Gdy dziecko ko艅czy sz贸sty miesi膮c 偶ycia nadchodzi czas, by rozszerzy膰 jego diet臋. Pokarm z Twojej piersi lub mleko modyfikowane przestaj膮 dostarcza膰 maluchowi wszystkich niezb臋dnych sk艂adnik贸w. Stopniowo wprowadzaj do jad艂ospisu dziecka nowe produkty. W pierwszej kolejno艣ci niech b臋d膮 to przetarte gotowane warzywa oraz owocowe papki. Ma艂ymi krokami zacznij podawa膰 pasteryzowane mleko krowie, a tak偶e zdrowe t艂uszcze. Nie b贸j si臋 ich, wcale nie sprawi膮, 偶e dziecku b臋dzie grozi艂a oty艂o艣膰. T艂uszcz jest niezb臋dny do prawid艂owego funkcjonowania organizmu. Rozpuszczaj膮 si臋 w nim cenne witaminy, a ponadto dostarcza ich r贸wnie偶 on sam. Do tej pory maluch czerpa艂 go z Twojego pokarmu. Gdy przychodzi czas na pokarmy sta艂e, wprowad藕 do codziennego jad艂ospisu produkty bogate w zdrowe t艂uszcze lub dodawaj do potraw olej, oliw臋 z oliwek lub mas艂o.



Zdrowe t艂uszcze s膮 niezb臋dne do prawid艂owego funkcjonowania organizmu. Nie b贸j si臋 ich, nie sprawi膮, 偶e Twoje dziecko b臋dzie mia艂o nadwag臋

Olej dla niemowl膮t

Zacznijmy od om贸wienia podstawowego podzia艂u t艂uszcz贸w. Mit, 偶e ka偶dy t艂uszcz jest wrogiem cz艂owieka i zapycha t臋tnice zalegaj膮cymi z艂ogami prowadz膮cymi do chor贸b, ju偶 dawno zosta艂 od艂o偶ony przez naukowc贸w do lamusa. T艂uszcze dziel膮 si臋 na te dobre, czyli nienasycone i te, kt贸rych rzeczywi艣cie nale偶y unika膰: t艂uszcze nasycone.

T艂uszcze nienasycone dziel膮 si臋 na: jednonienasycone oraz wielonienasycone. Te pierwsze znajduj膮 si臋 przede wszystkim w awokado, oliwie z oliwek oraz oleju rzepakowym. T艂uszcze wielonienasycone, czyli kwasy omega-3 oraz kwasy omega-6, znajdziesz w rybach, owocach morza, oleju rzepakowym, oleju lnianym, orzechach oraz w migda艂ach.

Z uwagi na to, 偶e wi臋kszo艣膰 wymienionych wy偶ej rzeczy, typu orzechy, awokado czy owoce morza, s膮 jeszcze niewskazane w diecie Twojego malucha, najlepszym 藕r贸d艂em zdrowych t艂uszcz贸w s膮 dla niego oleje. Wybieraj膮c olej dla niemowlaka kieruj si臋 jego w艂a艣ciwo艣ciami. Sk艂ady olej贸w s膮 bardzo r贸偶ne. Si臋gaj po takie, w kt贸rych wyst臋puje przewaga t艂uszcz贸w nienasyconych. S膮 one niezb臋dne do prawid艂owego funkcjonowania organizmu cz艂owieka, a sam nie potrafi ich wytworzy膰.

Olej niemowlakowi mo偶esz podawa膰 w zupkach oraz innych potrawach. Wystarczy gotowe danie skropi膰 niewielk膮 ilo艣ci膮 t艂uszczu.

Jaki olej dla niemowlaka?

Najlepiej si臋gn膮膰 po oliw臋 z oliwek. Jest ona warto艣ciowym t艂uszczem, kt贸ry zawiera w sk艂adzie przewag臋 t艂uszcz贸w nienasyconych. Pami臋taj jednak, 偶eby uwa偶nie czyta膰 etykiety, poniewa偶 jak przy ka偶dym produkcie, r贸wnie偶 przy oliwie z oliwek znajduj膮 si臋 lepsze i gorsze jej odmiany. Najbardziej warto艣ciowa jest ta pozyskiwana na zimno, z pierwszego t艂oczenia. Na etykiecie takiego produktu b臋dzie napis „extra virgin”. Wystrzegaj si臋 oliwy z napisem „pomace olive oil”, czyli wytworzonej z wyt艂oczyn oliwnych. Nie podawaj jej niemowlakowi.



R贸wnie dobrym wyborem jest olej rzepakowy. Jest to najzdrowszy rodzaj oleju, w jego sk艂adzie jest zdecydowana przewaga t艂uszcz贸w nienasyconych. Podobnie jak w przypadku oliwy z oliwek, szukaj oleju rzepakowego t艂oczonego na zimno. Czytaj膮c sk艂ad zwr贸膰 uwag臋 na to, czy na etykiecie jest informacja, 偶e olej jest o zani偶onej ilo艣ci kwasu erukowego. Kwas ten jest niezdrowy i nale偶y si臋 go wystrzega膰.

Mas艂o dla niemowlaka

No w艂a艣nie, a co z mas艂em? Je艣li Tw贸j maluch nie ma alergii na mleko krowie, mo偶esz do jego diety wprowadzi膰 tak偶e mas艂o. Niestety ma nieco gorsze proporcje t艂uszcz贸w nienasyconych w stosunku do t艂uszcz贸w nasyconych ni偶 oliwa z oliwek czy olej rzepakowy, dlatego te偶 mas艂o nale偶y podawa膰 dziecku z umiarem. Bardzo uwa偶nie czytaj sk艂ady. Mas艂o powinno w sk艂adzie zawiera膰 minimum 82% t艂uszcz贸w, ale zwierz臋cych i jego podstawowym sk艂adnikiem powinno by膰 mleko krowie.
Nazwa „mas艂o” jest zarezerwowana dla produkt贸w zrobionych z mleka krowiego i obecno艣膰 tego wyrazu na froncie opakowania daje Ci pewno艣膰, 偶e sk艂ad powinien by膰 w porz膮dku, niemniej jednak sprawd藕 czy nie by艂o dosalane. Uwa偶aj na produkty, kt贸re聽nie maj膮 napisu „mas艂o”, a operuj膮 jedynie okre艣leniami typu „ma艣lany mix”, „艣wie偶a ose艂ka”, „mase艂ko extra” – mo偶esz mie膰 pewno艣膰, 偶e ich sk艂ad nie nadaje si臋 nie tylko dla niemowlaka, ale r贸wnie偶 dla Ciebie.