YouTuberzy?

YouTuberzy to twórcy internetowi, którzy kręcą i zamieszczają filmy na popularnym serwisie YouTube. Dla influencerów dostarczanie fanom rozrywkowego contentu jest nie tylko pasją, ale często także źródłem dochodów. Kanały najpopularniejszych YouTuberów – np. Remigiusza Wierzgonia (Rezi) – są obserwowane przez blisko 4 mln fanów. Dlatego też influencerzy swoją popularność starają się wykorzystać do zwrócenia uwagi na aktualne problemy społeczne lub próby ich rozwiązania.

Wiem, że mój kanał jest subskrybowany przez młodych ludzi, dla których jestem autorytetem. Dlatego, oprócz dostarczania fanom treści rozrywkowych, angażuję się w akcje społeczne oraz staram się pomagać osobom w potrzebie. Przykładowo w ramach mojej autorskiej inicjatywy “ReZimy Dobrem”, dzięki dużemu zaangażowaniu fanów, udało się przekazać kwotę w wysokości 304 755 zł  na rzecz Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach. Dodatkowo udało mi się także zmobilizować moich followersów do tego, aby w ramach akcji EkoMeetUp wspólnie wyruszyć w góry i zadbać o porządek na małopolskich szlakach. Staram się dawać dobry przykład młodym ludziom, którzy obserwują mój kanał mówi Remigiusz “Rezi” Wierzgoń, YouTuber.

TikToker, czyli kto?

Mianem TikTokera potocznie określa się aktywnego użytkownika popularnej wśród młodzieży na całym świecie aplikacji TikTok. Jak wynika z badań agencji GetHero, 34% polskich nastolatków odwiedza ją aż 10 razy dziennie. Aplikacja TikTok pozwala swoim użytkownikom przede wszystkim na tworzenie i udostępnianie krótkich (przeważnie max. 15 sekund) filmów wideo. Ci najpopularniejsi TikTokerzy, podobnie jak omawiani wcześniej YouTuberzy, obserwowani są przez miliony fanów i również biorą udział w promowaniu produktów lub usług oferowanych przez różne marki. Przykładowo, jeszcze niedawno, doskonale znani użytkownikom aplikacji twórcy internetowi – Marlena Sojka, Kuba Norek, Patrycja Widera, Kamelemona, Colorowyy i Kompleksiara zostali zaangażowani do kampanii reklamowej jednego z polskich banków. W ramach promocji influencerzy w swoich kanałach social media (w tym TikTok czy Instagram) opublikowali krótkie materiały wideo promujące oferowane przez ten bank konta dla młodych. To tylko jeden z wielu przykładów działań marketingowych z udziałem TikTokerów. Influencerzy są angażowani do kampanii promocyjnych w celu podnoszenia efektów sprzedażowych. To potwierdza ich silną pozycję, ale równocześnie daje możliwość wywarcia wpływu na społeczność zgromadzoną wokół danego twórcy.

Influencerzy wychodzą poza sieć

Wzrost popularności twórców internetowych na całym świecie przyczynił się do tego, że są oni zapraszani do udziału w reklamach promujących produkty, również w tych emitowanych w mediach tradycyjnych. Ponadto, ci najbardziej znani influencerzy są także zapraszani do udziału w programach radiowych czy telewizyjnych. Dzięki temu zyskują jeszcze większą sławę, a lista ich lojalnych odbiorców stale się powiększa.

Ponad 250 influencerów w jednym miejscu

Młodzi ludzie bardzo chętnie chodzą na spotkania, na których mogą poznać YouTuberów, TikTokerów czy Instagramerów, którzy są dla nich inspiracją. MeetUp® to jedyna w Polsce impreza, która daje nastolatkom możliwość spotkania ponad 250 popularnych influencerów w jednym miejscu – od trzech lat jest to TAURON Arena Kraków. Wydarzenie dla młodzieży jest nie tylko szansą na poznanie swoich idoli, ale także okazją do nawiązania nowych znajomości z rówieśnikami. Organizatorami tegorocznej edycji MeetUp® była agencja GetHero oraz Urząd Miasta Krakowa. Podczas imprezy nie zabrakło dodatkowych atrakcji dla jej uczestników. A wśród nich m.in. konkursów z nagrodami oraz interaktywnej ciężarówki pełnej słodyczy od marki Wawel.


materiały partnera

Źródła:
  • NASTOLATKI 3.0 Raport z ogólnopolskiego badania uczniów
  • Raport Państwowego Instytutu Badawczego NASK
  • „Kim są polscy użytkownicy TikToka?” – raport GetHero
  • NASTOLATKI 3.0 Raport z ogólnopolskiego badania uczniów

Dodaj komentarz

Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
Logo