Czy dać dziecku pączka w tłusty czwartek? Dietetyk odpowiada [WYWIAD]

Tłusty czwartek kusi słodkościami nie tylko osoby dorosłe. Pączki, faworki, oponki. Wmawiamy sobie, że właśnie w tłusty czwartek nasz organizm w jakiś magiczny sposób ich nie przyswaja. Prawda jest niestety bardziej brutalna. Kalorie z pączków i innych pyszności trzeba będzie spalić. Dzieci mają jeszcze gorzej, zwłaszcza, jeśli mają mniej niż trzy lata. Według teorii to właśnie przez pierwsze 1000 dni życia człowieka kształtują się jego nawyki żywieniowe.
Odpowiednio przeprowadzony proces tzw. programowania żywieniowego zaowocuje w przyszłości mniejszym ryzykiem wystąpienia m.in. otyłości czy chorób układu krążenia. Przeczytaj uważnie wywiad z naszą dietetyczką mgr Anną Melnyczok i dowiedz się, czy rozsądnie jest dać dziecku pączka w tłusty czwartek.

Czy dać dziecku pączka w tłusty czwartek? Dietetyk odpowiada [WYWIAD]
passionemamma.it/

Mały pączek z lukrem to około 300 kcal. W Tłusty Czwartek Polacy zjadają ich mnóstwo. A czy mamy częstować nimi dzieci?

Anna Melnyczok: Rzeczwiście. Tłusty Czwartek traktujemy jako oficjalne przyzwolenie na objadanie się słodkościami. Nie należy jednak popadać w paranoję. Tego dnia z każdej strony jesteśmy bombardowani informacjami o kaloryczności pączków, sposobach na “spalenie” energii po ich spożyciu. Najgorsze są jednak przechwałki, kto zjadł ich najwięcej.
Prawda jest taka, że jeżeli rodzice każdego dnia dbają o zdrowe odżywianie swojej pociechy, jeden dzień ustępstw jest w granicach zdrowego rozsądku. Nie zaburzy to prawidłowego rozwoju dziecka.

Co w tym przypadku Tłustego Czwartku oznacza zdrowy rozsądek?

Tu chodzi o sposób w jaki się to robi. A sposobów na zdrowsze celebrowanie Tłustego Czwartku jest wiele. Kilka z nich znajdziecie pod naszym wywiadem.
Istotne jest również to, aby pączka lub inne słodkości podać po spożyciu głównego posiłku, np. obiadu. Poobiedni deser będzie zjedzony w znacznie mniejszej ilości, niż, gdyby miał być podany między głównymi posiłkami. Dobrym pomysłem jest też podanie dodatkowo lub zamiast pączka – deseru owocowego, które dzieci uwielbiają! Mam tu na myśli np. sałatkę owocową lub mus z mrożonych malin. Wartość zdrowotna takiego posiłku znacznie wzrośnie.

A jeśli nie udało się uniknąć przesilenia słodkimi pączkami?

Jeśli już niestety doszło do przesadnego spożycia słodkości, zmniejszyć należy wielkość porcji głównych posiłków. Wbrew pozorom nie chodzi tu o nadmierną ilość dostarczonej energii, a o pojemność żołądka. Według WHO można założyć, że 1 kg masy ciała = 30ml pojemności żołądka.

Czy da się uchronić przed tradycją “pączkowego objadania”?

Chcę to bardzo mocno podkreślić, to przede wszystkim od rodziców zależy, na jakie pokusy będzie narażone ich dziecko. Dlatego, kupowanie dużej ilości pączków dla zachowania tradycji nie jest dobrym pomysłem. Jestem świadoma, że pokaźna piramidka z pączków kusi wszystkich. Uważam jednak, że warto zadbać, aby tego dnia w domu znalazły się zdrowsze przekąski, które wszyscy domownicy będą mogli z radością zjeść w przyjemnej, rodzinnej atmosferze.

Podsumowując jednym zdaniem, o czym tego dnia warto pamiętać?

W Tłusty Czwartek pamiętać należy przede wszystkim o umiarze!

Czy dzieci mogą jeść pączki?

Mały pączek z lukrem to około 300 kcal. Zapotrzebowanie dziecka między pierwszym, a trzecim rokiem życia wynosi 1000 kalorii. Zatem ten jeden mały pączek to prawie 30% jego dziennego zapotrzebowania na energię.
Pączek, który nie zawiera cennych składników zżera dużą część zapotrzebowania małego organizmu. Dodatkowo zawiera tłuszcze nasycone oraz cukier, które mogą być szkodliwe dla zdrowia.

Jeśli pączki, to najlepiej domowe

Jeżeli już zdecydujesz się, żeby podać dziecku pączka to postaraj się go zrobić sama. Dzięki temu będziesz miała pewność, że wiesz, co je Twoje dziecko. Zadbać w ten sposób o odpowiednią zawartość tłuszczów oraz cukru w pączkach. Unikniesz wystąpienia innych niechcianych składników konserwujących lub chemicznych ulepszaczy smaku.
Do domowego wypieku pączków warto wykorzystać mąkę orkiszową, pełnoziarnistą oraz dżem lub marmoladę własnej produkcji. Wykorzystaj także świeże owoce.
Dla najmłodszych maluchów (po pierwszym roku życia) możesz przygotować małego „pączka”, czyli bułkę drożdżową z owocami, upieczoną w piekarniku. Takie metody pomogą zadbać o prawidłowe nawyki żywieniowe Twojego dziecka bez konieczności zrywania z tradycją.

Czym zastąpić słodycze?

Dziecko, które nie zna smaku tłuszczy i cukru za nimi nie tęskni. Dlatego też warto niezdrowe łakocie zastępować łatwiejszymi do przyswojenia smakołykami.
Zamiast pączka podaj mu pieczone w miodzie jabłuszko, na przykład z kruszonką. Przygotuj warstwowy jogurt z płatkami i owocami. Dobrym rozwiązaniem będzie też budyń lub kisiel (dla dzieci po szóstym miesiącu).
Jeżeli zdecydowałaś się podać mu pączka lub faworka to także uzupełnij ten „posiłek” o koktajl jogurtowy lub szklankę mleka. W ten sposób szybciej się nasyci i nie będzie łakną większej ilości pustych kalorii.

W jakim wieku dziecko może jeść pączki?

Pączków nie powinno podawać się dziecku, które nie skończyło jeszcze roku. Najlepiej unikać tego przysmaku do skończenia trzech lat. Jeśli na podanie pączka zdecydujemy się wcześniej, to powinien być pieczony w piekarniku, a nie smażony na głębokim tłuszczu.
Nie zapomnij także o dodatkowej aktywności. Nadwyżkę kalorii, którą przyniósł ze sobą Tłusty Czwartek można spalić na przykład na długim rodzinnym spacerze. Pod warunkiem, że w Waszym mieście nie ma aktualnie smogu.

Dodaj komentarz

Rozrywka
Te filmy świąteczne sprawią, że Święta 2019 przyjdą do Ciebie wcześniej - #TOP9
Długie wieczory i zbliżające się Święta sprawiają, że chętniej sięgamy po świąteczną filmografię. Wybraliśmy dla Was najlepsze filmy świąteczne. Wśród nich znajdziecie absolutne klasyki oraz filmy, które miały swoją
Czytaj dalej
Porady Kulinarne
Mrożenie ciasta: Jak i jakie ciasta można mrozić?
Po każdej imprezie okolicznościowej, zwłaszcza takiej, którą organizujemy w domu, zostają nam zarówno potrawy, jak i ciasta. Częścią z nich obdarujemy zapewne gości, ale co zrobić z resztą? Dowiedz się,
Czytaj dalej
Rozszerzanie diety niemowlaka
Niezdrowe produkty dla dzieci. Te 9 produktów może opóźnić rozwój dziecka
Sposób odżywiania dziecka ma decydujący wpływ na jego rozwój, zdrowie i tak ważną w dzisiejszych czasach odporność. Oprócz domowej diety i kształtowania dobrych nawyków żywieniowych, ważne aby zwracać uwagę na
Czytaj dalej
Karmienie niemowląt
Dlaczego dziecko płacze przy karmieniu (butelką lub piersią)?
Kiedy dziecko płacze podczas karmienia lub jest niespokojne, mama zaczyna martwić się o jego stan zdrowia. Tymczasem przyczyn nieprawidłowości może być kilka, a każda z nich jest możliwa do wyeliminowania.
Czytaj dalej
Antykoncepcja Karmienie piersią
Antykoncepcja a karmienie piersią: Jaka antykoncepcja jest najbezpieczniejsza podczas karmienia piersią?
Wokół karmienia piersią krąży wiele mitów - w tym ten o rzekomym działaniu antykoncepcyjnym laktacji. Dlaczego karmienie piersią nie chroni przed zajściem w ciążę? Kiedy występuje owulacja po ciąży? Jakie
Czytaj dalej
Karmienie niemowląt
Jak wysterylizować laktator i butelki dla niemowląt?
Sterylizacja butelek i laktatora od A do Z Układ immunologiczny i pokarmowy małego dziecka dopiero dojrzewa, więc sterylizacja laktatora, wyparzanie butelek i smoczka są dla rodziców chlebem powszednim. Częsty dylemat stanowi
Czytaj dalej
Karmienie piersią
Techniki karmienia piersią
Pozycja, w której karmisz dziecko piersią, to podstawa udanego procesu laktacyjnego. Bardzo często maluch nie jest w stanie w prawidłowy sposób uchwycić brodawki, a co za tym idzie, z piersi
Czytaj dalej
Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Truskawki w ciąży i podczas karmienia piersią
Truskawki to nieodłączny element pierwszych letnich dni. Przypadający na przełom maja i czerwca początek sezonu na te owoce zwiastuje, że wakacje są już blisko. Uwielbiane przez Polaków w każdej postaci:
Czytaj dalej