Gotowość szkolna – czym jest i jak ją ocenić? Na co rodzice powinni zwrócić uwagę?
Pójście po raz pierwszy do szkoły to duże wydarzenie w życiu małego człowieka, a także ogromne przeżycie dla jego rodziców. Moment ten to zazwyczaj przeplatające się nieustannie radość, stres i niepokój, czy maluch na pewno sobie poradzi. Jest to w końcu całkowita zmiana w codziennym funkcjonowaniu – dochodzą nowe obowiązki, zupełnie nowe trudności i wyzwania do pokonania. Dziecko musi także zmierzyć się z nowymi sytuacjami społecznymi, odnaleźć się na co dzień wśród rówieśników. Aby sprostać nowym okolicznościom, musi wykazać się odpowiednią dojrzałością, która określana bywa jako gotowość szkolna. Jak ją prawidłowo ocenić?

Co to jest gotowość szkolna dziecka?
Rozpoczęcie edukacji szkolnej to jeden z najbardziej przełomowych momentów w życiu dziecka. Wiąże się nie tylko ze zmianą sposobu codziennego funkcjonowania, ale także koniecznością dostosowania się do nieznanych dotąd wymagań i oczekiwań oraz szeregu sztywnych zasad. W porównaniu do dość luźnych reguł panujących nie tylko w przedszkolu, ale jeszcze także w zerówce, pójście do szkoły jest więc przejściem do zupełnie innego świata. Jest to więc ogromny stres nie tylko dla małego ucznia, ale także dla jego rodziców. Pojawia się mnóstwo pytań i wątpliwości, czy nasza pociecha odnajdzie się w środowisku szkolnym. Nie ma na to oczywiście jednoznacznej odpowiedzi – wszystko zależy od ściśle indywidualnych cech i czynników. Na to, jak dziecko poradzi sobie w szkole, ma jednak duży wpływ gotowość szkolna dziecka – czyli, mówiąc inaczej, pewna dojrzałość w zakresie emocjonalnym, intelektualnym, społecznym i fizycznym do podjęcia nauki w szkole.
Wciąż nie istnieje jednak jedna, precyzyjna definicja tego sformułowania – jest to bowiem nadal przedmiot analiz i dyskusji wielu psychologów dziecięcych oraz pedagogów. Najczęściej powtarzane wyjaśnienie tego pojęcia mówi, że jest to “osiągnięcie przez dzieci takiego rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwymi i podatnymi na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej” (prof. S. Schuman, UJ). W praktyce oznacza to bowiem nabycie określonych umiejętności, doświadczeń i kompetencji, a także gotowość do przystosowania się do nowych form aktywności i działania.
Nie trzeba jednak od razu popadać w skrajność i wymagać od dziecka zbyt wiele. Dojrzałość szkolna dziecka nie oznacza, że powinien on już posiadać większość wiedzy zdobywanej w trakcie pierwszej klasy. Musi być jednak na tyle gotowy i samodzielny, aby w miarę płynnie przejść proces stawania się uczniem i poradzić sobie z szeregiem nowych wyzwań.
Sprawdź: Zwolnienie z WF (całoroczne lub jednorazowe): Co powinno zawierać? Kto może je wystawić?
Gotowość dziecka do szkoły – przykłady umiejętności
Specjaliści przy dokonywaniu oceny gotowości szkolnej dziecka zalecają wzięcie pod uwagę kilku sfer:
- rozwoju fizycznego,
- dojrzałości społecznej,
- dojrzałości emocjonalnej,
- umiejętności porozumiewania się,
- rozwoju umysłowego/intelektualnego.
W przypadku dojrzałości fizycznej chodzi o ogólną sprawność ruchową oraz manualną, a także koordynację wzrokowo-ruchową czy równowagę. Braki w tym zakresie mogą skutkować problemami z adaptacją szkolną oraz w kontaktach z rówieśnikami. Zdaniem specjalistki B. Zakrzewskiej dziecko gotowe do pójścia do szkoły powinno charakteryzować się:
- odpornością na stres,
- prawidłowym funkcjonowaniem zmysłu wzroku oraz słuchu,
- znajomością orientacji kierunkowo-przestrzennej,
- umiejętnością sprawnego biegania, skakania, chwytania przedmiotów (np. piłki), swobodnego korzystania z urządzeń na placu zabaw,
- precyzyjnymi ruchami rąk (np. posługiwanie się nożyczkami, drobnymi elementami),
- znajomością stron prawa – lewa,
- umiejętnością samodzielnego ubierania się, zapinania guzików czy suwaków, posługiwania się łyżką/widelcem,
- rozwój manualny pozwalający dziecku na swobodną naukę pisania (np. pierwsze takie próby w domu),
- umiejętność sprawnego przemieszczania się (również wśród ludzi) oraz pokonywania przeszkód.
Sfera emocjonalna oraz społeczna są ze sobą w większości przypadków ściśle powiązane. Odpowiedni rozwój zarówno jednej, jak i drugiej może przyczynić się do lepszej adaptacji w szkole i w miarę szybkiego przystosowania się do nowej rzeczywistości. Do najważniejszych cech w zakresie rozwoju społeczno-emocjonalnego należą:
- rozumienie prostych sytuacji społecznych oraz umiejętność rozpoznawania, które zachowanie jest złe, a które dobre,
- przystosowanie się do zasad obowiązujących w grupie rówieśniczej – ich rozumienie oraz przestrzeganie,
- zdolność do rozstania się z rodzicami/opiekunami na dłuższy czas,
- chęć i umiejętność nawiązywania kontaktów z rówieśnikami oraz z nauczycielem,
- umiejętność współpracy w grupie rówieśników,
- samodyscyplina i zdolność do przystosowania się do norm życia w szkole – zarówno wsród rówieśników, jak i podczas lekcji,
- sumienność w zleconych zadaniach,
- empatia, umiejętność rozpoznawania uczuć innych,
- chęć do uczestniczenia we wspólnych zajęciach i aktywnościach,
- umiejętność wyrażania i artykułowania negatywnych emocji w sposób cywilizowany, akceptowany społecznie (bez agresji, krzyków, wyżywania się na innych itp.),
- wrażliwość na potrzeby innych,
- umiejętność poproszenie o pomoc w razie potrzeby,
- umiejętność uważnego słuchania, a w razie wątpliwości – dopytania, o co chodzi.
Kolejną sferą, która podlega ocenie podczas diagnozowania gotowości szkolnej dziecka, jest dojrzałość intelektualna/umysłowa. Do najważniejszych osiągnięć małego ucznia w tym zakresie powinny być:
- ciekawość świata, chęci do nauki, przejawianie zainteresowania otaczającą rzeczywistością,
- umiejętność skoncentrowania uwagi przez dłuższy czas na jednym zagadnieniu,
- umiejętność (lub podjęcie próby) radzenia sobie z trudnościami,
- zdolność łączenia przyczyny ze skutkiem (np. w przypadku własnych działań i decyzji),
- umiejętność wykorzystywania posiadanej wiedzy w praktyce,
- rozwinięta pamięć – umiejętność zapamiętywania krótki wierszyków, rymowanek, piosenek,
- brak problemów ze zrozumieniem prostych komunikatów i poleceń (np. nauczyciela),
- umiejętność poprawnego wysławiania się i logicznego formułowania swoich myśli,
- wykazywanie zainteresowania rezultatami własnych działań.
Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich
Ocena gotowości szkolnej pomaga rodzicom stwierdzić, czy ich dziecko jest już na tyle dojrzałe i samodzielne, że będzie w stanie sprostać wszystkim czekającym na nie wyzwaniom. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości rodzice powinni zwrócić się w pierwszej kolejności do nauczycieli przedszkolnych z prośbą o ich ocenę. Następnym krokiem może być wizyta u specjalisty z zakresu psychologii dziecięcej, który wykona specjalne testy i przedstawi swoją ocenę wraz z uzasadnieniem.
Zobacz: Czy zerówka jest obowiązkowa 2022/2023? W jakim wieku dziecko idzie do zerówki?
Brak gotowości szkolnej
Na podstawie własnych obserwacji oraz opinii specjalistów rodzice mogą stwierdzić, że ich dziecko nie jest jeszcze gotowe do podjęcia edukacji w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Dzieje się tak zazwyczaj, gdy dziecko jest całkowicie lub prawie całkowicie niesamodzielne, np. nie potrafi się ubrać. Brak gotowości szkolnej może dotyczyć również dzieci, które nie potrafią się skoncentrować, nie wykazują żadnego zainteresowania nauką i zajęciami lub mają problemy w sferze emocjonalnej – np. nie są w stanie zrozumieć obowiązujących w szkole norm i dostosować się do nich albo reagują agresją w sytuacjach stresowych czy nieprzyjemnych. Podobne czynniki nie muszą być jednak powodem do niepokoju rodziców – nie zawsze są bowiem oznaką poważniejszych problemów. Niektóre dzieci potrzebują po prostu nieco więcej czasu i należy im go dać. W razie potrzeby zawsze można udać się po wsparcie do specjalisty, który doradzi również odpowiednią pracę z dzieckiem tak, aby osiągnęło dojrzałość szkolną.
W niektórych przypadkach na wniosek specjalisty psychologa rodzic może ubiegać się o odroczenie rozpoczęcia edukacji przez dziecko.
Sprawdź też:
Jak świętować pierwszy dzień wiosny? Przedszkole to jedno z najlepszych miejsc!
Badania przesiewowe noworodków. Jaki jest ich przebieg i jakie choroby wykrywa?
Marzanna z recyklingu. Jak zrobić ekologiczną kukłę?
Dąbrowa Górnicza. Ojciec przydusza dziecko, matka tylko się przygląda. Wszystko relacjonowali na TikToku
Co zrobić żeby ubrania się nie elektryzowały? Odkryj sprawdzone sposoby na pozbycie się irytującego efektu
Światowy Dzień Recyklingu – jak uczyć dziecko prawidłowej segregacji odpadów?
- Rodzice.pl
- Starsze dziecko
- Edukacja i psychologia
- Gotowość szkolna – czym jest i jak ją ocenić? Na co rodzice powinni zwrócić uwagę?
Ferie łódzkie 2020. Terminy ferii w Łodzi. Kiedy wypadają łódzkie ferie zimowe 2020?
Ferie łódzkie 2020 zaczną się w pierwszej turze zimowych wyjazdów w nadchodzącym roku. Kiedy wypadają ferie łódzkie? Terminy zimowisk musicie rezerwować na połowę stycznia. Ciekawe, jaka będzie pogoda na ferie...
Czytaj dalej →Czy wypożyczanie komputerów do nauki zdalnej będzie możliwe? Rozporządzenie MEN budzi kontrowersje…
Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej, od 25 marca obowiązuje w Polsce nauka zdalna. Oznacza to, że zajęcia mają być prowadzone z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość. Jako...
Czytaj dalej →Zadania domowe na wakacje. Przesada czy rozwojowe zajęcie na czas wolny?
W wakacje z założenia dziecko ma odpocząć i mieć czas na zabawę, korzystając zwłaszcza z ładnej pogody. Niektóre szkoły decydują się jednak na zadania domowe dla dzieci na okres wakacyjny....
Czytaj dalej →Rekrutacja do przedszkoli 2018/2019: Zasady, Terminy, Kryteria, Punktacja
Chcesz wysłać w tym roku dziecko do przedszkola? A może Twoje dziecko już uczęszcza do przedszkola i chcesz to kontynuować? Dowiedz się, jakie zasady obowiązują podczas rekrutacji, o jakich terminach...
Czytaj dalej →Rodzice oburzeni: Ciężko uwierzyć, że to książka do języka polskiego!
Podręcznik do polskiego dla klasy 6 “Jutro pójdę w świat” wydany nakładem WSiP przykuł uwagę jednego z rodziców. Wydawca zapewnia, że podręcznik uczy mądrego odczytywania różnorodnych tekstów, zaś przystępne wskazówki...
Czytaj dalej →Ferie mazowieckie 2020. Kiedy wypadają ferie w mazowieckim 2020? Jakie są terminy ferii w województwie mazowieckim 2019/2020?
Jakie są terminy ferii 2020? Kiedy wypadają ferie mazowieckie 2019/2020? Termin ferii mazowieckich 2020, podobnie jak w minionych latach, ustalony został po podzieleniu Polski na cztery obszary. Mazowieckie ferie zimowe...
Czytaj dalej →Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWR): na czym polega i kiedy zacząć zajęcia?
Każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Zdobywanie nowych umiejętności uzależnione jest od wieku, stopnia rozwoju oraz przede wszystkim indywidualnych predyspozycji. To że jedno dziecko zaczyna chodzić w wieku 10...
Czytaj dalej →Przepełnione żłobki. W jednym z województw nawet 18 aplikacji na jedno miejsce!
Według Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce nie ma wystarczająco dużo miejsc w żłobkach w porównaniu do liczby dzieci. Niekiedy zapisanie maluszka do placówki graniczy z cudem. W jakim województwie jest...
Czytaj dalej →Central Park. Kraina Koe – Książka, dzięki której Twoje dziecko pokocha czytanie!
Jak przekonać dziecko do tego, że powinno czytać? Mówi się, że czytając mu od pierwszych dni życia. Tylko czy to wystarczy? W przypadku mojego syna niestety nie! Książki dość szybko...
Czytaj dalej →Koniec roku szkolnego 2019: rok szkolny zakończy się tym razem wcześniej!
Dotychczas koniec roku przypadał zawsze na trzeci piątek czerwca. Rok 2019 prawdopodobnie będzie wyjątkowy. Zgodnie z dzisiejszą zapowiedzią premiera Morawieckiego, zakończenie roku szkolnego 2019 będzie miało miejsce wcześniej. Zgodnie z...
Czytaj dalej →“Mały Saj i wielka przygoda” już w Biedronkach!
To kolejna akcja Biedronki skierowana do dzieci. Słyszeliście o niej? Jeśli tak jak my lubicie w zimowe wieczory przenosić się w odległe krainy i przeżywać niekończące się przygody, mamy dla Was...
Czytaj dalej →Sześciolatek w szkole: tych 5 rzeczy ma prawo jeszcze nie umieć!
Denerwujesz się na swojego sześciolatka, że nie może poradzić sobie z najbardziej oczywistymi zadaniami w szkole? Być może niesłusznie! Sprawdź, bo może twoje dziecko zwyczajnie nie ma jeszcze predyspozycji do...
Czytaj dalej →Warszawa: Jeśli dzieci z autyzmem dołączą do klasy, inni rodzice natychmiast zabiorą swoje z tej szkoły!
Rodzice dwójki dzieci z autyzmem spotkali się z nieprzyjemnościami w prywatnej szkole w Warszawie na Bemowie. Opiekunowie innych uczących się tam dzieci nie chcieli, by maluchy dołączyły do klasy nieintegracyjnej,...
Czytaj dalej →#melokoncert dla niemowląt i małych dzieci
Na końcówkę wakacji sprawcie sobie i maluszkom prezent i wpadnijcie do rodzinnej restauracji Polana na warszawskim Wilanowie na MeloKoncert dla niemowląt i małych dzieci. Koncert odbędzie się w sobotę 25...
Czytaj dalej →Niepełnosprawne dzieci stracą terapeutów. MEN wprowadza kolejną zmianę w szkołach
Od 1 września br. zacznie obowiązywać nowa ustawa o finansowaniu zadań oświatowych, zgodnie z którą każdy zatrudniony nauczyciel będzie musiał mieć umowę o pracę. I choć zmiana wydaje się korzystna,...
Czytaj dalej →Kiedy jest Dzień Ojca w 2019 roku? To już wkrótce!
Dzień Ojca, Dzień Dziecka, Dzień Matki… Sporo tych “Dni” ostatnio. Można (chociaż nie wypada) się w nich pogubić. Niestety nie udało mi się umieścić wpisu dotyczącego Dnia Matki. W tym...
Czytaj dalej →Kąpiel noworodka
Kąpiel noworodka osobiście kojarzy mi się z czymś bardzo ważnym, pełnym napięcia. Pamiętam, jak prawie 20 lat temu rodzice kąpali po raz pierwszy moją młodszą siostrę. Atmosfera, która tej kąpieli...
Czytaj dalej →Jak uspokoić płaczące dziecko?
Trafiłem dziś na film zatytułowany “A pediatrician shows you how to calm a crying baby”, czyli “Pediatra pokaże Ci jak uspokoić płaczące dziecko”. W jego opisie czytam, że pediatra, którego za...
Czytaj dalej →