Kieszonkowe uczy dzieci oszczędzania

Wielokrotnie potwierdzono, że dzieci, które dostają kieszonkowe, a w związku z tym posiadają swoje pierwsze własne doświadczenie z gospodarowaniem pieniędzmi, szybciej przyswajają i rozumieją potrzebę planowania wydatków oraz oszczędzania.

Kieszonkowe uczy dzieci oszczędzania

Kieszonkowe – pierwsza lekcja ekonomii

Według ogólnodostępnych badań opinii publicznej dotyczących świadomości finansowej Polaków daje się zauważyć wyraźny wzrost zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy ekonomicznej. Jak deklarują badani w raporcie przygotowanym przez NBPi, takiej otwartej postawie sprzyjają doświadczenia edukacyjne z przeszłości, szczególnie udział w zajęciach szkolnych i pozaszkolnych oraz rozmowy o ekonomii w dzieciństwie. Nie ulega wątpliwości, że dorosłe osoby zaznajomione z tą tematyką, lepiej zarządzają budżetem i dokonują bardziej świadomych wyborów w przypadku usług finansowych, w tym produktów o charakterze oszczędnościowym albo inwestycyjnym. Mniejsze jest również prawdopodobieństwo, że podejmą one ryzyko związane naruszeniem finansowej rezerwy, które może je doprowadzić do kłopotów.

Jak uczyć zarządzania kieszonkowym?

Każde dziecko w pierwszej kolejności bierze przykład ze swoich rodziców. Jeżeli młody człowiek widzi, że opiekunowie sami nie radzą sobie z domowym budżetem, trudno w nim wyrobić nawyk zarządzania kieszonkowym. Nie pomagają również nadmiernie ingerowanie, przymus, bądź nie dopuszczanie do tego aby dziecko popełniało błędy. Wspieranie pociech w planowaniu przeznaczenia kieszonkowego, jest tak samo ważne jak nauka odkładania jego części, do ulubionej skarbonki. To lekcja cierpliwości i konsekwencji, jaką każdy rodzic powinien odrobić i tylko od niego zależy, jak przekaże tę wiedzę dziecku.

Zabawne warsztaty na poważne tematy

Fundacja Banku Millennium realizując Finansowy Elementarz, cykl warsztatów edukacyjnych w przedszkolach w całej Polsce wspiera rodziców w procesie uczenia dzieci zarządzania pieniędzmi, na tym najwcześniejszym etapie. Maluchy w wieku od 3 do 6 lat, odkrywają w grupie innych rówieśników relacje między pracą, pieniędzmi i wydatkami poprzez zabawę. Godzina lekcyjna wypełniona zagadkami, ruchem i rysowaniem aktywizuje ich naturalną ciekawość, którą można rozbudzać na nowo w domu, za pomocą serii trzech ilustrowanych tematycznych książeczek, jakie otrzymuje każdy uczestnik na koniec warsztatów. Komunikatywny język, kolorowe obrazki z jednej strony utrwalają to, co dzieci poznały w przedszkolu, a z drugiej ułatwiają rodzicom wprowadzanie ich w meandry świata finansów.

Dla malucha w wieku 3 – 6 lat, 5 złotych kieszonkowego może początkowo oznaczać niewiele, ale jeśli sięgniemy po książkę z sympatycznym psem panem Sebastianem, nasza rozmowa na ten trudny temat rozpocznie się bez specjalnych przeszkód i, co ważne, sprawi wiele radości nam i dziecku, o czym świadczy ten niniejszy fragment:

„Może kilka złotych to nie jest majątek, ale oszczędzania dobry to początek. Lepiej wrzucić do świnki, zebrać parę złotych, zamiast wszystkie pieniądze wydać na głupoty”.

Dodaj komentarz

Edukacja
Jak nauczyć dziecko czytać?
Czy to już ten moment? Kiedy zacząć uczyć dziecko czytać? W wieku trzech lat czy poczekać aż będzie miało sześć? Nie ma prostych odpowiedzi na te pytania, bo wszystko zależy
Czytaj dalej
Cykl miesiączkowy
Czy można zajść w ciążę w czasie okresu?
Z ciążą w czasie okresu jest trochę tak, jak z możliwością zajścia w nią podczas karmienia piersią. Wiele osób uważa, że nie ma takiej opcji. Tym bardziej odpowiedź na pytanie:
Czytaj dalej