owoce w ciąży

Owoce to prawdziwe dary natury. Zawierają bogactwo witamin i składników odżywczych, bez których funkcjonowanie naszego organizmu byłoby niemożliwe. Są idealnie jako samodzielny posiłek lub przekąska, a także pasują do niemal każdego dania – czy to wytrawnego na elegancki obiad, czy codziennego. Są także nieodłącznym dodatkiem wypieków i deserów. Jednak należy pamiętać, że nie wszystkie możemy jeść bez ograniczeń, zwłaszcza, gdy jest się kobietą spodziewającą się dziecka. Dlaczego tak jest, wyjaśnimy w tym artykule. Jakie owoce w ciąży może jeść przyszła mama? Czy wszystkie owoce podczas karmienia piersią są wskazane?



Owoce: właściwości

Owoce to nieodłączny składnik naszej diety. Pomagają nam uzupełniać zapotrzebowanie na witaminy, a gdy zajdzie taka konieczność – uzupełniać ich niedobory. Zwalczają przeziębienia, dodają nam odporności, łagodzą bóle, przyspieszają trawienie, obniżają ciśnienie krwi, likwidują zgagę – listę pozytywnych właściwości owoców można by było ciągnąć bez końca.

Owoce to przede wszystkim bogactwo witamin. Znajduje się w nich witamina A, cała reprezentacja witamin z grupy B, a także witamina C. W niektórych owocach znajdziemy witaminy E oraz K.

Pomimo wielu zalet owoców, należy pamiętać o tym, że składają się głównie z cukrów prostych. Z uwagi na to lekarze zalecają spożycie owoców w pierwszej połowie dnia i to w ograniczonych ilościach. Ilość zjadanych owoców powinny kontrolować przede wszystkim przyszłe mamy, które borykają się z cukrzycą ciążową – ale nie tylko. Owoce bowiem oprócz cukrów zawierają pokaźne ilości kalorii. Banan ma ich aż 95 w 100 gramach!

Owoce w ciąży

Spożywanie owoców jest jak najbardziej wskazane w ciąży. Dostarczają one przyszłej mamie i maluszkowi rozwijającemu się w jej wnętrzu niezbędnych składników odżywczych. Wśród nich jest kwas foliowy, który jest bardzo ważny podczas, gdy spodziewasz się dziecka. Reguluje on wzrost płodu i funkcjonowanie komórek. Ma kluczowy wpływ na rozwój układu nerwowego i mózgu dziecka. Niedobory kwasu foliowego mogą skutkować ciężkimi wadami wrodzonymi u malucha. Co prawda dieta nie jest w stanie zapewnić w 100% dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy i należy go suplementować, niemniej jednak kobieta w ciąży powinna spożywać jak najwięcej produktów, które zawierają go w stanie naturalnym. Spośród owoców największych ilości kwasu foliowego dostarczają banany i pomarańcze. 



Kobiety w ciąży powinny także jeść owoce, które zawierają witaminę E. Nazywana jest ona witaminą płodności, odpowiada także za podtrzymanie ciąży i jej prawidłowy rozwój. Witaminę tę zawiera w dużych ilościach owoc papaja, jagody oraz kiwi.

Wiele owoców jest wskazanych dla kobiet ciężarnych ze względu na to, że niosą ulgę w ciążowych dolegliwościach. Przykładowo jabłka zawierają ogromne ilości błonnika, który reguluje pracę jelit i skutecznie pomaga w zwalczaniu zaparć, z którymi często borykają się przyszłe mamy. Owoce cytrusowe z kolei są idealne na zgagę. Nieprzyjemne pieczenie w przełyku mija bardzo szybko zwłaszcza po spożyciu soku wyciskanego z pomarańczy i cytryn.

A na poranne mdłości nie ma lepszego remedium niż maliny. Już kilka owoców spożytych na czczo skutecznie zapobiegnie nudnościom.

Owoce a karmienie piersią

Świeżo upieczona mama może bez przeszkód spożywać owoce w okresie, gdy karmi dziecko piersią. Dostarczą one maluchowi codziennej dawki witamin i cennych składników odżywczych. Warto mieć jednak w pamięci, że część owoców jest silnym alergenem i wywołuje ostre reakcje alergiczne. Do owoców takich należą truskawki, kiwi czy owoce cytrusowe.