Nawyki żywieniowe to zestaw zachowań, które kształtują się już od najmłodszych lat. To, co polubimy w czasie wczesnego dzieciństwa, może wpłynąć na to, jak będzie wyglądał nasz jadłospis w przyszłości. Właśnie dlatego w kształtowaniu nawyków żywieniowych ogromną rolę odgrywają rodzice, bo to od nich zależy, co trafi na talerzyk maluszka.



Mały odkrywca smaków

Okres pierwszych lat życia po narodzinach to kluczowy czas mający wpływ na późniejsze preferencje smakowe dziecka. W pierwszych 6 miesiącach życia pokarmem, który zaspokaja potrzeby niemowlęcia, jest mleko mamy. Zgodnie z zaleceniami ekspertów wprowadzenie nowych pokarmów można rozpocząć nie wcześniej niż po ukończeniu przez maluszka 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu.

Rozszerzanie diety jest ważnym etapem – w tym okresie rośnie bowiem zapotrzebowanie młodego organizmu na różne składniki pokarmowe[1], a samo mleko mamy przestaje wystarczać. Rozwijanie akceptacji smaku warzyw jest trudniejsze niż w przypadku owoców, dlatego zaleca się, by na etapie wprowadzania nowych produktów to warzywa były podawane w pierwszej kolejności. Owoce należy wprowadzać około 2 tygodnie po warzywach. Ważne, by nowe smaki podawać w małych porcjach, których objętość należy stopniowo zwiększać. Maluszek jest bowiem jeszcze niezwykle wrażliwy, a dopiero w 1. roku życia rozwija umiejętność gryzienia i żucia.

To ważne!

Dlaczego mięso powinno pojawić się w diecie już około 6. miesiąca życia?

To przede wszystkim doskonałe źródło łatwo przyswajalnego żelaza, niezbędnego do zachowania prawidłowego rozwoju i wzrostu dziecka. Należy zadbać o jego wystarczającą ilość w diecie dziecka zanim wyczerpią się zapasy zgromadzone tuż przed narodzinami. U większości niemowląt ma to miejsce około 6. miesiąca życia, a pokarm mamy nie wystarcza do pokrycia zwiększonego zapotrzebowania w ten składnik. Właśnie dlatego w tym czasie w diecie maluszka powinno pojawić się mięso.

Posiłek z dodatkiem chudego mięsa czerwonego czy drobiu 1-2 razy w tygodniu należy zastąpić rybą. Co ważne, mięso i ryby podawane niemowlęciu powinny być dla niego w pełni bezpieczne, czyli spełniać restrykcyjne normy oraz pochodzić od zaufanych dostawców, nie powinny zawierać antybiotyków czy hormonów. Gwarancję odpowiedniej jakości i bezpieczeństwa dają posiłki ze wskazaniem wieku na opakowaniu, przeznaczone specjalnie dla najmłodszych. Przykładem jest 6 nowości od BoboVita z delikatnymi rodzajami mięsa i rybą, m.in. z cielęciną, królikiem czy łososiem.

Dieta najlepszą profilaktyką

Kluczowym okresem w nabywaniu preferencji żywieniowych jest 1000 pierwszych dni życia dziecka. Jest coraz więcej dowodów naukowych świadczących o tym, że sposób żywienia w trakcie pierwszych lat życia w istotny sposób wpływa na ryzyko występowania chorób w przyszłości, m.in. takich jak otyłość, miażdżyca czy nadciśnienie. Nieprawidłowe zachowania żywieniowe utrwalone w dzieciństwie mogą nasilać prawdopodobieństwo zachorowania w przyszłości.

To ważne!

Jak pokazują wyniki badań[2], 75% niemowląt i 94% dzieci po 1. roku życia otrzymuje wraz z dietą niewystarczającą ilość witaminy D, a 88% dzieci po 1. roku życia spożywa za mało warzyw. Niedobory ważnych składników w diecie mogą powodować poważne konsekwencje w przyszłości, dlatego tak ważne jest, aby rodzice starannie komponowali dietę dopasowaną do potrzeb młodego organizmu dziecka.

Jak kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe u dziecka?

  • Kontroluj wielkości porcji – pamiętaj, że żołądek małego dziecka jest dużo mniejszy niż Twój. Ważne, aby posiłki (zarówno jeśli chodzi o wielkość, jak i konsystencję) były dostosowane do jego wieku i apetytu. Na początku przygody z nowymi smakami wystarczą ich małe ilości.
  • Pamiętaj o zbilansowanych posiłkach – jeśli maluszek poznaje już delikatne rodzaje mięs i ryb, dopilnuj, aby te składniki podawać mu w odpowiednich ilościach. Początkowo niemowlę powinno spożywać ok. 10 g gotowanego mięsa dziennie (podawanego w smacznych kompozycjach z warzywami). Pod koniec 1. roku życia może to być już 20 g. Gwarancją odpowiedniego zbilansowania są posiłki ze wskazaniem wieku na opakowaniu. Ich receptury są opracowywane przez ekspertów, tak aby w pełni odpowiadały na potrzeby żywieniowe najmłodszych.
  • Zadbaj o różnorodność – pozwól dziecku odkrywać nowe smaki! Podawaj mu kolorowe warzywa czy owoce w smacznych kompozycjach, a także rozmaite mięsa, takie jak królik czy cielęcina. To zwiększy prawdopodobieństwo, że maluszek chętniej będzie sięgał po te produkty w przyszłości.
  • Spokojna atmosfera to podstawa – pamiętaj, aby spożywaniu posiłków przez niemowlę nie towarzyszyło oglądanie bajek lub zabawa. Zwiększy to szansę na spożycie odpowiedniej ilości posiłku i lepsze skupienie.
  • Ogranicz sól i cukier – małe dzieci nie potrzebują intensywnego doprawiania potraw, delikatne smaki są dla nich wystarczająco wyraziste. Nawet jeśli posiłek dla niemowlęcia wydaje ci się mdły, pamiętaj, że maluszek zupełnie inaczej odczuwa jego smak.
  • Zadbaj o aktywność fizyczną – dzięki temu już od najmłodszych lat dziecko będzie w dobrej kondycji. Spacer zawsze jest świetnym pomysłem!

Ważne informacje: Zaleca się kontynuację karmienia piersią podczas wprowadzenia pokarmów uzupełniających. Karmienie piersią powinno trwać tak długo, jak jest to pożądane przez matkę i dziecko. Karmienie piersią jest najlepsze dla dziecka.

_______________________



Artykuł powstał we współpracy z biurem prasowym Nutricia

Zdjęcie główne: Depositphotos



[1] H. Szajewska i wsp., Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia PTGHiŻD. Pediatria, 2014, 11.3 321-338.

[2] Raport z badania „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia – badanie ogólnopolskie 2016 rok”, Weker H., Socha P., wsp., Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017.