TABELA FRANKFURCKA: Odszkodowanie za zepsute wakacje

Biuro podróży zepsuło ci urlop? Domagaj się odszkodowania

Opóźniony o kilka godzin lot. Hotel z widokiem na plażę – ale z odległości kilometra. Awaria toalety w apartamencie, przerwy w dostawie prądu, niesprawna hotelowa winda… Tabela frankfurcka wskaże ci, o zwrot jakiej części kosztów możesz ubiegać się od biura podróży.

TABELA FRANKFURCKA: Odszkodowanie za zepsute wakacje

Sytuacji, które mogą zepsuć nam wymarzony wyjazd, jest mnóstwo. Czasem są to lekkie niedogodności, innym razem wycieczka znacznie różni się od oferty z folderu oglądanego w biurze podróży. Na plaży zalega tona śmieci, a w naszym pokoju kwateruje jakiś obcy turysta… To może się zdarzyć. Pamiętajmy jednak, że jeśli biuro podróży nie spełniło warunków podpisanej przez nas umowy, mamy prawo domagać się odszkodowania. W jakiej wysokości? Do jej określenia służy tabela frankfurcka.

Tabela frankfurcka – co to jest?

W Polsce tabela frankfurcka nie ma mocy prawnej, ponieważ jest dokumentem stworzonym dla Izby Cywilnej Sądu Krajowego w Niemczech. Mimo tego nasz UOKiK już od 2003 r. używa jej w czasie mediacji między niezadowolonymi turystami a biurami podróży. Coraz częściej z tabeli frankfurckiej korzystają również sami turyści przygotowujący skargę, touroperatorzy, którzy chcą uniknąć sprawy w sądzie, a nawet polski wymiar sprawiedliwości. Określa ona bowiem procentowo, o ile biuro podróży lub hotel powinny obniżyć cenę wykupionych przez nas usług, skoro odbiegały od warunków umowy. Pozwala tym samy oszczędzić czas i nerwy obu stronom: my nie będziemy ubiegać się o zbyt wysoki zwrot kosztów – w stosunku do zaistniałych okoliczności i możliwości operatora wycieczki, a on nie wykpi się, bagatelizując naszą reklamację.

Tabela francuska pomaga szacować wartość odszkodowania

Polscy turyści coraz częściej korzystają z oferty biur podróży i nie zadowolą się już byle czym. Jakie usługi reklamujemy najczęściej? Różnice w położeniu hotelu, wady wyposażenia pokoju, niestaranne sprzątanie, hałasy, przykre zapachy, brak klimatyzacji, niesmaczne jedzenie, brudny basen, brak pilota wycieczki, opóźnienia lotów… Lista jest długa. W tabeli frankfurckiej zostały uwzględnione najczęściej wnoszone przez nas skargi.

Za które „niedociągnięcia” otrzymamy największy zwrot poniesionych przez nas kosztów? Zgodnie z tabelą frankfurcką touroperator będzie musiał nam oddać nawet połowę ceny wyjazdu np. za całkowity brak wyżywienia, robactwo, wilgoć czy popękane ściany w pokoju. Nocne hałasy są warte od 10 do 40 proc. ceny wykupionej usługi.
Obliczenie wartości odszkodowania należnego za opóźniony lot jest trochę bardziej skomplikowane. Przykładowo: jeśli spędziliśmy na lotnisku 8 nadprogramowych godzin, a za 7-dniową wycieczkę zapłaciliśmy 5000 zł, to wartość odszkodowania określamy równaniem: [(5000 zł/7 dni)x 5% ceny wycieczki]x 8 godzin.

Wykupując wycieczkę w biurze podróży czy rezerwując pokój w hotelu stajemy się ich klientami. Klient zaś płaci – często niemałe pieniądze – więc wymaga. Dlatego nie bójmy się dochodzić swoich praw.

Pełną listę wad oraz stopy procentowe znajdziesz tutaj >>

Komentarzy: 2

Dodaj komentarz

Mama
Depresja poporodowa: objawy, przyczyny, leczenie
Moment, w którym dziecko przychodzi na świat jest początkiem wielkich zmian. Niby to oczywiste, że powinnaś być szczęśliwa, ale rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Noworodek płacze, a ty nie masz siły
Czytaj dalej
Newsy
Związaną i zakneblowaną 9-latkę znaleziono w wersalce w mieszkaniu 24-latka. Dziewczynkę uratował brat
W nocy z niedzieli na poniedziałek zatrzymano 24-latka. W jego mieszkaniu, w wersalce znaleziono zakneblowaną i związaną 9-latkę. Policja nie ma wątpliwości: dziecko nie przetrwałoby w tych warunkach nocy. Dziewczynkę
Czytaj dalej