Owoce w ciąży i podczas karmienia piersią

Owoce to prawdziwe dary natury. Zawierają bogactwo witamin i składników odżywczych, bez których funkcjonowanie naszego organizmu byłoby niemożliwe. Są idealnie jako samodzielny posiłek lub przekąska, a także pasują do niemal każdego dania – czy to wytrawnego na elegancki obiad, czy codziennego. Są także nieodłącznym dodatkiem wypieków i deserów. Jednak należy pamiętać, że nie wszystkie możemy jeść bez ograniczeń, zwłaszcza, gdy jest się kobietą spodziewającą się dziecka. Dlaczego tak jest, wyjaśnimy w tym artykule. Jakie owoce w ciąży może jeść przyszła mama? Czy wszystkie owoce podczas karmienia piersią są wskazane?

Owoce w ciąży i podczas karmienia piersią
Pixabay

Owoce: właściwości

Owoce to nieodłączny składnik naszej diety. Pomagają nam uzupełniać zapotrzebowanie na witaminy, a gdy zajdzie taka konieczność – uzupełniać ich niedobory. Zwalczają przeziębienia, dodają nam odporności, łagodzą bóle, przyspieszają trawienie, obniżają ciśnienie krwi, likwidują zgagę – listę pozytywnych właściwości owoców można by było ciągnąć bez końca.

Owoce to przede wszystkim bogactwo witamin. Znajduje się w nich witamina A, cała reprezentacja witamin z grupy B, a także witamina C. W niektórych owocach znajdziemy witaminy E oraz K.

Pomimo wielu zalet owoców, należy pamiętać o tym, że składają się głównie z cukrów prostych. Z uwagi na to lekarze zalecają spożycie owoców w pierwszej połowie dnia i to w ograniczonych ilościach. Ilość zjadanych owoców powinny kontrolować przede wszystkim przyszłe mamy, które borykają się z cukrzycą ciążową – ale nie tylko. Owoce bowiem oprócz cukrów zawierają pokaźne ilości kalorii. Banan ma ich aż 95 w 100 gramach!

Owoce w ciąży

Spożywanie owoców jest jak najbardziej wskazane w ciąży. Dostarczają one przyszłej mamie i maluszkowi rozwijającemu się w jej wnętrzu niezbędnych składników odżywczych. Wśród nich jest kwas foliowy, który jest bardzo ważny podczas, gdy spodziewasz się dziecka. Reguluje on wzrost płodu i funkcjonowanie komórek. Ma kluczowy wpływ na rozwój układu nerwowego i mózgu dziecka. Niedobory kwasu foliowego mogą skutkować ciężkimi wadami wrodzonymi u malucha. Co prawda dieta nie jest w stanie zapewnić w 100% dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy i należy go suplementować, niemniej jednak kobieta w ciąży powinna spożywać jak najwięcej produktów, które zawierają go w stanie naturalnym. Spośród owoców największych ilości kwasu foliowego dostarczają banany i pomarańcze. 

Sprawdź:  Wątróbka w ciąży i podczas karmienia piersią

Kobiety w ciąży powinny także jeść owoce, które zawierają witaminę E. Nazywana jest ona witaminą płodności, odpowiada także za podtrzymanie ciąży i jej prawidłowy rozwój. Witaminę tę zawiera w dużych ilościach owoc papaja, jagody oraz kiwi.

Wiele owoców jest wskazanych dla kobiet ciężarnych ze względu na to, że niosą ulgę w ciążowych dolegliwościach. Przykładowo jabłka zawierają ogromne ilości błonnika, który reguluje pracę jelit i skutecznie pomaga w zwalczaniu zaparć, z którymi często borykają się przyszłe mamy. Owoce cytrusowe z kolei są idealne na zgagę. Nieprzyjemne pieczenie w przełyku mija bardzo szybko zwłaszcza po spożyciu soku wyciskanego z pomarańczy i cytryn.

A na poranne mdłości nie ma lepszego remedium niż maliny. Już kilka owoców spożytych na czczo skutecznie zapobiegnie nudnościom.

Owoce a karmienie piersią

Świeżo upieczona mama może bez przeszkód spożywać owoce w okresie, gdy karmi dziecko piersią. Dostarczą one maluchowi codziennej dawki witamin i cennych składników odżywczych. Warto mieć jednak w pamięci, że część owoców jest silnym alergenem i wywołuje ostre reakcje alergiczne. Do owoców takich należą truskawki, kiwi czy owoce cytrusowe.

1 komentarzy: Owoce w ciąży i podczas karmienia piersią

Marta Dodane ponad rok temu,

Podczas karmienia piersią można jeść wszystko obserwując dziecko. Żelazo znajduje się w mięsie, ale jego przyswajalność zwiększa się, jeśli je się je razem z witaminą C. Warto sięgnąć po koktajle, np. z pietruszki zmiksowanej z połową obranej ze skórki cytryny i z miodem. Świetne na anemię są buraki.

Anemia nie zawsze jest wynikiem zbyt małej ilości lub niedostatecznym wchłanianiem się żelaza. “Winowajcą” może być niedobór m.in. kwasu foliowego, wit. A i E czy witamin z grupy B. Najbezpieczeniej będzie skontaktować się z lekarzem, który zaleci odpowiednią suplementację.

Sprawdź:  Orzeszki ziemne w ciąży i podczas karmienia piersią

Dodaj komentarz

Zakupy
Balerinki dla dziewczynki: dlaczego warto je mieć?
Czy balerinki do idealne buty dla dziewczynki? Oczywiście! Powodów, by tak sądzić jest wiele. Dlaczego balerinki są idealne dla dziewczynki? Po pierwsze buty balerinki mają sporo wspólnego z baletem. Dla każdej dziewczynki
Czytaj dalej
Przepisy Kulinarne
Dzieciaki gotują: proste przepisy dla małych kucharzy
Kuchnia to doskonałe miejsce na wykorzystanie dziecięcej ciekawości i pomysłowości. Można tu wypróbowywać nowe składniki i triki kulinarne oraz odkrywać nowe smaki. Można też wykazać się kreatywnością i np. ciasteczkom
Czytaj dalej
Co jeść w ciąży?
Czarny bez w ciąży: właściwości oraz odpowiednie dawkowanie
Czarny bez i napary z niego kojarzone są głównie dzięki ich obecności od wieków w medycynie naturalnej, w której zajęły ważne miejsce. Od stuleci czarny bez był lekiem na przeziębienia
Czytaj dalej
Co jeść w ciąży?
Dieta na lekki poród: Co jeść przed porodem?
Co zjeść przed porodem Dni tuż przed porodem są trudne. Brzuch ciąży, a żołądek odmawia często posłuszeństwa? W każdej chwili możesz zacząć rodzić. Co jeść? Komponuj swoją dietę z rozwagą, zgodnie
Czytaj dalej
Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Truskawki w ciąży i podczas karmienia piersią
Truskawki to nieodłączny element pierwszych letnich dni. Przypadający na przełom maja i czerwca początek sezonu na te owoce zwiastuje, że wakacje są już blisko. Uwielbiane przez Polaków w każdej postaci:
Czytaj dalej
Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Pistacje w ciąży i podczas karmienia piersią
Pistacje to fantastyczny dodatek do wielu potraw, nie tylko tych codziennych, ale także przygotowywanych na uroczyste przyjęcia. Idealnie komponują się z mięsami, dobrze smakują w sałatkach. Są niezastąpione w deserach
Czytaj dalej