Nauka korzystania z nocnika to kolejny krok w doros艂o艣膰, kt贸ry wykonuje Tw贸j maluch. 艢wiadome regulowanie potrzeb fizjologicznych 艣wiadczy o tym, 偶e dziecko dojrzewa. Zazwyczaj okres nauki przypada na okolice 15-30 miesi膮ca 偶ycia, ale ka偶dy maluszek rozwija si臋 we w艂asnym tempie, wi臋c jest to kwestia bardzo indywidualna. Nie nale偶y sugerowa膰 si臋 post臋pami innych dzieci i zmusza膰 w艂asnej pociechy do szybszego porzucenia pieluchy.



Nauka korzystania z nocnika wymaga bardzo wiele cierpliwo艣ci i wyrozumia艂o艣ci. Nawet kilkana艣cie udanych pr贸b mo偶e zosta膰 przerwanych niespodziewanymi wpadkami. Pami臋taj, 偶e 艣wiadome wstrzymywanie moczu i ka艂u jest czynno艣ci膮 dosy膰 trudn膮. Wymaga ona synchronizacji umiej臋tno艣ci rozpoznania przez dziecko potrzeby za艂atwienia si臋 oraz 艣wiadomej kontroli nad odruchami w艂asnego cia艂a. 聽Ma艂y cz艂owiek uczy si臋 tego stopniowo.

Nie przymuszaj swojego dziecka do korzystania z nocnika. Szybko si臋 zniech臋ci i nauka聽potrwa o wiele d艂u偶ej

Umiej臋tno艣膰 za艂atwiania si臋 na nocniku nabyta przez dziecko staje si臋 cz臋sto obsesj膮 rodzic贸w. Upatruj膮 w tym pewnego rodzaju potwierdzenia, 偶e ich dziecko rozwija si臋 szybciej od innych, a wi臋c jest „lepsze”. Lub wr臋cz przeciwnie – za艂atwiaj膮ce si臋 do nocnika dzieci w podobnym wieku, wywo艂uj膮 u niekt贸rych mam refleksj臋, 偶e ich dziecko jest op贸藕nione, skoro jeszcze tej umiej臋tno艣ci nie posiad艂o. Przymuszaj膮 swoje pociechy do korzystania z nocnika, co mo偶e da膰聽op艂akane efekty, je艣li maluch nie jest na to gotowy. Dzieci dojrzewaj膮 w bardzo r贸偶nym tempie i nale偶y mie膰 tego 艣wiadomo艣膰. P贸藕niejsze opanowywanie pewnych umiej臋tno艣ci wcale nie oznacza, 偶e z dzieckiem jest co艣 nie tak.

Zdarza si臋, 偶e m艂ode matki pr贸buj膮 ju偶 kilkutygodniowe niemowl臋ta przyucza膰 do za艂atwiania si臋 do nocnika, poprzez przytrzymywanie ich nad nim. Przez kolejne miesi膮ce聽obserwuj膮 swoje pociechy, pr贸buj膮c wyczu膰 moment, gdy zbli偶a si臋 potrzeba za艂atwienia si臋 dziecka. Natychmiast wtedy sadzaj膮 je na nocnik. Najwa偶niejsze jednak jest to, by dziecko samo 艣wiadomie skorzysta艂o z nocnika, wiedz膮c, 偶e zbli偶a si臋 moment wypr贸偶nienia, a do tego musi ono dojrze膰 i by膰 na to psychicznie gotowe.

Kiedy zacz膮膰 nauk臋 korzystania z nocnika?

Przyj臋艂o si臋, 偶e 艣redni wiek dziecka, w kt贸rym mo偶na podejmowa膰 pierwsze nocnikowe pr贸by to聽p贸艂tora roku. Nale偶y bacznie obserwowa膰 malucha. Je艣li kompletnie nie jest zainteresowany za艂atwianiem si臋 na nocnik, to daj mu jeszcze kilka miesi臋cy. Z czasem dziecko zaczyna sygnalizowa膰, 偶e za艂atwia swoje potrzeby fizjologiczne: przykuca, udaje si臋 w odosobnione miejsce, wydaje specyficzne d藕wi臋ki. Oznacza to, 偶e zaczyna zauwa偶a膰, 偶e wypr贸偶nianie si臋 jest czynno艣ci膮, kt贸r膮 kontroluje i jest jej 艣wiadome.聽To dobry okres na pr贸by podsuwania mu nocniczka.



Badania wskazuj膮, 偶e nocnik dla ch艂opc贸w staje si臋 przedmiotem u偶ytkowym troch臋 p贸藕niej ni偶 dla dziewczynek. Dziewczynki zazwyczaj ucz膮 si臋 korzystania z niego o p贸艂 roku wcze艣niej ni偶 ch艂opcy.

Nocnik dla ch艂opca

R贸偶nice anatomiczne w budowie ch艂opc贸w i dziewczynek powoduj膮, 偶e nocnik dla ch艂opca powinien mie膰 nieco bardziej zabudowany prz贸d. Wy偶ej wysuni臋ta cz臋艣膰 nocnika, kt贸ra znajduje si臋 pomi臋dzy nogami korzystaj膮cego z niego dziecka, pozwoli zminimalizowa膰 ryzyko wpadek typu fontanna moczu skierowana w g贸r臋. W przypadku dziewcz膮t takiego problemu nie ma, mo偶na wi臋c wybra膰 nocnik mniej zabudowany, bardziej p艂aski.

Jak nauczy膰 dziecko korzysta膰 z nocnika?

Gdy zaobserwujesz, 偶e Tw贸j maluch jest ju偶 psychicznie got贸w na pierwsze pr贸by nocnikowe, najpierw osw贸j go z nowo艣ci膮, jak膮 jest nocnik. Niech przez kilka dni stoi w pomieszczeniach, w kt贸rych przebywa dziecko.聽Pierwsze pr贸by nauki korzystania z nocnika dobrze jest przeprowadza膰 latem. Dziecko jest聽ubrane w mniejsz膮 ilo艣膰 ubra艅, jest ciep艂o, ewentualna wpadka nie b臋dzie wi臋c bardzo uci膮偶liwa.



Bardzo wa偶na jest obserwacja malca. Gdy zauwa偶ysz, 偶e zbli偶a si臋 moment wypr贸偶nienia, szybko go rozbierz i posad藕 na nocniku. Pierwsze pr贸by maj膮 na celu pokazanie dziecku zale偶no艣ci pomi臋dzy robieniem siusiu czy kupy 聽a faktem siedzenia na nocniku. Z czasem maluch zacznie identyfikowa膰 potrzeb臋 fizjologiczn膮 z konieczno艣ci膮 skorzystania z nocniczka. Wyra藕nie zasygnalizuj dziecku聽konieczno艣膰聽uprzedzenia Ci臋, 偶e czuj臋 potrzeb臋 fizjologiczn膮 oraz 偶e聽powinno od tej pory zawsze Ci臋 poprosi膰 o pomoc w skorzystaniu z nowego sposobu za艂atwiania si臋. U偶ywaj prostego, zrozumia艂ego dla dziecka j臋zyka. Wypracujcie spos贸b okre艣lania poszczeg贸lnych cz臋艣ci cia艂a oraz nazywania czynno艣ci fizjologicznych i korzystajcie z tych nazw konsekwentnie.

Pami臋taj, 偶e nauka korzystania z nocnika bywa 偶mudna. Wpadki b臋d膮 si臋 zdarza艂y cz臋sto, ale wraz w up艂ywem czasu ich ilo艣膰 zmaleje.