Urodziny, przyj臋cia z r贸偶nych okazji, pierwszy dzie艅 przedszkola czy imprezy rodzinne to okazja do tego, by dzieci pobawi艂y si臋 w wi臋kszej grupie. Gdy nie znaj膮 si臋 zbyt dobrze, pomocne b臋dzie lekkie pokierowanie ich zabawami, by mog艂y si臋 zintegrowa膰. Po kilkudziesi臋ciu minutach z pewno艣ci膮 b臋d膮 si臋 bawi膰 razem, jak gdyby zna艂y si臋 od zawsze i z pewno艣ci膮 trudne b臋dzie nam贸wienie ich na powr贸t do domu. Jak pom贸c dzieciom prze艂ama膰 pierwsze lody? Przygotowali艣my kilka propozycji!



Zabawy integracyjne dla dzieci

Zabawy integracyjne dla dzieci zawsze pomagaj膮 rozrusza膰 atmosfer臋, gdy maluchy kr臋puj膮 si臋 siebie nawzajem na pocz膮tku spotkania. Wi臋kszo艣膰 zabaw polega na pomocy w szybkim zapami臋taniu imion koleg贸w i kole偶anek i w znalezieniu wsp贸lnych temat贸w. Wa偶ne jest, by dostosowa膰 zabaw臋 do wieku maluch贸w bior膮cych w niej udzia艂 鈥 te zbyt proste szybko znudz膮 starsze dzieci, z kolei te skomplikowane oszo艂omi膮 kilkulatki, kt贸re nie zrozumiej膮 ich zasad. Je艣li w towarzystwie obecne s膮 dzieci w r贸偶nym wieku, najlepiej utworzy膰 dwie lub trzy osobne grupki z艂o偶one z maluch贸w w zbli偶onym wieku.

Zabawy integracyjne dla ma艂ych dzieci

Proponujemy dwie zabawy, kt贸re b臋d膮 odpowiednie dla maluch贸w w wieku trzech-czterech lat.

Zabawa pierwsza polega na puszczeniu weso艂ej piosenki. Gdy gra muzyka, maluchy chodz膮 po pomieszczeniu. Gdy muzyka si臋 wy艂膮cza lub pada komenda 鈥濻top!鈥, dzieci dobieraj膮 si臋 w pary z najbli偶ej stoj膮cym dzieckiem. Obydwa maluchy m贸wi膮 sobie cze艣膰, przedstawiaj膮 si臋 sobie聽i 艂api膮 si臋 za r膮czki. Przez kilka sekund kr臋c膮 si臋 razem w k贸艂eczku, po czym muzyka znowu zaczyna gra膰 i dzieci zn贸w pojedynczo chodz膮 po pomieszczeniu.

W drugiej zabawie dzieci siedz膮 w k贸艂ku. Osoba doros艂a m贸wi nazw臋 zwierz膮tka i maj膮 r膮czki podnie艣膰 wszystkie dzieci, kt贸re dane zwierz膮tko kiedy艣 g艂aska艂y. Te bardziej 艣mia艂e i ch臋tne mog膮 opowiedzie膰, gdzie i kiedy to zwierz膮tko spotka艂y.



Zabawy integracyjne dla sze艣ciolatk贸w

Nieco starsze dzieci mog膮 si臋 pobawi膰 pantomimicznie. Dobierzcie je w pary. Jednemu maluchowi powiedzcie, 偶e ma pokaza膰, 偶e jest weso艂y 鈥 drugie dziecko wtedy pokazuje emocj臋 przeciwn膮 鈥 jestem smutny. Wymy艣lcie szereg stan贸w, kt贸re maluchy mog膮 zaprezentowa膰: jestem z艂y (zadowolony), jest mi zimno (gor膮co), jestem weso艂y (smutny), jestem silny (s艂aby), jestem zdrowy (chory).

Niez艂ym pomys艂em s膮 tak偶e kalambury 鈥 nie tylko dla sze艣ciolatk贸w. Mog膮 w nie tak偶e zagra膰 dzieci starsze, pami臋tajcie jednak, by poziom dostosowa膰 do wieku dzieci. Tym m艂odszym dajcie proste has艂a 鈥 mog膮 to by膰 nazwy zwierz膮tek czy cz臋艣ci cia艂a.

艢wietnie te偶 zintegrowa膰 mo偶e zabawa w 鈥瀙uste miejsce鈥. Dzieci powinny usi膮艣膰 w k贸艂eczku. Ko艂o kt贸rego艣 niech zostanie puste miejsce. Maluch siedz膮cy na prawo od tego miejsca zaprasza wybran膮 przez siebie osob臋, by przysz艂a na puste miejsce, ale w jaki艣 ciekawy spos贸b: powinna przybiec jak kotek czy piesek, przykica膰 jak kr贸lik lub przylecie膰 jak ptaszek.