Wielokrotnie potwierdzono, ┼╝e dzieci, kt├│re dostaj─ů kieszonkowe, a w zwi─ůzku z tym posiadaj─ů swoje pierwsze w┼éasne do┼Ťwiadczenie z gospodarowaniem pieni─Ödzmi, szybciej przyswajaj─ů i rozumiej─ů potrzeb─Ö planowania wydatk├│w oraz oszcz─Ödzania.



Kieszonkowe ÔÇô pierwsza lekcja ekonomii

Wed┼éug og├│lnodost─Öpnych bada┼ä opinii publicznej dotycz─ůcych ┼Ťwiadomo┼Ťci finansowej Polak├│w daje si─Ö zauwa┼╝y─ç wyra┼║ny wzrost zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy ekonomicznej. Jak deklaruj─ů badani w raporcie przygotowanym przez NBPi, takiej otwartej postawie sprzyjaj─ů do┼Ťwiadczenia edukacyjne z przesz┼éo┼Ťci, szczeg├│lnie udzia┼é w zaj─Öciach szkolnych i pozaszkolnych oraz rozmowy o ekonomii w dzieci┼ästwie. Nie ulega w─ůtpliwo┼Ťci, ┼╝e doros┼ée osoby zaznajomione z t─ů tematyk─ů, lepiej zarz─ůdzaj─ů bud┼╝etem i dokonuj─ů bardziej ┼Ťwiadomych wybor├│w w przypadku us┼éug finansowych, w tym produkt├│w o charakterze oszcz─Ödno┼Ťciowym albo inwestycyjnym. Mniejsze jest r├│wnie┼╝ prawdopodobie┼ästwo, ┼╝e podejm─ů one ryzyko zwi─ůzane naruszeniem finansowej rezerwy, kt├│re mo┼╝e je doprowadzi─ç do k┼éopot├│w.

Jak uczy─ç zarz─ůdzania kieszonkowym?

Ka┼╝de dziecko w pierwszej kolejno┼Ťci bierze przyk┼éad ze swoich rodzic├│w. Je┼╝eli m┼éody cz┼éowiek widzi, ┼╝e opiekunowie sami nie radz─ů sobie z domowym bud┼╝etem, trudno w nim wyrobi─ç nawyk zarz─ůdzania kieszonkowym. Nie pomagaj─ů r├│wnie┼╝ nadmiernie ingerowanie, przymus, b─ůd┼║ nie dopuszczanie do tego aby dziecko pope┼énia┼éo b┼é─Ödy. Wspieranie pociech w planowaniu przeznaczenia kieszonkowego, jest tak samo wa┼╝ne jak nauka odk┼éadania jego cz─Ö┼Ťci, do ulubionej skarbonki. To lekcja cierpliwo┼Ťci i konsekwencji, jak─ů ka┼╝dy rodzic powinien odrobi─ç i tylko od niego zale┼╝y, jak przeka┼╝e t─Ö wiedz─Ö dziecku.

Zabawne warsztaty na powa┼╝ne tematy

Fundacja Banku Millennium realizuj─ůc Finansowy Elementarz, cykl warsztat├│w edukacyjnych w przedszkolach w ca┼éej Polsce wspiera rodzic├│w w procesie uczenia dzieci zarz─ůdzania pieni─Ödzmi, na tym najwcze┼Ťniejszym etapie. Maluchy w wieku od 3 do 6 lat, odkrywaj─ů w grupie innych r├│wie┼Ťnik├│w relacje mi─Ödzy prac─ů, pieni─Ödzmi i wydatkami poprzez zabaw─Ö. Godzina lekcyjna wype┼éniona zagadkami, ruchem i rysowaniem aktywizuje ich naturaln─ů ciekawo┼Ť─ç, kt├│r─ů mo┼╝na rozbudza─ç na nowo w domu, za pomoc─ů serii trzech ilustrowanych tematycznych ksi─ů┼╝eczek, jakie otrzymuje ka┼╝dy uczestnik na koniec warsztat├│w. Komunikatywny j─Özyk, kolorowe obrazki z jednej strony utrwalaj─ů to, co dzieci pozna┼éy w przedszkolu, a z drugiej u┼éatwiaj─ů rodzicom wprowadzanie ich w meandry ┼Ťwiata finans├│w.

Dla malucha w wieku 3 ÔÇô 6 lat, 5 z┼éotych kieszonkowego mo┼╝e pocz─ůtkowo oznacza─ç niewiele, ale je┼Ťli si─Ögniemy po ksi─ů┼╝k─Ö z sympatycznym psem panem Sebastianem, nasza rozmowa na ten trudny temat rozpocznie si─Ö bez specjalnych przeszk├│d i, co wa┼╝ne, sprawi wiele rado┼Ťci nam i dziecku, o czym ┼Ťwiadczy ten niniejszy fragment:



ÔÇ×Mo┼╝e kilka z┼éotych to nie jest maj─ůtek, ale oszcz─Ödzania dobry to pocz─ůtek. Lepiej wrzuci─ç do ┼Ťwinki, zebra─ç par─Ö z┼éotych, zamiast wszystkie pieni─ůdze wyda─ç na g┼éupotyÔÇŁ.