Kolejowe abc kolejkowe abc 1

Kolejowe ABC

Zbliża się lato i wakacje. Wszystko wskazuje na to, że ten czas będzie zupełnie inny niż dotychczas. Każda rodzina marzy o powrocie do codzienności sprzed epidemii. A z wakacjami kojarzy nam się podróżowanie. Często jest to podróżowanie koleją. Jak ono będzie teraz wyglądać? Czy podróżowanie będzie bezpieczne w obecnej sytuacji? Co Urząd Transportu Kolejowego ma do zaoferowania dzieciom i ich rodzicom? O to zapytaliśmy prezesa Urzędu Transportu Kolejowego dr inż. Ignacego Górę.

Portal rodzice.pl: Czym na co dzień zajmuje się Urząd Transportu Kolejowego?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Prezes Urzędu Transportu Kolejowego jako centralny organ administracji rządowej sprawuje nadzór nad bezpieczeństwem ruchu kolejowego i zajmuje się regulacją rynku. Udzielamy licencji przedsiębiorcom i przewoźnikom kolejowym, którzy gwarantują odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Nadzorujemy utrzymanie i modernizację linii kolejowych przez zarządców infrastruktury – zgodnie z europejskimi i krajowymi normami. Wydajemy także licencje i świadectwa maszynistom. Wykonujemy również zadania w zakresie monitorowania rozwoju rynku kolejowego, podnoszenia standardów bezpieczeństwa w transporcie kolejowym oraz współpracy z europejskimi instytucjami odpowiedzialnymi za funkcjonowanie i rozwój wspólnego rynku usług kolejowych.
Ponadto UTK zajmuje się również prawami pasażerów, którzy mogą liczyć na pomoc, gdy podróż nie przebiegała zgodnie z obowiązującymi przepisami i oczekiwaniami. Urząd propaguje także rozwiązania służące udzielaniu pomocy osobom z niepełnosprawnościami i z ograniczoną możliwością poruszania się.
Dbamy także o bezpieczeństwo na kolei poprzez edukację – prowadzimy „Kampanię Kolejowe ABC”. Jest to wszystkim już chyba znana ogólnopolska akcja informacyjno-edukacyjna z zakresu bezpieczeństwa kolejowego skierowana do dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym oraz ich nauczycieli i wychowawców. Cieszy się ona bardzo dużym zainteresowaniem. Do końca 2019 r. w lekcjach prowadzonych w ramach Kampanii wzięło udział ok. 12 tys. uczniów z 388 szkół podstawowych i przedszkoli z całej Polski. Ponad 15 mln widzów obejrzało w telewizji spoty z maskotką Kampanii – nosorożcem Rogatkiem, a prawie 14 mln – w internecie. Ponad 21 tys. osób wzięło udział w piknikach edukacyjnych.

Portal rodzice.pl: W ostatnim czasie UTK w ramach „Kampanii Kolejowe ABC” uruchomił działania wspierające nauczanie zdalne. Dlaczego?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Obecnie dzieci w całej Polsce uczą się zdalnie. Uważam, że materiały powstałe w ramach „Kampanii Kolejowe ABC” w ciekawy sposób mogą uzupełniać naukę zdalną. Tym bardziej, że nauka bezpieczeństwa jest bardzo ważnym elementem kształcenia. W trakcie lekcji, które prowadziliśmy do tej pory w przedszkolach i szkołach, wykorzystywaliśmy narzędzia multimedialne. Teraz postanowiliśmy udostępnić oprogramowanie na stronie kolejoweabc.pl. Dzięki temu każdy może przeprowadzić multimedialne lekcje sam w domu. Na stronie dostępne są również odcinki programów edukacyjnych „Twoja kolej” i „Myszka w paski” oraz e-podręczniki czy kolorowanka, którą można wydrukować. Wszystkie nasze materiały doskonale nadają się do wykorzystania w zdalnej edukacji.

Portal rodzice.pl: Czemu ma służyć „Kampania Kolejowe ABC”?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Realizując projekt „Kampania Kolejowe ABC” przekazujemy odbiorcom najważniejsze informacje dotyczące bezpiecznego zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych, na dworcach, w pociągach i w okolicach torowisk. Chcemy przede wszystkim zwiększyć odpowiedzialność naszych odbiorców za bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu.
Jedną z przyczyn zagrożenia życia i zdrowia jest niewiedza i nieumiejętność odpowiedniego zachowania się na torach, drogach czy przejazdach. Dlatego w ramach naszej kampanii prowadzimy lekcje bezpieczeństwa w szkołach i przedszkolach. Chcemy popularyzować zasady bezpiecznego zachowania na obszarach kolejowych i w ich pobliżu, upowszechniać właściwe reakcje w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia w sąsiedztwie stacji, przystanków, przejazdów kolejowo-drogowych i torowisk. W przyszłości, gdy dzieci dorosną, będą przecież samodzielnymi użytkownikami ruchu: kierowcami, pieszymi, pasażerami – dlatego ważna jest edukacja od najmłodszych lat.

Portal rodzice.pl: Jakie elementy wchodzą w skład „Kampanii Kolejowe ABC”?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: „Kampania Kolejowe ABC” składa się z wielu elementów promujących bezpieczeństwo. To nie tylko interaktywne lekcje. To również spoty emitowane w telewizji i internecie, programy edukujące o bezpieczeństwie, videoblogerzy opowiadający dzieciom o tym, jak bezpiecznie zachować się w pobliżu torów, gry na urządzenia mobilne, konkursy oraz edukacyjne imprezy plenerowe dla całych rodzin.
Dzieci doskonale znają już bohatera kampanii – nosorożca Rogatka. Postrzegają go jako sympatycznego, starszego i doświadczonego kolegę, przy którym mogą czuć się bezpiecznie. Rogatek jest dla dzieci wzorem do naśladowania.
Na stronie internetowej www.kolejoweabc.pl zamieszczone są wszystkie materiały edukacyjne pomagające w nauce bezpieczeństwa. Zachęcam do pobrania i nauki poprzez zabawę.

Portal rodzice.pl: Jak tworzony jest program dydaktyczny lekcji „Kampanii Kolejowe ABC”?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Głównymi odbiorcami kampanii są dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym, a także ich rodzice i nauczyciele. Program dydaktyczny został stworzony z podziałem na różne grupy wiekowe. Podstawą przeprowadzenia lekcji są scenariusze edukacyjne dostosowane do poszczególnych grup odbiorców. Scenariusze te zostały opracowane w najbardziej przystępnej dla odbiorców formie graficznej oraz zweryfikowane przez ekspertów z zakresu opracowywania materiałów edukacyjnych i ekspertów z dziedziny transportu kolejowego.
W ramach lekcji w przedszkolach i klasach I-III wykorzystywane są mobilne miasteczka kolejowe oraz ekrany interaktywne z aplikacją multimedialną. W klasach IV-VI elementem zajęć jest ponadto gra symulacyjna, przy pomocy której młodzi uczestnicy ruchu mogą poznać podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas poruszania się w ruchu drogowym, zwłaszcza w pobliżu przejazdów i stacji kolejowych. Na zakończenie zajęć uczestnicy otrzymują upominki odblaskowe.
Nauka z wykorzystaniem m.in. miasteczek kolejowych, materiałów multimedialnych, aplikacji interaktywnej czy gry symulacyjnej wspomaga proces zapamiętywania informacji i przyswajania przez uczestników zajęć wiedzy na temat bezpieczeństwa na obszarze kolejowym.

Portal rodzice.pl: Jakie korzyści wynikają z „Kampanii Kolejowe ABC” dla dzieci i ich rodziców, którzy skorzystają z takiego edukacyjnego wsparcia?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Efektem kampanii jest zwiększenie zainteresowania tematyką bezpiecznego korzystania z transportu kolejowego oraz poruszania się w pobliżu terenów kolejowych.
Dzięki zdobyciu konkretnej wiedzy, umiejętności oraz doświadczeń wynikających z udziału w projekcie, prawidłowe zachowania oraz świadomość zagrożeń i poprawnego zachowania w przypadku zagrożenia, stymulująco wpływają na poprawę szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Materiały edukacyjne zaprojektowane z ramach kampanii znakomicie sprawdzają się podczas nauki zdalnej, dlatego korzystający z nich rodzice i ich dzieci mają szansę zwiększyć swoją wiedzę na temat bezpieczeństwa na kolei.

Portal rodzice.pl: Na jaki czas przewidziana jest „Kampania Kolejowe ABC”?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: „Kampania Kolejowe ABC” rozpoczęła się 1 stycznia 2017 r. Zaplanowana została do końca 2021 r. Zainteresowanie Kampanią jest jednak bardzo duże, a doświadczenia pokazują, że istnieje potrzeba kontynuowania jej w kolejnych latach. Zrobimy więc wszystko, aby przygoda z Rogatkiem trwała jak najdłużej. Na stronie internetowej projektu będziemy na bieżąco informować o naszych dalszych działaniach.

Portal rodzice.pl: Jak wygląda podróżowanie koleją w czasie epidemii?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Z danych zbieranych przez UTK wynika, że średnia dobowa frekwencja pasażerów w uruchamianych pociągach na przestrzeni ostatniego miesiąca stanowiła ok. 11%. W szczycie przewozowym wyniosła ona ok. 16%, a poza szczytem: 9%. Czyli mimo ograniczenia liczby uruchamianych pociągów nie ma problemu by zachować wytyczne Ministra Zdrowia. Oczywiście zwróciliśmy uwagę przewoźnikom kolejowym na konieczność pilnego wdrożenia odpowiednich rozwiązań organizacyjno-technicznych, umożliwiających przestrzeganie ograniczenia liczby pasażerów. Przewoźnicy zobowiązani są również do tego, aby na bieżąco monitorować frekwencję we wszystkich uruchamianych pociągach i zachować obowiązujące ograniczenia.

Portal rodzice.pl: Czy „Kampania Kolejowe ABC” będzie również kampanią na rzecz uświadamiania pasażerów o standardach zachowania się podczas epidemii?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Na zachowanie odpowiednich środków ostrożności zwraca uwagę bohater „Kampanii Kolejowe ABC”. Nosorożec Rogatek zachęca m.in. do dezynfekcji rąk i noszenia maseczki. Nagranie dostępne jest m.in. na stronie www.kolejoweabc.pl, kanale YouTube oraz profilach w mediach społecznościowych kampanii.