Ból żeber w ciąży

Ból żeber w ciąży to dolegliwość, która dotyka większość przyszłych mam. Zazwyczaj początek objawów rozpoczyna się pod koniec II trymestru i może trwać nawet do końca ciąży. Dzieje się tak ze względu na podnoszenie się dna macicy, która rozpulchnia się wraz z Twoim maluszkiem. Oczywiście niezbędne jest różnicowanie tych objawów z innymi, ewentualnymi chorobami. Poniżej zaprezentowano kilka przyczyn bólu i kłucia pod żebrami w ciąży oraz sposoby jak sobie z nim radzić.



Ból pod prawym żebrem w ciąży

Najczęstszą przyczyną bólu w prawym podżebrzu jest powiększająca się macica. Na zaawansowanym etapie ciąży dno macicy znajduje się bardzo wysoko, pod łukami żebrowymi. Powoduje to również zmniejszenie przerw między narządami wewnętrznymi w jamie brzusznej i ich ścisłe upakowanie. Właśnie to może być przyczyną bólu pod prawym żebrem w ciąży. Bardzo często dodatkowo występuje zadyszka nawet po przejściu krótkiego dystansu czy wchodzeniu po schodach.

Dolegliwości z prawej strony mogą być również wynikiem nieprawidłowej postawy ciała. Przez nieprawidłową postawę rozumiemy chodzenie lub siedzenie przy nadmiernym pochyleniu do przodu górnej połowy ciała. Problem ten w większości dotyczy kobiet, które utrzymywały nieprawidłową postawę przed ciążą.

Dyskomfort może być także spowodowany ułożeniem Twojego maluszka w macicy. Ponieważ w ciąży ma on stosunkowo dużo miejsca do zmiany pozycji, przyjmuje tzw. położenie dowolne. Raz kładzie się po lewej stronie Twojego ciała, innym razem na prawej. Dziecko może również upodobać sobie jedną stronę macicy i właśnie wtedy dochodzi do wystąpienia dolegliwości.

Ból pod lewym żebrem w ciąży

Ból w lewym podżebrzu często dotyczy innego problemu ciążowego, jakim jest zgaga. Występuje on częściej z lewej strony lub za mostkiem. Odczuwany jako piekący, kłujący ból pod lewym żebrem i nieraz dotyczy całej ciąży. Oczywiście, gdy dolegliwość ta znacznie obniża komfort życia ciężarnej wdrażane są odpowiednie sposoby jej łagodzenia, a czasami nawet leczenie.

Ból lokalizowany po lewej stronie może również dotyczyć pozornie nieważnego czynnika, jakim jest stres. Długotrwały stres towarzyszący Twojemu życiu może powodować również objawy somatyczne, w tym właśnie ból. Dlatego upewnij się, że poświęcasz odpowiednią ilość czasu na odpoczynek i relaks nie tylko fizyczny, ale również psychiczny.

Ból pod lewymi żebrami w ciąży może wynikać również z chorób toczących się w Twoim organizmie. Do takich chorób zaliczamy:

  • Chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy;
  • Zapalenie mięśni międzyżebrowych;
  • Choroby układu oddechowego.

Jeśli ból występuje stosunkowo wcześnie w ciąży, kiedy macica nie jest „głównym sprawcą” Twoich dolegliwości, nie wahaj się zasięgnąć rady lekarza. Zwróć się o poradę szczególnie wtedy, gdy towarzyszą im dodatkowe objawy np. kaszel, katar, przeziębienie itp.



Jak zmniejszyć odczuwanie bólu, kłucia lub mrowienia pod żebrami w ciąży?

Zmniejszenie odczuwania bólu pod żebrami w ciąży jest rzeczą bardzo indywidualną i na pewno nie każdemu będą pasowały wszystkie metody jego łagodzenia. Dlatego jeśli jakaś sytuacja sprawia Ci dodatkowy dyskomfort, staraj się jej unikać. Metody, które mogą wpłynąć na złagodzenie bólu zaprezentowano poniżej.

  • Znalezienie komfortowej pozycji – niestety tutaj nikt nie jest w stanie Ci podpowiedzieć, co będzie dla Ciebie najlepsze. Gdy pojawi się ból lub kłucie pod żebrami w ciąży przyjmuj różne pozycje. Może uda Ci się znaleźć taką, która będzie dla Ciebie wygodna. Pamiętaj, że wraz z zaawansowaniem ciąży powinno unikać się długotrwałego leżenia płasko na plecach ze względu na występowanie zespołu żyły głównej dolnej. Jeśli wygodna dla Ciebie jest pozycja siedząca, możesz dodatkowo zwiększyć swój komfort przez podłożenie pod odcinek lędźwiowy dodatkowej poduszki i wysunięcie bioder do przodu.
  • Delikatny masaż bolącego miejsca – masaż może również zwiększać dolegliwości w niektórych chorobach, dlatego musisz sama zobaczyć jak na Ciebie oddziałuje.
  • Ćwiczenia oddechowe – ćwiczenia te są bardzo często wykorzystywane na zajęciach ze szkoły rodzenia, dlatego jeśli jesteś w 2 trymestrze możesz się do niej zapisać. Natomiast jeśli Twoim zdaniem jest jeszcze za wcześnie, samodzielnie ćwicz oddychanie torem brzusznym (przeponowym). Możesz to zrobić w prosty sposób. Połóż 1 dłoń na brzuchu bliżej dna macicy (góra brzucha) i staraj się oddechem unieść swój brzuch razem z położoną na nim ręką. Pamiętaj, żeby ćwiczenie to wykonywać powoli i wdychać odpowiednią ilość powietrza (komfortową dla Ciebie). Wydech powinien być długi i również powolny tak, jakbyś chciała zdmuchnąć świeczki na torcie.
  • Utrzymywanie prawidłowej postawy ciała – pamiętaj, że Twoja postawa w ciąży zmienia się ze względu na rosnącego maluszka, dlatego musisz zadbać o właściwą pozycję. Staraj się, aby w pozycji stojącej i siedzącej ciało było wyprostowane, a czubek głowy szedł do sufitu.
  • Leczenie przeciwbólowe/zmiana nawyków żywieniowych – każde leczenie w ciąży powinnaś skonsultować z lekarzem, nawet przeciwbólowe, gdyż niektóre leki w tym stanie są przeciwwskazane. W przypadku zgagi korzystny może być podział posiłków na mniejsze oraz utrzymywanie pozycji półsiedzącej/siedzącej zaraz po zjedzeniu posiłku i do ok. 30 min po nim.

Ból żeber w ciąży jest niestety jedną z bardzo nieprzyjemnych dolegliwości okresu ciąży. Bywa, że tego dyskomfortu nie da się uśmierzyć i niestety musisz czekać na zakończenie ciąży. Dlatego wykorzystuj naturalne metody walki z bólem np. znajdź komfortową pozycję. Jeśli Twoje problemy się przedłużają i masz wątpliwości co do ich przyczyny skonsultuj się z lekarzem lub położną prowadzącą ciążę.