Pierwsze miesiące ciąży często wiążą się z nieprzyjemnymi dolegliwościami, takimi jak mdłości, osłabienie czy zawroty głowy. Na szczęście istnieją skuteczne sposoby na mdłości w ciąży. Organizm każdej kobiety jest inny, dlatego czasami trzeba próbować różnych rozwiązań, by znaleźć to skuteczne.



Dlaczego w ciąży czujemy mdłości?

Nudności, oraz wymioty są jednym z najwcześniejszych symptomów ciąży. Występują one u ponad połowy kobiet ciężarnych. Najczęściej pojawiają się rano, ale zdarza się również, że dokuczają przez cały dzień. Za złe samopoczucie kobiety w pierwszym trymestrze ciąży, objawiające się osłabieniem, mdłościami oraz zawrotami głowy odpowiadają hormony. Gwałtownie rosnące stężenie progesteronu, a także pojawienie się gonadotropiny kosmówkowej – hCg, ma silny wpływ na pogorszenie samopoczucia przyszłej mamy. Na szczęście, pod koniec pierwszego trymestru, kiedy poziom hormonów zaczyna się wyrównywać, nieprzyjemne dolegliwości mijają.

Sprawdź też:

Nie denerwuj się mamo – czyli jak stres wzmaga nudności w ciąży?

Za nudności ciążowe odpowiada jeszcze jeden, bardzo ważny czynnik, którego ciężarne bezwzględnie powinny unikać. Stres. O ile hormony są niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu i w naszym interesie leży, aby ich poziom był dostatecznie wysoki, o tyle stres wręcz przeciwnie. Jest całkowicie niepotrzebny i dlatego trzeba robić wszystko, aby go wyeliminować.


Nasze wideo:

Będąc w ciąży nie jest łatwo pozbyć się nerwów i stresu. Każdy rodzic czekający na narodziny swojego dziecka, przeżywa mnóstwo wewnętrznych dylematów, lęków o przyszłość, o zdrowie dziecka, o to czy zdoła zapewnić mu godne życie i odpowiednie wychowanie. To zupełnie naturalne. Jednak ważne jest, aby zachować w tym umiar i zrozumieć, że najlepsze co możemy zrobić dla naszego dziecka i dla siebie, to spokój.

Stres nie tylko wzmaga mdłości u ciężarnej, ale może nawet wywoływać niebezpieczne skurcze macicy. Ponadto, dziecko wyczuwa i odbiera emocje matki, dlatego kiedy ona poddana jest silnemu wzburzeniu, dziecko również może być niespokojne.

Nie jest jednak tak, że ciężarne są skazane na nudności. Istnieje  wiele metod unikania oraz łagodzenia mdłości w ciąży. Jak sobie radzić?

Mdłości w ciąży: jak sobie radzić?

Wiele przyszłych mam, zmagających się z problemem nudności w pierwszych miesiącach ciąży, stara się dowiedzieć, jaki jest najlepszy sposób na mdłości w ciąży. Niestety, jak to zwykle bywa, ile kobiet, tyle odpowiedzi. Jeżeli jednak zastanawiasz się co na mdłości w ciąży może na prawdę pomóc, przedstawiamy kilka sprawdzonych pomysłów na radzenie sobie z nudnościami.



Sposoby na mdłości w ciąży

  1. Woda. Woda powinna być Twoją nieodłączną towarzyszką w ciąży. Odpowiednie nawodnienie, nie tylko pomoże Ci uniknąć powstawania opuchlizn, ale przede wszystkim zadba o Twoje dobre samopoczucie. Powinnaś wypić co najmniej 3 litry płynów dziennie. Nie musi to być tylko woda, możesz pić również naturalne herbatki ziołowe, czy mleko – jeżeli Ci służy, ważne abyś była dobrze nawodniona. Najlepiej wybieraj niegazowaną wodę, o niskiej zwartości minerałów lub wodę źródlaną. Pij ją regularnie małymi łykami.
  2. Spokojny poranek. Zadbaj o to, aby Twoje poranki były spokojne. Nie zrywaj się z łóżka od razu po przebudzeniu. Poleż kilka minut, po czym podnieś się do pozycji siedzącej, a dopiero później wstań. Nagła i szybka zmiana pozycji, może źle wpłynąć na błędnik i dodatkowo wzmóc mdłości ciążowe.
  3. Śniadanie w łóżku. Spokojny poranek powinien być zwieńczony śniadaniem w łóżku. Idealnie byłoby, gdyby partner okazując swoje wsparcie, podawał Ci do łóżka lekkostrawne śniadanie, które pomoże Ci dobrze rozpocząć dzień. Jeżeli jednak z jakiś przyczyn nie jest to możliwe, wystarczy że wieczorem położysz przy łóżku garść migdałów lub kilka herbatników. Dzięki porannej przegryzce, nie dopuścisz do większego głodu, a tym samym jest szansa że unikniesz porannych mdłości.
  4. Często, ale małymi porcjami. Jeżeli dokuczają Ci ciążowe nudności, bardzo ważne, abyś pilnowała regularnych posiłków. Za wszelką cenę, postaraj się nie doprowadzać się do momentu silnego głodu. Jedz częściej, ale małe porcje. Silne wahania cukru, spowodowane długimi przerwami w jedzeniu, lub nagłym spożyciem dużej ilości jedzenia, mogą wywoływać mdłości.
  5. Przekąski. Postaraj się zawsze mieć przy sobie jakąś przekąskę. Garść migdałów, kostkę czekolady, herbatnik, batonik owsiany, banan. Pomogą Ci one kiedy zaczniesz odczuwać głód, a nie będziesz mogła zjeść konkretnego posiłku.
  6. Odpoczynek. Ciąża to taki specjalny czas, kiedy kobieta powinna szczególnie o siebie zadbać. Oczywiście ciąża to nie choroba i nie trzeba od razu rzucać wszystkich aktywności w kąt. Chodzi  o to, aby bardziej wsłuchać się w swój organizm – on doskonale zakomunikuje nam kiedy jest czas na odpoczynek, kiedy należy zwolnić. Zmęczenie sprzyja mdłościom w ciąży, dlatego aby uniknąć tych dolegliwości, musisz pozwolić sobie na odpoczynek.
  7. Zero stresu. Unikanie stresu łączy się w pewien sposób z odpoczynkiem. Zarówno zmęczenie, jak i nadmierny stres i nerwy, wpływają niekorzystnie na samopoczucie i mogą wzmagać nudności.
  8. Zero dymu. Dym papierosowy nie tylko wzmaga mdłości, ale przede wszystkim szkodzi Twojemu dziecku. Ciężarne bezwzględnie powinny unikać miejsc zadymionych, oraz towarzystwa osób palących. Bierne palenie jest bardzo szkodliwe zarówno dla dziecka, jak i dla matki.
  9. Zapachom mówimy NIE. Zmysł węchu jest w ciąży szczególnie wrażliwy, dlatego powinnaś unikać miejsc, w których roi się od zapachowych miksów. Supermarkety, sklepy rybne, perfumerie, sklepy z obuwiem, a nawet sklepy odzieżowe – znajdujące się w nich intensywne mieszanki zapachowe mogą bardzo skutecznie doprowadzić Cie do mdłości. Jeżeli to możliwe, zlecaj zakupy spożywcze parterowi, a z zakupami odzieżowymi wstrzymaj się do drugiego trymestru, kiedy już lepiej się poczujesz, a uwydatniony brzuszek, będzie potrzebował nowych, ciążowych ubrań.
  10. Imbir. Imbir to bardzo skuteczny środek w łagodzeniu nudności. Herbatka z naturalnego, tartego imbiru, lub ciepła woda z cytryną z jego dodatkiem, doskonale sprawdzą się na początek dnia.
  11. Luz. O unikaniu stresu i odpoczynku już było. Tym razem chodzi o luz w garderobie. Staraj się zakładać luźne ubrania, nie uciskające brzucha oraz przepony. Niepotrzebny ucisk, nie tylko spowoduje dyskomfort, ale może również przyczynić się do nasilenia mdłości.
  12. Witamina B6. Jeżeli mimo zastosowania różnych metod łagodzenia ciążowych mdłości, one nie mijają, porozmawiaj o tym ze swoim ginekologiem. Być może masz zbyt niski poziom witaminy B6, której niedobór może skutkować właśnie nudnościami. Jeżeli lekarz stwierdzi taką potrzebę, zaleci Ci jej suplementację.
  13. Słuchaj siebie. Wsłuchaj się w swój organizm i dostarczaj mu tego, czego potrzebuje, Staraj się jeść to na co masz smak, a unikać tego, co na sam widok wywołuje nudności.
  14. Przekąska na dobranoc. Przed snem postaraj się zjeść coś lekkiego, kanapkę, wafla ryżowego, czy herbatnika. Uchroni Cie to przed porannym wilczym głodem.
  15. Akupresura, akupunktura. Nowe-stare metody leczenia. Starożytna medycyna chińska coraz lepiej sprawuje się w roli nowoczesnego antidotum na wszystko. Dobroczynne działanie akupunktury, jako metody łagodzenia bólu oraz niwelacji napięć, okazuje się mieć zastosowanie również jako środek niwelujący dolegliwości ciążowe. Specjaliści od akupresury przekonują nas z kolei, że uciskanie odpowiednich miejsc na dłoniach, oraz stopach, równie skutecznie może poradzić sobie z bólem, oraz innymi schorzeniami pochodzącymi z centralnego ośrodka nerwowego.

Wieczorne mdłości w ciąży – czy to normalne?

Utarło się, że ciężarnym doskwierają tylko mdłości poranne, niestety to zbyt duże uproszczenie. Nudności i wymioty w ciąży mogą bowiem wystąpić o każdej porze dnia, a wiele kobiet uskarża się właśnie głównie na te, występujące zaraz po przebudzeniu, a także na wieczorne mdłości w ciąży. Samopoczucie w ciąży to sprawa bardzo indywidualna, dlatego nie można w 100% powiedzieć jak dana kobieta będzie czuła się w błogosławionym stanie. To, jak przechodzimy ciążę, może w pewnym stopniu być kwestią genów, może mieć na to wpływ nasz tryb życia, oraz odporność na wahania hormonalne. Bez względu na wszystko, warto pamiętać o tym, że mdłości w końcu ustąpią i przyjdzie czas na spokojne czerpanie radości z oczekiwania na swoje maleństwo.

[Zdjęcie główne: depositphotos.com]