Od roku szkolnego 2016/2017 zmienia si臋 w naszym systemie edukacji bardzo du偶o. Powoli w zapomnienie odejd膮 gimnazja i powraca o艣mioletnia podstaw贸wka. To efekt zmian wprowadzonych przez rz膮d Prawa i Sprawiedliwo艣ci. Co dalej z gimnazjami? Jakie zmiany zachodz膮 dzi臋ki reformie edukacji? Przygotowali艣my ma艂膮 艣ci膮gawk臋 bazuj膮c na informacjach udzielonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.



Jak by艂o do tej pory?

Dzieci od czas贸w ostatniej wi臋kszej reformy szkolnej uczy艂y si臋 w sze艣ciu klasach szko艂y podstawowej, a nast臋pnie przez trzy lata ucz臋szcza艂y do gimnazj贸w. Nast臋pnie te, kt贸re wybra艂y licea og贸lnokszta艂c膮ce, uczy艂y si臋 w nich przez kolejne trzy lata 鈥 podobnie jak ci w szko艂ach policealnych i szko艂ach zawodowych. W technikach nauka zajmowa艂a rok d艂u偶ej, poniewa偶 mia艂y one cztery klasy.

Jakie zmiany w szkolnictwie od 2017 roku?

Od wrze艣nia 2017 roku podstaw贸wka znowu b臋dzie mia艂a osiem klas, jak przed rokiem 1999.
Po o艣mioklasowej podstaw贸wce, dzieci b臋d膮 uczy膰 si臋 w czteroletnim liceum og贸lnokszta艂c膮cym. Mog膮 tak偶e wybra膰: pi臋cioletnie technikum, trzyletni膮 bran偶ow膮 szko艂臋 I stopnia, dwuletni膮 bran偶ow膮 szko艂臋 II stopnia, trzyletni膮 szko艂臋 specjaln膮 przysposabiaj膮c膮 do pracy lub szko艂臋 policealn膮.

Dzieci, kt贸re w roku szkolnym 2016/2017 chodzi艂y do VI klasy podstaw贸wki, od 1 wrze艣nia s膮 uczniami klasy VII.

Znikaj膮 tak偶e zasadnicze szko艂y zawodowe. Obecnie b臋d膮 to szko艂y bran偶owe. To nowo艣膰 w polskim systemie edukacji.



Co z gimnazjami po reformie edukacji?

We wrze艣niu tego roku po raz pierwszy dzieci nie zacz臋艂y nauki w gimnazjach, kt贸re b臋d膮 od tej pory wygaszane. Obecne drugie klasy szk贸艂 gimnazjalnych zako艅cz膮 w nich nauk臋 w roku szkolnym 2018/2019.

Gimnazja funkcjonowa艂y w Polsce przez osiemna艣cie lat. Zosta艂y wprowadzone w 1999 roku podczas ostatniej tak du偶ej, jak obecna, reformie o艣wiaty. Wesz艂y w 偶ycie 1 wrze艣nia 1999 roku i ich pierwszymi uczniami zosta艂y dzieci urodzone w roku 1986. Mia艂y w贸wczas trzyna艣cie lat i by艂y pierwszym rocznikiem, kt贸ry zosta艂 wrzucony w wir zmian, kt贸re krytykowane by艂y w贸wczas przez d艂ugie lata. W艣r贸d argument贸w m贸wi膮cych przeciwko gimnazjom wymieniano mi臋dzy innymi: obni偶enie poziomu edukacji i niepotrzebne wyrywanie dzieci z ich 艣rodowisk szkolnych. Krytykowano r贸wnie偶 wprowadzanie egzamin贸w ko艅cz膮cych szko艂y 鈥 zar贸wno tego w podstaw贸wce, jak i egzaminu gimnazjalnego, kt贸re wed艂ug wielu nie sprawdza艂y wiedzy dzieci, a jedynie ich umiej臋tno艣膰 dopasowywania si臋 do klucza odpowiedzi.

Co z egzaminem gimnazjalnym po 2017 roku?

Egzamin gimnazjalny odb臋dzie si臋 jeszcze dwa razy 鈥 na zako艅czenie nauki obecnych klas trzecich na wiosn臋 2018 roku oraz wtedy, gdy edukacj臋 gimnazjaln膮 ko艅czy膰 b臋d膮 obecne klasy drugie, czyli w roku 2019.

Co z dzie膰mi, kt贸re nie zda艂y w pierwszej gimnazjum?



Skoro od wrze艣nia 2017 nie ma ju偶 偶adnej pierwszej klasy gimnazjalnej, nasuwa si臋 pytanie, co si臋 dzieje z dzie膰mi, kt贸re nie otrzyma艂y promocji do drugiej klasy w czerwcu 2017. B臋d膮 si臋 one uczy膰 w obwodowych szko艂ach podstawowych, kt贸re s膮 w艂a艣ciwe dla ich miejsca zamieszkania. Je艣li ucze艅 i rodzice s膮 zainteresowani inn膮 plac贸wk膮, warunkiem ucz臋szczania do niej s膮 wolne miejsca w VII klasie, do kt贸rej dziecko mia艂oby chodzi膰.

Jaka legitymacja dla si贸dmoklasisty?

Uczniowie obecnych VII klas otrzymaj膮 nowe legitymacje szkolne. Teoretycznie mog艂yby dalej korzysta膰 ze swoich starych dokument贸w z podstaw贸wki, gdyby nie problem techniczny: legitymacje maj膮 miejsce tylko na sze艣膰 piecz膮tek, w zwi膮zku z czym nie ma go na t臋 si贸dm膮. Si贸dmoklasi艣ci dostan膮 wi臋c nowe dokumenty, wz贸r b臋dzie taki sam, jak legitymacji, z kt贸rych korzystali przez ostatnich sze艣膰 lat.

Nowa podstawa programowa 2017

Od 1 wrze艣nia 2017 roku wchodzi tak偶e w 偶ycie nowa podstawa programowa kszta艂cenia og贸lnego. B臋dzie ona obejmowa艂a I, IV i VII klasy szko艂y podstawowej. Zmiany dotycz膮 tak偶e I klas bran偶owych szk贸艂 I stopnia i I semestru szko艂y policealnej.
V i VI klasy nadal b臋d膮 mia艂y przedmiot nazywany przyrod膮. Rok p贸藕niej ich plan lekcji rozszerzy si臋 o nowe przedmioty, takie jak biologia, fizyka, chemia oraz geografia.