Wydawałoby się, że coś, co w nazwie ma słowo „woda” jest zdrowe dla naszych dzieci. Tylko czy zawsze? Czy sięgając po lubiane przez dzieci wody smakowe na pewno wpajamy im dobre nawyki żywieniowe? Okazuje się, że nie zawsze wiemy, co dokładnie zawiera w swoim składzie woda smakowa i że jej nazwa może być myląca.



Czy woda smakowa jest zdrowa?

Mimo ogromnej wiedzy na temat zdrowego odżywiania nadal jest duży popyt na fast foody, słodycze i słodkie napoje. Dzieci jedzą je zdecydowanie chętniej niż tradycyjne posiłki. Słodki smak uzależnia, dlatego przyzwyczajone do niego maluchy zdecydowanie chętniej sięgają również po słodzone napoje niż po zwykłą wodę. Kierowani dobrymi intencjami rodzice zamiast gazowanych napojów podają swoim dzieciom wodę smakową. Czy to na pewno dobry wybór? Nawadnianie podczas upałów jest bardzo ważne, jednak jak przekonuje dentysta dr Anna Zalas, wody smakowe są bombą kaloryczną oraz wyrządzają ogromne szkody w organizmie dziecka.

Lekarka niedawno opublikowała post na Facebooku, w którym przestrzegała rodziców przed podawaniem pociechom wód smakowych. Post wywołał niemałe zamieszanie wśród internautów. Komentujący podważali kompetencje dentystki i mówili, że ich dzieci mimo picia słodkich napojów, mają świetne zdrowie. Dr Anna Zalas pod wpływem ogromnej fali negatywnych i zawierających błędne informacje komentarzy, usunęła post. Jej wypowiedź przytacza jednak portal WP.pl:

Nadmierne spożywanie wód smakowych może prowadzić u dzieci do próchnicy, otyłości, kłopotów z koncentracją, a nawet cukrzycy typu 2. Pięciolatek ze zdrowymi zębami to teraz prawdziwa rzadkość – mówiła dr Anna Zalas dla portalu WP.pl.

Woda smakowa słodsza od pączka

Zanim post lekarki został usunięty, można było się dowiedzieć, że woda smakowa ma więcej cukru niż pączek. Choć wydaje się to niemożliwe, fakty nie kłamią:

Półtoralitrowa butelka może dostarczyć od 200 do nawet ok. 350 kcal. A przy tym 100 ml takiego napoju zawiera jedną łyżeczkę cukru, 250 ml, czyli standardowa szklanka już ponad dwie łyżeczki, a cała duża butelka zawiera nawet 69 g, czyli 14 łyżeczek cukru. To więcej niż jeden pączek (ok. 34 g) czy porcja batona (ok. 32 g). Tak więc woda smakowa na równi ze słodyczami może powodować nadwagę, otyłość i przede wszystkim próchnicę – napisała dentystka.

Teraz na stronie Prywatny Gabinet Stomatologiczny Dorota Połozowska i Anna Zalas widnieje informacja:

Jeżeli ktoś chce wiedzieć czym poi swoje dzieci, proszę czytać etykietki, jeżeli ktoś ma to w poważaniu to proszę nie czytać nic. Po porady na tematy stomatologiczne i pokrewne zahaczające o zdrowie jamy ustnej zapraszam na wizytę do gabinetu.

Zdrowa alternatywa? Domowa woda smakowa!

Czy to oznacza, że nasze dzieci są skazane na picie tylko i wyłącznie wody? Otóż nie! Większość maluchów uwielbia domowe wody smakowe. Na szczęście ich przygotowanie jest banalne i zajmuje zaledwie kilka minut. Wystarczy do wysokiego dzbanka wkroić lub wrzucić ulubione owoce dziecka: pomarańcze, cytryny, arbuza czy chociażby truskawki lub maliny i zalać wodą. Po kilkunastu minutach uzyskamy nie tylko pyszną, ale też ślicznie wyglądającą wodę smakową. Taką możemy pić w dowolnych ilościach!

Sprawdź też:

[Zdjęcie: depositphotos.com]