Co zamiast cukru? Wybierz jeden z 5 zdrowych zamienników cukru!

Cukier jest wszędzie. W kaszkach i deserkach dla dzieci, produktach fit dla dorosłych. Znajdziecie go nawet w ketchupie! Łatwo identyfikujemy go na etykietach widząc napis “cukry proste”, ale może się też ukryć pod takimi nazwami jak glukoza, syrop glukozowo-fruktozowy, fruktoza, sacharoza, laktoza, maltoza, miód sztuczny, słód jęczmienny, maltodekstryna, syrop kukurydziany.

Co zamiast cukru? Wybierz jeden z 5 zdrowych zamienników cukru!
kolaż: Pixabay, Fotolia

Zdrowe zamienniki cukru

Uzależniamy się od słodkości i trudno nam wyobrazić sobie życie bez nich. Tymczasem oprócz smaku, który tak kochamy oraz chwilowego pobudzenia, cukry proste nie przynoszą niczego dobrego naszemu organizmowi. Obwiniamy je za tycie, próchnicę u dzieci i najczęściej całkowity brak cennych dla zdrowia witamin oraz minerałów. Dlatego większość rodziców stara się zmniejszać do minimum ilość słodyczy w diecie swoich dzieci. To jednak za mało!

Zidentyfikuj wszystkie źródła cukru w diecie – radzi Agnieszka Cioś, dietetyczka sieci klubów sportowych Mrs.Sporty – Czytaj etykiety, przeglądaj portale o tematyce dietetycznej, szukaj innych zamienników, które nie zawierają cukru dodanego lub zawierają go stosunkowo mniej. Zwracaj też uwagę na napisy na etykietach informujące o zawartości cukrów prostych tj. „w tym cukier” oraz „w tym cukry proste”.

I tym sposobem powoli eliminuj niezdrowy cukier wprowadzając zdrowe zamienniki…

Co zamiast cukru?

Wystarczy, że zastąpisz cukier innym, zdrowszym słodzikiem np. stewią, a kawałek ciasta będzie miał dużo mniej kalorii – podpowiada dietetyczka Mrs.Sporty. To nie jedyne wyjście. Zdrowych zamienników cukru mamy już naprawdę sporo!

Owoce i soki owocowe

Badania dowodzą, że dostarczając sobie niewielkich ilości cukru w ciągu dnia, nie rzucamy się na słodycze. A co może być lepsze zamiast cukru niż owoce? Zarówno te świeże, jak i suszone zaspokajają apetyt na mniej zdrowe słodkości. Dlatego warto je wybierać zamiast jednej z przekąsek w ciągu dnia i dodawać do dań podczas gotowania.

Stewia

Kupując ją zwróć uwagę na to, by nie zawierała sztucznych domieszek słodzików. Stewię możesz też wyhodować samodzielnie. Co ciekawe stewia ma 0 kcal, ponieważ ulega procesom trawiennym w jelicie cienkim i w postaci zmetabolizowanej ulega wydaleniu wraz z moczem.

Cukier kokosowy

Łasuchy na diecie docenią nie tylko jego niski indeks glikemiczny, ale przede wszystkim ciekawy kokosowy posmak idealnie komponujący się z deserami. Cukier kokosowy można kupić w postaci granulek, płynu lub kostek.

Miód

Miód jest tym zamiennikiem cukru, który jako pierwszy przychodzi nam do głowy, gdy zadajemy sobie pytanie “co zamiast cukru?”. Naukowcy udowodnili, że zjedzenie niewielkiej ilości miodu na śniadanie sprawia, że czujemy się bardzo długo syci. Słowem klucz jest tutaj jednak “niewielkiej”. Łyżeczka miodu ma bowiem 21 kcal i o ile warto zastępować nim cukier, należy przy tym zachować rozwagę.

Ksylitol

Jest tak samo słodki, jak cukier, tylko o połowę mniej kaloryczny. Nie zawiera fruktozy ani glukozy, a dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu nie powoduje skoków insuliny. Jest więc idealnym zamiennikiem cukru dla cukrzyków.

Zobacz też:

Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu?

Zdrowe przekąski, dzięki którym szybciej schudniesz po ciąży

 

Dodaj komentarz

Niemowlę Zakupy
Jak oswoić dziecko z lekarzem?
Stało się. Rotawirus, który nas na dobrą sprawę nękał od Sylwestra ostatecznie zatrzymał Zuzię w szpitalu. Pierwsze oznaki odwodnienia, osłabienie i zbyt przewlekła biegunka (najczęściej trwa maksymalnie trzy tygodnie), to
Czytaj dalej
Rozwój niemowląt Zakupy dla niemowląt
Recenzja rodzica: "PUCIO i ćwiczenia z mówienia, czyli nowe słowa i zdania"
Wydaje mi się, że już o tym pisałem, ale za każdym razem, gdy myślę o książkach dla dzieci, wracam wspomnieniami do swojego dzieciństwa. Moim najbardziej odległym czasowo wspomnieniem jest wspólne
Czytaj dalej
Mama Porady Kulinarne
6 zdrowych przekąsek, dzięki którym szybciej schudniesz po ciąży
6 zdrowych, niskokalorycznych przekąsek, które możesz zabrać ze sobą do pracy, czy w podróż i zjeść je poza domem bez najmniejszego problemu? Doskonale sprawdzą się jako antidotum na "mały głód". Dodatkowo możesz
Czytaj dalej
Porady Kulinarne Upały
Lemoniada – zdrowy sposób na orzeźwienie podczas upałów
Lemoniada z cytryną, arbuzem lub truskawkami - niezależnie od tego, z czego ją zrobisz, jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na orzeźwienie podczas upałów. Dlaczego warto pić lemoniadę? Lemoniada dostarcza naszemu organizmowi witaminy
Czytaj dalej
Porady Kulinarne Zdrowie rodziców
Kombucha: co to jest, jak działa i na co pomaga?
Kombucha to napój przygotowywany ze specjalnej kultury drożdży oraz kolonii bakterii. Właściwości lecznicze tego napoju nie są do końca zbadane, jednak ludzie korzystają z nich już od dwóch tysięcy lat.
Czytaj dalej
Porady Kulinarne Zdrowie dziecka Turystyka
Czy dzieci powinny jeść gofry?
Mamy drugi tydzień lipca, turystyka nad polskim wybrzeżem kwitnie, a wraz z nią popyt na świderki, fast foody i… gofry. Zwłaszcza te ostatnie mogą się wydawać niegroźną przekąską, bo przecież
Czytaj dalej