Krótkie trudne dyktando. Sprawdź swoje umiejętności z ortografii.

Znajomość zasad poprawnej pisowni przydaje się na każdym etapie życia. Naukę ortografii zaczynają już najmłodsze dzieci. Od pierwszej klasy szkoły podstawowej zaczynają przyswajać najważniejsze reguły i uczą się, jak unikać błędów. Najczęściej stosowaną formą sprawdzenia umiejętności ortograficznych jest dyktando. Poniżej znajdzie krótkie, trudne dyktando w kilku wersjach, w zależności od wieku. Możesz sprawdzić swoją wiedzę lub poćwiczyć ortografię z dzieckiem.

Najważniejsze w poniższym artykule:
  • Dyktando to najpopularniejsza forma sprawdzianu wiedzy z zakresu ortografii, znane jeszcze od czasów szkolnych naszych dziadków.
  • Najczęściej dyktando polega na tym, że nauczyciel czyta uczniom tekst, oni go zapisują i następnie jest sprawdzany.
  • W ramach poprawy dyktanda uczniowie najczęściej muszą stworzyć zdania ze słowem, które zapisali błędnie.

Zasady ortografii: sprawdzian umiejętności

Nauka poprawnej pisowni towarzyszy nam od pierwszych dni edukacji. Już w początkowych etapach edukacji dziecko zaczyna poznawać podstawowe reguły językowe i ortograficzne, a z każdym rokiem zwiększa się poziom trudności i zaawansowania zagadnień. Najpopularniejszą metodą sprawdzającą stopień przyswojenia zasad ortografii jest dyktando, znane i praktykowane już od czasów szkolnych naszych dziadków. Jest to niezbyt lubiana przez uczniów forma testu, ale pozwala określić stan wiedzy i daje możliwość nauki na błędach. Poniżej przedstawiamy krótkie, łatwe oraz trudne dyktando – w różnych wersjach, dostosowane do wieku i umiejętności.

Dyktando – klasa 3 i klasa 2 [tekst dyktanda]

Krótkie dyktando to forma sprawdzianu, z którą muszą się zmierzyć już najmłodsze dzieci. W klasach I-III raz na jakiś czas nauczyciele postanawiają w taki sposób sprawdzić wiedzę ortograficzną swoich podopiecznych, aby ustalić, co wymaga dodatkowego powtórzenia i dopracowania. Uczniowie z kolei otrzymują możliwość nauki na własnych błędach, ponieważ najczęściej w ramach poprawy muszą np. stworzyć zdania ze słowem, które napisali niepoprawnie.

Zobacz: Spółgłoski w języku polskim: rodzaje spółgłosek

Krótkie dyktando z Rz i Ż

Młodszym dzieciom ciężko zapamiętać zawiłości zasad polskiej ortografii. Niestety nauka pisowni słów i różnic między “Rz” i “Ż” czy “Ch” i “H” stanowi dla nich nie lada wyzwanie. Często nawet dorosłym zdarzają się wątpliwości, który zapis jest poprawny. Tym bardziej, że nie wszystkie zasady da się wyjaśnić i nie każde słowo zapisuje się zgodnie z regułami. Poniżej znajdziesz krótkie dyktando treningowe z Rz i Ż.

Krótkie dyktando z Rz i Ż – tekst:

Przedwczoraj przyszła do mnie koleżanka z klasy o imieniu Żaneta. Razem czytałyśmy/czytaliśmy książkę o zwierzętach, a potem byłyśmy/byliśmy na spacerze w parku, gdzie rosną bardzo stare drzewa i kwitną zielone krzewy. Przez dłuższy czas siedziałyśmy/siedzieliśmy na ławce i patrzyłyśmy/patrzyliśmy na przelatujące po niebie ptaki. Nagle usłyszałyśmy/usłyszeliśmy grzmot i przestraszyłyśmy/przestraszyliśmy, że zbliża się burza. Rzeczywiście po chwili zaczął padać deszcz, a grzmoty stawały się coraz głośniejsze. Uciekłyśmy przed burzą do najbliższego sklepu.

Krótkie dyktando z U i Ó

Wiele problemów sprawia także dzieciom nauka pisowni wyrazów z U i Ó. Część z nich da się zapamiętać, ponieważ jest wymienna, ale niestety nie wszystkie mają logiczne wytłumaczenie i jasne zasady. Dlatego sporo takich wyrazów trzeba po prostu zapamiętać.

Krótkie dyktando z U i Ó – tekst:

Bardzo lubię mój pokój i spędzam w nim mnóstwo czasu. Jest bardzo przytulny i uroczy. Mam bardzo wygodne i mięciutkie łóżko, na którym codziennie ucinam sobie krótkie drzemki, gdy wrócę ze szkoły. Ściany pokoju są koloru jasnożółtego i wisi na nich dużo plakatów i obrazków. Na parapecie stoją różnokolorowe kwiaty, a przez okno mam widok na góry i malutką rzeczkę, po której czasami pływają łódki. Wraz ze mną w pokoju mieszka mój ukochany królik.

Dyktando dla starszych uczniów

Dyktando dla starszych uczniów powinno być już nieco bardziej trudne i obejmować bardziej skomplikowane zagadnienia. Z ortograficznymi wyzwaniami mierzą się klasy 6, 7 czy 8. Ale często nauczyciele robią także dyktando dla klasy 4 czy 5. Oczywiście każde z nich powinno być dopasowane do programu, poziomu zaawansowania oraz aktualnych możliwości dzieciaków. Dyktando nie powinno być ani zbyt trudne, ani zbyt krótkie.

Dyktando dla starszych uczniów – tekst

Latem najczęściej wyjeżdżam nad morze lub w góry. W ostatnich dniach lipca odwiedzam także moich dziadków, którzy mają gospodarstwo na wsi na Mazurach, nieopodal gęstego lasu i przeogromnego jeziora. Lubię spędzać tam czas, ponieważ moja babcia robi przepyszne obiady (na przykład: schabowe z mizerią, racuchy z jabłkami, żurek, rosół) i piecze najsmaczniejsze bułeczki drożdżowe. Zawsze żal mi, gdy muszę opuścić dom dziadków i wrócić do domu. Cieszę się jednak, że wkrótce czeka mnie wyjazd na obóz z przyjaciółmi. W zależności od tego, jaki kierunek wybiorę na kolonie, będę albo leżeć na plaży, albo chodzić na piesze wędrówki po górach. Oprócz tego czeka mnie również mnóstwo zabawy z rówieśnikami i nowo poznanymi znajomymi. Z wakacji zawsze wracam uśmiechnięty, przeszczęśliwy, ale także zmęczony po dniach pełnych wrażeń.

Zobacz: Przypadki w języku polskim

Dyktanda dla liceum i dla dorosłych

Wątpliwości dotyczące poprawnej pisowni niektórych wyrazów to zmora nie tylko najmłodszych uczniów, ale także dużo starszych, a nawet dorosłych. Dorosłym też zdarza się popełniać błędy lub nie mieć pewności co do prawidłowego zapisu jakiegoś słowa. Zagadnienia związane z pisownią łączną i rozdzielną, wielką lub małą literą cały czas są dosyć problematyczne. Poniżej znajdziecie propozycje dyktanda dla nieco starszych, uczniów szkół średnich oraz dla dorosłych, którzy chcą sprawdzić swoje umiejętności ortograficzne.

Sprawdź: Jakie są tryby czasownika w języku polskim? Ich rodzaje i przykłady użycia

Trudne dyktando dla dorosłych i dla szkół średnich [dyktando do uzupełnienia]

  1. [Nowowybrana/nowo wybrana] dyrektorka od razu [przystąpiłaby/przystąpiła by] do działania, gdyby otrzymała [fundusze/fóndusze].
  2. Odczuwam [niepokój/nie pokój], ponieważ jest [wpół/w pół] do trzeciej, a jego jeszcze nie ma.
  3. [Jakby/jak by] rozwiązać ten problem?
  4. Na parapecie w mieszkaniu mojej babci kwitnie [rzeżucha/żerzucha/żeżucha].
  5. Podczas wakacji nad [morzem/możem] przekonałem się, że [gdańszczanie/Gdańszczanie] to przemili i bardzo gościnni ludzie.
  6. Cała ta historia została opowiedziana raczej [półżartem/pół żartem].
  7. [Nietrzeba/nie trzeba] się o niego martwić, [ponieważ/poniwarz] bardzo dobrze sobie radzi.
  8. [Gdybym/gdy bym] wiedział, [tobym/to bym] ci [na pewno/napewno] powiedział.
  9. Prosimy o [niepalenie/nie palenie].
  10. [Niejeden/nie jeden] już się na nim [zawiódł/zawiudł]

Odpowiedzi: 1. Nowo wybrana, przystąpiłaby; 2. niepokój, wpół 3. jak by 4. rzeżucha, 5. morzem, gdańszczanie, 6. półżartem, 7. Nie trzeba, ponieważ, 8. gdybym, tobym, na pewno, 9. niepalenie, 10. niejeden, zawiódł.

Dodaj komentarz

Edukacja i psychologia, Język polski

Zasady ortograficzne

Język polski nie jest językiem łatwym do nauczenia nawet dla nas – osób posługujących się nim na co dzień, urodzonych w Polsce, uczących się w polskich szkołach. Ilość zasad ortograficznych...

Czytaj dalej →
Język polski

Mowa zależna i niezależna

Mowa zależna i niezależna stosowana jest przez nas na co dzień. Każdego dnia rozmawiając z kimś i zdając mu relacje z przeżytych zdarzeń przytaczamy cudze słowa. Możemy to robić w...

Czytaj dalej →
Język polski

Jak napisać list do kolegi?

Kiedy nie mamy pewności, jak napisać list do kolegi albo koleżanki, powinniśmy na chwilę usiąść i zadać sobie kilka pytań na temat samego listu oraz osoby, o której myślimy. Dzięki...

Czytaj dalej →
Język polski

Przypadki w języku polskim

Przypadki w języku polskim to prawdziwa zmora uczniów czwartych klas szkół podstawowych oraz wszystkich obcokrajowców, którzy postanowili nauczyć się naszego języka ojczystego. Przedstawiamy, czym charakteryzują się przypadki języka polskiego oraz...

Czytaj dalej →
Język polski

Jak zamienić zdanie na równoważnik zdania?

Wypowiedzenie stanowi uporządkowaną gramatycznie grupę wyrazów, zawierającą czytelną informację. Wypowiedzenie zawsze rozpoczynamy wielką literą, zaś kończymy wykrzyknikiem, wielokropkiem, znakiem zapytania bądź kropką. Wypowiedzenia dzielimy na: zdania (występują w nich orzeczenia),...

Czytaj dalej →
Edukacja i psychologia, Prawo

Czy nauczyciel może zabrać telefon?

Czy nauczyciel ma prawo zabrać uczniowi telefon? Dzisiejsze dzieci często otrzymują pierwszy telefon w początkowych klasach nauki w szkole i nie umieją bez niego funkcjonować. Rodzice także cenią sobie możliwość...

Czytaj dalej →
Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
Logo
Enable registration in settings - general