Wydawać by się mogło, że ciąża to czas, w którym należy o siebie szczególnie dbać, a przed zajściem w nią można korzystać z życia i cieszyć się z rzeczy, które będą zabronione przez najbliższe miesiące. Ważne jest jednak również odpowiednie przygotowanie do ciąży – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Gdy zaczynasz planować powiększenie rodziny warto pomyśleć o kilku kwestiach i zadbać o stan zdrowia swojego oraz partnera. Potraktujcie przygotowania do ciąży jako inwestycję w przyszłość Waszego dziecka.



 

Jak przygotować się do ciąży?

Przed zajściem w ciążę bardzo ważna jest zmiana niektórych nawyków, zadbanie o kondycję fizyczną oraz ogólny stan organizmu. Przygotowania do ciąży należy zacząć jak najwcześniej, najlepiej około roku przed planowanym poczęciem. Ważne jest, żeby organizm był silny i zdrowy, ponieważ pierwsze tygodnie ciąży są kluczowe, jeśli chodzi o rozwój płodu. Co dokładnie trzeba skontrolować i o co zadbać? Jak przygotować się do ciąży?

Zrób podstawowe badania

To podstawa, żeby upewnić się, że z Twoim organizmem wszystko w porządku i będzie on w stanie przez dziewięć miesięcy gościć w sobie małego człowieka. Przygotowania do zajścia w ciążę to dobry moment na wykonanie takich badań jak:

  • badanie ginekologiczne,
  • cytologia,
  • USG piersi,
  • morfologia krwi,
  • badanie hormonów tarczycy,
  • badanie moczu,
  • badanie na obecność przeciwciał przeciwróżyczkowych oraz wirusa cytomegali
  • badanie grupy krwi.

Skontroluj zęby

Przygotowania do ciąży obejmują również wizytę u stomatologa i wyleczenie wszystkich zębów. Jeżeli konieczne jest wykonanie zdjęć rentgenowskich, poproś o osłonięcie brzucha i postaraj się, żeby zdjęcia były wykonane jak najszybciej, w jak najdłuższym odstępie czasu od momentu, w którym zajdziesz w ciążę. Zadbaj o to, żeby Twoje zęby były całkowicie wyleczone z próchnicy, ponieważ może być ona groźna dla dziecka i prowadzić do poważnych powikłań, a nawet poronienia lub przedwczesnego porodu. To ważne, żeby leczenie zakończyć jeszcze przed ciążą, ponieważ wówczas nie można przeprowadzać niektórych zabiegów. Poza tym, jeśli stan ósemek wskazuje na to, że mógłby się przez nie pojawić stan zapalny, skonsultuj z lekarzem możliwość usunięcia ich. Stan zapalny może być zagrożeniem dla dziecka, dlatego najlepiej zrobić wszystko żeby go uniknąć.

Zadbaj o dietę

Zanim zajdziesz w ciążę, zweryfikuj swoją dietę. Sprawdź, czy dostarczasz swojemu organizmowi wystarczającej ilości składników odżywczych i wyklucz z menu wszelkie szkodliwe, przetworzone, bogate w sól, cukier oraz niezdrowe tłuszcze produkty. Poza tym, zrezygnuj ze wszystkich używek. Na dłuższy czas przed zajściem w ciążę rzuć palenie, a także ogranicz alkohol.  Zbilansowana dieta sprzyja zajściu w ciążę, a odpowiednio przygotowany organizm łatwiej znosi wysiłek, jakim jest ciąża. Twoje posiłki powinny być urozmaicone i dostarczać odpowiedniej ilości minerałów (między innymi magnezu, wapnia, żelaza i cynku) oraz witamin (szczególnie ważne są witaminy A, B, C oraz E).

Niezwykle ważny w diecie kobiety planującej ciążę jest kwas foliowy. Jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka, a jego niedobory mogą prowadzić do poważnych komplikacji i pojawienia się u dziecka wad wrodzonych. Zalecaną dawką kwasu foliowego dla kobiet starających się o dziecko i ciężarnych jest 0,4 mg dziennie.

Przed zajściem w ciążę konieczne jest wykonanie badań takich jak: badanie ginekologiczne, cytologia, USG piersi, morfologia krwi, badanie hormonów tarczycy, badanie moczu, badanie na obecność przeciwciał przeciwróżyczkowych oraz wirusa cytomegalii, a także badanie grupy krwi.

Oprócz zdrowej diety, niezwykle istotne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Codziennie wypijaj co najmniej 2 litry płynów. Najlepsza będzie woda niegazowana oraz naturalne soki owocowe i warzywne. Unikaj słodzonych napojów, kawy, mocnej herbaty oraz soków w kartonie, które najczęściej powstają z koncentratu.



Bądź aktywna fizycznie

To bardzo ważne, żeby jeszcze przed zajściem w ciążę wzmocnić organizm i przygotować go do dziewięciomiesięcznego wysiłku, jakim będzie dźwiganie maluszka. Zarówno ciąża, jak i poród oraz połóg będą dla Twojego organizmu nie lada wyzwaniem, dlatego odpowiednio wcześniej zadbaj o swoją wytrzymałość i kondycję. Znajdź taką formę aktywności, która sprawia Ci przyjemność – możesz biegać, jeździć na rowerze, pływać, chodzić na zajęcia fitness lub uprawiać każdy inny sport, byle tylko nie siedzieć bezczynnie na kanapie. Wzmocnione mięśnie głębokie brzucha zapobiegną też bólom kręgosłupa, które mogą pojawiać się podczas ciąży.

Ogranicz przyjmowane lekarstwa

Przygotowanie do ciąży powinno też objąć wizytę u lekarza specjalisty, któremu powiesz o wszystkich przyjmowanych przez ciebie lekach. Czasami lekarz może zalecić odstawienie danego leku lub, jeżeli to konieczne, zastąpienie go innym. Jest to spowodowane tym, że niektóre medykamenty, nawet jeśli są zażywane jeszcze przed zajściem w ciążę, mogą powodować uszkodzenia płodu. Jeżeli planujesz zajście w ciążę, nie przyjmuj na własną rękę nawet preparatów witaminowych i suplementów diety.

Inną sprawą jest odstawienie tabletek antykoncepcyjnych. U większości kobiet po odstawieniu tabletek występują nieregularne cykle, wielokrotne owulacje albo cykle bezowulacyjne, dlatego żeby organizm w pełni wrócił do normy, najlepiej odstawić środki antykoncepcyjne minimum trzy miesiące przed planowanym zajściem w ciążę.

Przygotowanie do ciąży: czy obowiązuje tylko kobietę?



Wbrew pozorom do ciąży nie powinna się przygotowywać jedynie kobieta. Przyszły tatuś również na jakiś czas przed planowanym poczęciem powinien bardziej zadbać o swoje zdrowie. Ważne jest, żeby mężczyzna ograniczył spożywanie alkoholu i bezwzględnie zaprzestał palenia i przyjmowania innych używek. Po konsultacji z lekarzem należy również odstawić wszystkie leki, których mężczyzna nie musi przyjmować. Dobrze, żeby oczyszczanie organizmu rozpocząć odpowiednio wcześniej. Oprócz tego, przyszły tata powinien zmienić dietę na zdrowszą i zadbać o to, żeby dostarczać swojemu organizmowi odpowiednich substancji odżywczych, minerałów i witamin.