Warszawa: Jeśli dzieci z autyzmem dołączą do klasy, inni rodzice natychmiast zabiorą swoje z tej szkoły!

Rodzice dwójki dzieci z autyzmem spotkali się z nieprzyjemnościami w prywatnej szkole w Warszawie na Bemowie. Opiekunowie innych uczących się tam dzieci nie chcieli, by maluchy dołączyły do klasy nieintegracyjnej, choć ich spektrum autyzmu nie przeszkadza w prowadzeniu lekcji. Pani Katarzyna, matka Karolka, jednego z niepełnosprawnych dzieci, była oburzona zajściem.

Warszawa: Jeśli dzieci z autyzmem dołączą do klasy, inni rodzice natychmiast zabiorą swoje z tej szkoły!
depositphotos.com

Niepełnosprawne dzieci niemile widziane w klasie nieintegracyjnej

Karolek i Amelia, pomimo autyzmu nie mają problemów z rozwojem. Mimo to rodzice innych uczniów w szkole, do której dotychczas uczęszczały dzieci nie chcą, by chodziły do tej samej klasy, co zdrowi rówieśnicy. Wcześniej prywatna szkoła na Bemowie w Warszawie miała specjalną klasę integracyjną, do której chodzili uczniowie z autyzmem. Dzieci dobrze czuły się na zajęciach i świetnie wywiązywały się z obowiązków ucznia. Placówka zlikwidowała jednak klasę po tym, jak z i tak małej 7 osobowej grupy większość uczniów wpisała się ze względu na zmianę zamieszkania.

Szkoła zaproponowała, by pozostałe dzieci dołączyły do zwykłej, drugiej klasy szkoły podstawowej. Do pomocy miał być przydzielony również nauczyciel wspomagający. Po zakończeniu pierwszej klasy odbyło się spotkanie z rodzicami dzieci, które przejdą po wakacjach do drugiej klasy. Jak mówiła Pani Katarzyna w rozmowie z TOK.FM, wielu rodziców było bardzo przeciwnych dołączeniu Karola i Amelki do zwykłej klasy:

Spotkanie trwało dwie godziny. To był lincz na nas, matkach dzieci ze spektrum autyzmu. Pozostali rodzice stawili wielki opór, bez ogródek wykrzyczeli nam, że nie chcą naszych dzieci. Usłyszałyśmy, że ci rodzice nie życzą sobie, aby ta dwójka dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności była w ich klasie, że to zaniży poziom. Jeden z panów stwierdził, że jeśli nasze dzieci do klasy dołączą, on natychmiast zabiera swoje z tej szkoły.

Zdezorientowane dzieci, rozgoryczeni rodzice

Zarówno rodzice Karola, jak i Amelki postanowili przenieść je do innej placówki. Dzieci są jednak zdezorientowane i nie rozumieją, czemu muszą zmienić szkołę. Opiekunowie innych uczniów nie zwrócili uwagi na to, że dzieci nie sprawiają problemu oraz że nie są agresywne. Większość uważała, że dołączenie ich do drugiej klasy obniży poziom nauczania.

Według prawa jednak nie ma nawet obowiązku informowania innych rodziców, o tym, że do szkoły dołączy dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności. Spotkanie wynikało głównie ze statutu szkoły, która zobowiązuje się w takich wypadkach spytać o zdanie pozostałych rodziców. Pani Katarzyna nie kryje, że bardzo poruszyło ja całe zdarzenie:

Wyszło na to, że w XXI wieku, w centrum Warszawy, w Unii Europejskiej, w prywatnej szkole nie można być innym. I to jest przerażające.

______

Aktualizacja, 21 sierpnia 2018

Szkoła prostuje

Relacja rodziców dzieci, które zostały przeniesione do innych szkół została sprostowana przez właścicielkę szkoły z Bemowa. Obszerny list przedstawia wydarzenia, które miały miejsce w szkole oraz prezentuje stanowisko placówki.

Nasza szkoła jest placówką niepubliczną prowadzoną od 2012 roku. Obecnie działają jej dwa oddziały. Już pięć lat temu uruchomiliśmy w nich klasy terapeutyczne. Byłam autorką tego pomysłu, gdyż bolało mnie, że tak mało szkół niepublicznych decyduje się na zapewnienie najwyższego poziomu nauki i najlepszej opieki dzieciom ze spektrum autyzmu.  – czytamy w oświadczeniu właścicielki szkoły.Do dziś zresztą pozostajemy pod tym względem wyjątkiem wśród szkół niepublicznych. Obecnie w naszych oddziałach uczy się z sukcesem aż 29 uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności, z czego jesteśmy bardzo dumni. Ponadto w 2012 roku założyliśmy fundację, której celem jest niesienie pomocy społecznej osobom dotkniętym poważnymi, trudno uleczalnymi schorzeniami. Wspieramy dzieci oczekujące na skomplikowane bądź drogie zabiegi medyczne oraz rodziny w ciężkiej sytuacji życiowej. Udało się nam pomóc 24 beneficjentom, m.in. przekazując środki na zakup profesjonalnego sprzętu i zabiegi rehabilitacyjne. Współfinansowaliśmy także leczenie jednego z naszych wychowanków za granicą oraz pomagaliśmy wielu innym potrzebującym. Chciałabym także wyjaśnić, że Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, którą rząd polski podpisał w 2012 roku, nie narzuca szkołom niepublicznym przyjmowania dzieci z spektrum autyzmu. Utworzenie szkoły z klasami integracyjnymi jest decyzją osobistą władz każdej niepublicznej szkoły.W roku szkolnym 2017/2018 w szkole na Bemowie prowadziliśmy trzy klasy pierwsze: dwie ogólne i jedną terapeutyczno-integracyjną. Z tej ostatniej klasy pozostało dwoje uczniów. Prowadzenie odrębnej, dwuosobowej klasy nie byłoby dla dzieci korzystne, gdyż edukacja w grupie jest niezbędna dla rozwoju umiejętności społecznych. Uznaliśmy, że najlepsze dla nich będzie dołączenie ich do równoległej klasy pierwszej.Tego typu reorganizacja wymagała jednak konsultacji z rodzicami klasy o profilu ogólnym, do której dwójka uczniów miałaby dołączyć. Wynika to wprost ze statutu szkoły, z którym wszyscy rodzice musieli się zapoznać i zgodzić, zapisując dziecko do naszej placówki. W statucie jest zapis, który obliguje nas na taką okoliczność: „W przypadku mniejszej liczby uczniów dyrektor może połączyć klasę integracyjną z tradycyjną po uprzednim wyrażeniu zgody organu prowadzącego i rodziców/opiekunów prawnych”.Postępując zgodnie ze statutem szkoły, zorganizowaliśmy spotkanie z rodzicami uczniów z klasy równoległej o profilu ogólnym, podczas którego mieli wyrazić zgodę na zmianę profilu klasy z ogólnej na integracyjną. Większość rodziców konsekwentnie podtrzymała wolę uczęszczania ich dzieci do klasy o profilu ogólnym. Rodzice, zapisując dziecko do naszej szkoły na 8 lat nauki, wiedzieli, że będą klasy o profilu integracyjnym i ogólnym. Zdecydowali o zapisie do klasy ogólnej i mieli prawo zadecydować, by ich dzieci w dalszym ciągu uczęszczały do klasy o tym profilu. Szanujemy ich decyzję i wybór.Z relacji i notatek pracowników szkoły, którzy byli obecni na spotkaniu, wynika, że rozmowa z rodzicami była merytoryczna. Rodzice przedstawiali swoje argumenty i konsekwentnie podtrzymywali zdanie o utrzymaniu profilu klasy ogólnej, do czego mieli prawo. (…)Chcę podkreślić, że w naszej szkole w klasach pierwszych uczy się 35 dzieci. Uczniowie ze wszystkich klas pierwszych, w tym klas o profilu ogólnym i integracyjnym, wspólnie biorą udział w uroczystościach szkolnych, turniejach szachowych, zajęciach fakultatywnych, olimpiadach sportowych, zajęciach prowadzonych metodą projektu, wycieczkach, nie mówiąc o wspólnych przerwach, posiłkach na stołówce szkolnej czy zajęciach w świetlicy. Dzieci i rodzice dobrze się znają, a niektórzy nawet przyjaźnią.O każdej, nawet trudnej sprawie, chcemy konstruktywnie rozmawiać. Wyszliśmy z propozycją pomocy w znalezieniu innej szkoły, która mogłaby zapewnić dzieciom dalszą edukację. Chcemy również zaproponować obojgu dzieciom bezpłatną, roczną terapię w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej AURIS, którą prowadzimy i gdzie dzieci mogłyby skorzystać z potrzebnych zajęć terapeutycznych u doświadczonych specjalistów.

 

A co Wy na ten temat sądzicie? Czy rzeczywiście rodzice mieli odrobinę racji w tym, by nie mieszać w klasach dzieci zdrowych oraz niepełnosprawnych? Czy integracja to jednak dobra szkoła szacunku i tolerancji?

Sprawdź też:

 

1 Komentarz

  • Avatar

Dodaj komentarz

Newsy
Jest areszt dla mężczyzn, którzy zamknęli dziecko w pralce
Dwóch mężczyzn trafiło do aresztu z zarzutem znęcania się nad dwuletnim dzieckiem. To, co im wydawało się zabawne, internauci uznali za żałosne i natychmiast zgłosili organom ścigania. Sprawą zainteresował się
Czytaj dalej
Mama
Kiedy jest konieczne łyżeczkowanie macicy?
Łyżeczkowanie macicy to zabieg ginekologiczny, który stosuje się w leczeniu niektórych dolegliwości, ale też profilaktycznie. Poznaj dokładne wskazania do zabiegu oraz jego przebieg. Wskazania do łyżeczkowania macicy Łyżeczkowanie jamy macicy, czyli inaczej
Czytaj dalej
Newsy 500+
500+ na pierwsze dziecko w 2020 r. [AKTUALIZACJA!]
Od ubiegłego roku 500+ jest wypłacane także na pierwsze dziecko. Od kiedy można składać wnioski i kto dostanie pieniądze na dziecko? Którzy rodzice nie muszą składać wniosku w 2020 roku
Czytaj dalej
Imiona dla dzieci Newsy
Wiedźmin, Joint i Nutella – takie imiona chcieli nadać rodzice w 2019 r. Jakie były najpopularniejsze imiona dla dzieci w ubiegłym roku?
Zasadniczo przyszli rodzice dzielą się na dwie grupy: tych, którzy niemal od zawsze wiedzą, jakie imię nadadzą dziecku oraz tych, którzy rozważają tę kwestię przez sporą część ciąży. Pierwsi z
Czytaj dalej
Newsy 500+
Ważne zmiany w 500+! Rodzicu, powinieneś o nich wiedzieć!
Uwaga rodzice! W 2020 roku ominie Was składanie wniosków o 500+! Zmiany w programie zostały juz potwierdzone decyzjami administracyjnymi wydanymi przez urzędy. Zmiany w 500+ w 2020 r. Dotychczas wnioski o 500+ składaliśmy
Czytaj dalej
Prawo Finanse Newsy
Zasiłek pielęgnacyjny 2020: ile wynosi zasiłek pielęgnacyjny po zmianach?
Zasiłek pielęgnacyjny jest jedną z form zapomogi wypłacanej przez gminę, która ma na celu pokrycie wydatków związanych z koniecznością zapewnienia opieki osobie niepełnosprawnej. Ile wynosi zasiłek pielęgnacyjny 2020? Kiedy kolejna
Czytaj dalej
Edukacja Turystyka Newsy
Ferie pomorskie 2020: terminy. Kiedy wypadają ferie zimowe 2019/2020 w województwie pomorskim?
Kiedy wypadają ferie 2020? Pomorskie zacznie je jako ostatnie. Sprawdź terminy ferii zimowych 2019/2020 i zaplanuj wyjazd na zimowisko. Ferie pomorskie 2020 i przerwa świąteczna 2019 Po trzech miesiącach od rozpoczęcia roku
Czytaj dalej
Edukacja Turystyka Newsy
Ferie mazowieckie 2020. Kiedy wypadają ferie w mazowieckim 2020? Jakie są terminy ferii w województwie mazowieckim 2019/2020?
Jakie są terminy ferii 2020? Kiedy wypadają ferie mazowieckie 2019/2020? Termin ferii mazowieckich 2020, podobnie jak w minionych latach, ustalony został po podzieleniu Polski na cztery obszary. Mazowieckie ferie zimowe
Czytaj dalej
Edukacja Turystyka Newsy
Ferie lubelskie 2020. Kiedy zaczynają się ferie zimowe? Sprawdź terminy ferii 2019/2020 w Lubelskiem!
Kiedy zaczynają się ferie? Jak wiadomo terminy ferii zimowych zmieniają się cyklicznie. Lubelskie to województwo, w którym dzieci będą odpoczywały jako pierwsze, zaraz po przerwie świątecznej i noworocznej. Ferie lubelskie 2020:
Czytaj dalej
Edukacja Turystyka Newsy
Jakie są terminy ferii 2020. Sprawdź kiedy wypadają ferie zimowe 2020? W jakim terminie zaplanować wyjazd na ferie 2020?
Ferie zimowe 2020 niektóre województwa zaczną chwilę po feriach świątecznych. Kiedy wypadają ferie zimowe 2020 i kiedy wyjechać na zimowisko? Jakie są terminy ferii dla poszczególnych województw? Sprawdź już teraz!
Czytaj dalej