Jak odżywiać się w ciąży?

Odpowiednie odżywianie w czasie ciąży

Każda przyszła mama chce jak najlepiej dla swojego dziecka, ale nie zawsze zdaje sobie sprawę, że prawidłowe odżywianie w ciąży należy do najważniejszych obowiązków ciężarnej kobiety. Bez dostarczania do organizmu substancji odżywczych na gorsze działanie narażamy nie tylko swój organizm ale również płód.

Jak odżywiać się w ciąży?
caption

Dieta przyszłej mamy: Jeść za dwoje?

Zdrowa dieta w ciąży wcale nie oznacza, że musisz jeść „za dwoje”. Wręcz przeciwnie, jeśli za bardzo przybierzesz na wadze możesz zachorować na cukrzycę ciężarnych. Twoje jedzenie powinno być przemyślane, a składniki zakupione ze sprawdzonych źródeł. W czasie ciąży zapotrzebowanie na dodatkowe kalorie wzrasta jedynie o 10-15%.

Zdrowe odżywianie w ciąży, czyli co jeść?

Produkty zbożowe i ziemniaki – wybieraj pełnoziarniste, ciemne pieczywo, kaszę i naturalny ryż, dostarczą Ci one dużo energii. Ziemniaki są cennym źródłem skrobi i minerałów.

Warzywa i owoce – Zawierają bardzo dużo składników odżywczych i mało kalorii, możesz jeść je jako dodatek do innego dania, sałatkę lub przekąskę. Powinnaś jeść około 5 porcji warzyw dziennie. Owoce zawierają dużo cukru, więc nie należy przesadzać z ich spożyciem.

Produkty mleczne – zawierają dużo wapnia oraz białko, które jest niezbędne do budowania kości twojego dziecka. Uwaga! Kozi ser w ciąży musisz odstawić na półkę. Tak samo niedozwolony jest camembert czy ser ricotta. W ciąży musisz unikać niepasteryzowanych produktów mlecznych. Kupuj do woli mozzarellę czy serki wiejskie.

Mięso – to przede wszystkim najlepsze źródło żelaza, a także białka i witaminy D. Powinnaś jeść minimum 10g mięsa dziennie. Wegetarianki mogą zastąpić je większą liczbą spożywanych roślin strączkowych – fasoli, soczewicy, soi – oraz nabiału.

Ryby – to główne źródła dobrych tłuszczów Omega3, jod, białko i… witaminę D3, która wspomaga przyswajanie białka. Dzięki niej wzmacniasz nie tylko swój organizm, ale również swoje maleństwo! Koniecznie dopisz ryby, zwłaszcza te z rodziny dorszowatych, do swojej listy zakupów.

Tłuszcze i oliwy – jeśli możesz, unikaj smażonych potraw, ewentualnie używaj wysokiej jakości olejów roślinnych, na przykład oliwy z oliwek, oleju kokosowego lub słonecznikowego.

Woda mineralna – powinnaś pić około 2,5 litra wody dziennie, w czasie ciąży parcie na pęcherz jest duże, więc często musisz uzupełniać płyny. Zrezygnuj z napojów gazowanych i soków. Zdrowa dieta w ciąży pozwala jedynie na te wyciskane ręcznie i jednodniowe.

Bardzo ważna witamina B9

W pierwszych tygodniach ciąży lekarze ginekolodzy zalecają przyjmowanie dodatkowych suplementów z witaminą B9. Organizm potrzebuje kwasu foliowego do dzielenia komórek, produkcji krwi i wymiany substancji. Wspomaga również rozwój centralnego układu nerwowego twojego dziecka. Największą ilość witaminy B9 znajdziesz w brukselce, brokułach, szpinaku, kalafiorze czy szparagach.

Czego nie spożywać w ciąży?

– alkoholu – nawet najmniejsza ilość może szkodzić dziecku
– surowego mięsa i serów (pleśniowych, kozich i owczych)
– zapychaczy (fastfoodów, czipsów, słodyczy)

Odżywianie w ciąży na wpływ na rozwój dziecka, warto więc robić to z głową.

Sprawdź także: Co może jeść mama karmiąca piersią >>

1 Komentarz

  • Avatar

Dodaj komentarz

Rozszerzanie diety niemowlaka
Dieta po 6 miesiącu życia dziecka: Pora na porcję mięsa
Rozszerzanie diety po 6. miesiącu życia dziecka O urozmaicaniu codziennych dań warto zacząć myśleć, kiedy wybije 6. miesiąc niemowlaka – dieta, którą mu ułożysz powinna być wciąż oparta na mleku, ale
Czytaj dalej
Karmienie niemowląt
Bank Mleka Kobiecego
Gdy moje młodsze dziecko było niemowlęciem niejednokrotnie szukałam w internecie Banku Mleka. Bezskutecznie... Jak się szybko okazało niemal 10 lat temu taka instytucja nie istniała. Zastanawiałam się, jak to możliwe,
Czytaj dalej
Poród
Poród: Oczekiwania a rzeczywistość. Co najczęściej zaskakuje przyszłą mamę?
Oczekiwanie na poród z pewnością jest ekscytującym, ale również i stresującym przeżyciem - szczególnie, jeśli czekasz na pojawienie się na świecie swojego pierwszego dziecka. Nie każda przyszła mama ma w
Czytaj dalej
Kalendarz ciąży
37 tydzień ciąży – Ułożenie i waga dziecka, dolegliwości, poród
37 tydzień ciąży to już prawie koniec. Jakie jest ułożenie oraz waga dziecka w 37 tygodniu ciąży? Jakie dolegliwości najczęściej dolegają przyszłej mamie oraz czy poród w trzydziestym siódmym tygodniu
Czytaj dalej
Cesarskie cięcie
Wskazania do CC: Jakie są najczęstsze powody cesarskiego cięcia?
Już niemal 45% porodów w Polsce kończy się cesarskim cięciem. To zdecydowanie więcej, niż wynikałoby z częstotliwości występowania wskazań do CC. Jakie są wskazania do cesarki według najnowszych rekomendacji ginekologicznych? Wskazania do
Czytaj dalej
Testy ciążowe
Kiedy zrobić test ciążowy? Wykaż się cierpliwością!
Kiedy najlepiej zrobić test ciążowy, by jego wynik był wiarygodny? Dostępne w aptekach i drogeriach testy są skuteczne nawet w 99%, jeśli wykonamy je co najmniej w dniu spodziewanej miesiączki.
Czytaj dalej
Ciąża Imiona dla dzieci
Najpopularniejsze imiona 2020: Imiona dla dziewczynek 2020
To, jakie imiona są najpopularniejsze w danym roku kalendarzowym, ogłaszane jest z reguły na początku kolejnego. Takie statystyki publikują zarówno Urzędy Stanu Cywilnego w poszczególnych miastach, jak i Ministerstwo Cyfryzacji.
Czytaj dalej
Poród
Poród chłopca boli bardziej niż dziewczynki? Naukowcy potwierdzają wpływ płci dziecka na przebieg porodu
Obawy przed bólem porodowym towarzyszą niemal każdej przyszłej mamie. Szczególnie, jeśli ma rodzić po raz pierwszy. Istnieje wiele przeświadczeń i mitów dotyczących tego, co wpływa na ból porodowy. Naukowcy sprawdzili,
Czytaj dalej
Zdrowie w ciąży
Czy kobiety w ciąży muszą nosić maseczki? W jakich przypadkach zakrywanie ust i nosa jest obowiązkowe podczas porodu?
Obowiązek zasłaniania ust i nosa został wprowadzony w Polsce już 16 kwietnia. Oznacza to, że w miejscach publicznych każdy, obowiązkowo musi nosić maseczkę lub w inny sposób zasłonić usta i
Czytaj dalej
Dolegliwości w ciąży Poród naturalny
Nietrzymanie moczu po porodzie [przyczyny, leczenie, ćwiczenia]
Badania Międzynarodowego Towarzystwa ds. Kontynencji (ang. International Continence Society – ICS) wskazują, że na nietrzymanie moczu po ciąży skarży się od 15 do nawet 30% kobiet. Prawdopodobnie jednak problem z
Czytaj dalej