Zdaniem eksperta jedno z dzieci, które zginęły w tragicznym wypadku koło Ostrołęki miało aż 90% szans na przeżycie. Gdyby było poprawnie zapięte w foteliku…



Tragiczny wypadek z udziałem dzieci koło Ostrołęki

W środę ogólnopolskie media obiegła informacja o tragicznym wypadku. Jadąca Oplem 36-latka zjechała na lewy pas ruchu, ponieważ chciała wyminąć dwa pojazdy wykonujące manewr skrętu. Jadący z naprzeciwka samochód ciężarowy uderzył w prawy bok Opla. W wyniku wypadku zginęło dwoje jadących na tylnym siedzeniu dzieci: niemowlę i kilkuletnia dziewczynka. Ich matka została przewieziona do szpitala w Ostrołęce.

Dziecko miałoby 90% szans na przeżycie! Gdyby było w foteliku…

Jak podaje portal wp.pl z relacji policjantów wynika, że z tyłu auta luzem leżała podstawka, tzw. „poddupnik”. Prawdopodobnie siedziało na nim zapięte w pasy starsze z dzieci. Niemowlę znajdowało się w foteliku. Zdaniem cytowanego przez Wirtualną Polskę Pawła Kurpiewskiego – eksperta, który zajmuje się analizą wypadków z udziałem dzieci – gdyby jedno z dzieci było prawidłowo zapięte w foteliku umiejscowionym za siedzeniem kierowcy, na 90% nie doszłoby do śmierci dziecka.

Niestety boczne zderzenie z ciężarówką należy do zabójczych. Dzieci, które nie znajdują się w dobrej klasy fotelikach, wyposażonych w ochronę przed bocznymi zderzeniami, nie dostają szansy. Ich głowa musi uderzyć w szybę lub ścianę kabiny, a nawet zderzak wchodzącej do auta ciężarówki – mówi wp.pl Paweł Kurpiewski, ekspert, który przeanalizował już setki wypadków z dziećmi. – Zachodzę w głowę, dlaczego większość Polaków przejmuje się i dba o bezpieczeństwo dzieci do 4 roku życia. Jak wskazują badania, potem zakup większego fotelika zaczyna ich uwierać w kieszeń. Kupują wynalazki jak podstawka pod pupę, za 12 zł z marketu, albo reklamowane ostatnio klipsy na pasy.

Jak wynika ze statystyk, 87% wypadków to kolizje czołowe lub boczne. Aż 83% dzieci, które są w prawidłowy sposób zapięte w fotelikach samochodowych nie doznaje urazów w trakcie zderzenia.[1] Natomiast dzieci, które nie zostały w prawidłowy sposób zabezpieczone w trakcie jazdy samochodem są aż 7-krotnie bardziej narażone na odniesienie poważnych obrażeń lub nawet śmierć.

[1] Źródło: German Road Safety organization, information sheet #4, May 2009