Biuro podróży zepsuło ci urlop? Domagaj się odszkodowania

Opóźniony o kilka godzin lot. Hotel z widokiem na plażę – ale z odległości kilometra. Awaria toalety w apartamencie, przerwy w dostawie prądu, niesprawna hotelowa winda… Tabela frankfurcka wskaże ci, o zwrot jakiej części kosztów możesz ubiegać się od biura podróży.



Sytuacji, które mogą zepsuć nam wymarzony wyjazd, jest mnóstwo. Czasem są to lekkie niedogodności, innym razem wycieczka znacznie różni się od oferty z folderu oglądanego w biurze podróży. Na plaży zalega tona śmieci, a w naszym pokoju kwateruje jakiś obcy turysta… To może się zdarzyć. Pamiętajmy jednak, że jeśli biuro podróży nie spełniło warunków podpisanej przez nas umowy, mamy prawo domagać się odszkodowania. W jakiej wysokości? Do jej określenia służy tabela frankfurcka.

Tabela frankfurcka – co to jest?

W Polsce tabela frankfurcka nie ma mocy prawnej, ponieważ jest dokumentem stworzonym dla Izby Cywilnej Sądu Krajowego w Niemczech. Mimo tego nasz UOKiK już od 2003 r. używa jej w czasie mediacji między niezadowolonymi turystami a biurami podróży. Coraz częściej z tabeli frankfurckiej korzystają również sami turyści przygotowujący skargę, touroperatorzy, którzy chcą uniknąć sprawy w sądzie, a nawet polski wymiar sprawiedliwości. Określa ona bowiem procentowo, o ile biuro podróży lub hotel powinny obniżyć cenę wykupionych przez nas usług, skoro odbiegały od warunków umowy. Pozwala tym samy oszczędzić czas i nerwy obu stronom: my nie będziemy ubiegać się o zbyt wysoki zwrot kosztów – w stosunku do zaistniałych okoliczności i możliwości operatora wycieczki, a on nie wykpi się, bagatelizując naszą reklamację.

Tabela francuska pomaga szacować wartość odszkodowania

Polscy turyści coraz częściej korzystają z oferty biur podróży i nie zadowolą się już byle czym. Jakie usługi reklamujemy najczęściej? Różnice w położeniu hotelu, wady wyposażenia pokoju, niestaranne sprzątanie, hałasy, przykre zapachy, brak klimatyzacji, niesmaczne jedzenie, brudny basen, brak pilota wycieczki, opóźnienia lotów… Lista jest długa. W tabeli frankfurckiej zostały uwzględnione najczęściej wnoszone przez nas skargi.

Za które „niedociągnięcia” otrzymamy największy zwrot poniesionych przez nas kosztów? Zgodnie z tabelą frankfurcką touroperator będzie musiał nam oddać nawet połowę ceny wyjazdu np. za całkowity brak wyżywienia, robactwo, wilgoć czy popękane ściany w pokoju. Nocne hałasy są warte od 10 do 40 proc. ceny wykupionej usługi.
Obliczenie wartości odszkodowania należnego za opóźniony lot jest trochę bardziej skomplikowane. Przykładowo: jeśli spędziliśmy na lotnisku 8 nadprogramowych godzin, a za 7-dniową wycieczkę zapłaciliśmy 5000 zł, to wartość odszkodowania określamy równaniem: [(5000 zł/7 dni)x 5% ceny wycieczki]x 8 godzin.

Wykupując wycieczkę w biurze podróży czy rezerwując pokój w hotelu stajemy się ich klientami. Klient zaś płaci – często niemałe pieniądze – więc wymaga. Dlatego nie bójmy się dochodzić swoich praw.

Pełną listę wad oraz stopy procentowe znajdziesz tutaj >>