Warszawa: Jeśli dzieci z autyzmem dołączą do klasy, inni rodzice natychmiast zabiorą swoje z tej szkoły!

Rodzice dwójki dzieci z autyzmem spotkali się z nieprzyjemnościami w prywatnej szkole w Warszawie na Bemowie. Opiekunowie innych uczących się tam dzieci nie chcieli, by maluchy dołączyły do klasy nieintegracyjnej, choć ich spektrum autyzmu nie przeszkadza w prowadzeniu lekcji. Pani Katarzyna, matka Karolka, jednego z niepełnosprawnych dzieci, była oburzona zajściem.

Warszawa: Jeśli dzieci z autyzmem dołączą do klasy, inni rodzice natychmiast zabiorą swoje z tej szkoły!
depositphotos.com

Niepełnosprawne dzieci niemile widziane w klasie nieintegracyjnej

Karolek i Amelia, pomimo autyzmu nie mają problemów z rozwojem. Mimo to rodzice innych uczniów w szkole, do której dotychczas uczęszczały dzieci nie chcą, by chodziły do tej samej klasy, co zdrowi rówieśnicy. Wcześniej prywatna szkoła na Bemowie w Warszawie miała specjalną klasę integracyjną, do której chodzili uczniowie z autyzmem. Dzieci dobrze czuły się na zajęciach i świetnie wywiązywały się z obowiązków ucznia. Placówka zlikwidowała jednak klasę po tym, jak z i tak małej 7 osobowej grupy większość uczniów wpisała się ze względu na zmianę zamieszkania.

Szkoła zaproponowała, by pozostałe dzieci dołączyły do zwykłej, drugiej klasy szkoły podstawowej. Do pomocy miał być przydzielony również nauczyciel wspomagający. Po zakończeniu pierwszej klasy odbyło się spotkanie z rodzicami dzieci, które przejdą po wakacjach do drugiej klasy. Jak mówiła Pani Katarzyna w rozmowie z TOK.FM, wielu rodziców było bardzo przeciwnych dołączeniu Karola i Amelki do zwykłej klasy:

Spotkanie trwało dwie godziny. To był lincz na nas, matkach dzieci ze spektrum autyzmu. Pozostali rodzice stawili wielki opór, bez ogródek wykrzyczeli nam, że nie chcą naszych dzieci. Usłyszałyśmy, że ci rodzice nie życzą sobie, aby ta dwójka dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności była w ich klasie, że to zaniży poziom. Jeden z panów stwierdził, że jeśli nasze dzieci do klasy dołączą, on natychmiast zabiera swoje z tej szkoły.

Zdezorientowane dzieci, rozgoryczeni rodzice

Zarówno rodzice Karola, jak i Amelki postanowili przenieść je do innej placówki. Dzieci są jednak zdezorientowane i nie rozumieją, czemu muszą zmienić szkołę. Opiekunowie innych uczniów nie zwrócili uwagi na to, że dzieci nie sprawiają problemu oraz że nie są agresywne. Większość uważała, że dołączenie ich do drugiej klasy obniży poziom nauczania.

Według prawa jednak nie ma nawet obowiązku informowania innych rodziców, o tym, że do szkoły dołączy dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności. Spotkanie wynikało głównie ze statutu szkoły, która zobowiązuje się w takich wypadkach spytać o zdanie pozostałych rodziców. Pani Katarzyna nie kryje, że bardzo poruszyło ja całe zdarzenie:

Wyszło na to, że w XXI wieku, w centrum Warszawy, w Unii Europejskiej, w prywatnej szkole nie można być innym. I to jest przerażające.

______

Aktualizacja, 21 sierpnia 2018

Szkoła prostuje

Relacja rodziców dzieci, które zostały przeniesione do innych szkół została sprostowana przez właścicielkę szkoły z Bemowa. Obszerny list przedstawia wydarzenia, które miały miejsce w szkole oraz prezentuje stanowisko placówki.

Nasza szkoła jest placówką niepubliczną prowadzoną od 2012 roku. Obecnie działają jej dwa oddziały. Już pięć lat temu uruchomiliśmy w nich klasy terapeutyczne. Byłam autorką tego pomysłu, gdyż bolało mnie, że tak mało szkół niepublicznych decyduje się na zapewnienie najwyższego poziomu nauki i najlepszej opieki dzieciom ze spektrum autyzmu.  – czytamy w oświadczeniu właścicielki szkoły.Do dziś zresztą pozostajemy pod tym względem wyjątkiem wśród szkół niepublicznych. Obecnie w naszych oddziałach uczy się z sukcesem aż 29 uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności, z czego jesteśmy bardzo dumni. Ponadto w 2012 roku założyliśmy fundację, której celem jest niesienie pomocy społecznej osobom dotkniętym poważnymi, trudno uleczalnymi schorzeniami. Wspieramy dzieci oczekujące na skomplikowane bądź drogie zabiegi medyczne oraz rodziny w ciężkiej sytuacji życiowej. Udało się nam pomóc 24 beneficjentom, m.in. przekazując środki na zakup profesjonalnego sprzętu i zabiegi rehabilitacyjne. Współfinansowaliśmy także leczenie jednego z naszych wychowanków za granicą oraz pomagaliśmy wielu innym potrzebującym. Chciałabym także wyjaśnić, że Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, którą rząd polski podpisał w 2012 roku, nie narzuca szkołom niepublicznym przyjmowania dzieci z spektrum autyzmu. Utworzenie szkoły z klasami integracyjnymi jest decyzją osobistą władz każdej niepublicznej szkoły.W roku szkolnym 2017/2018 w szkole na Bemowie prowadziliśmy trzy klasy pierwsze: dwie ogólne i jedną terapeutyczno-integracyjną. Z tej ostatniej klasy pozostało dwoje uczniów. Prowadzenie odrębnej, dwuosobowej klasy nie byłoby dla dzieci korzystne, gdyż edukacja w grupie jest niezbędna dla rozwoju umiejętności społecznych. Uznaliśmy, że najlepsze dla nich będzie dołączenie ich do równoległej klasy pierwszej.Tego typu reorganizacja wymagała jednak konsultacji z rodzicami klasy o profilu ogólnym, do której dwójka uczniów miałaby dołączyć. Wynika to wprost ze statutu szkoły, z którym wszyscy rodzice musieli się zapoznać i zgodzić, zapisując dziecko do naszej placówki. W statucie jest zapis, który obliguje nas na taką okoliczność: „W przypadku mniejszej liczby uczniów dyrektor może połączyć klasę integracyjną z tradycyjną po uprzednim wyrażeniu zgody organu prowadzącego i rodziców/opiekunów prawnych”.Postępując zgodnie ze statutem szkoły, zorganizowaliśmy spotkanie z rodzicami uczniów z klasy równoległej o profilu ogólnym, podczas którego mieli wyrazić zgodę na zmianę profilu klasy z ogólnej na integracyjną. Większość rodziców konsekwentnie podtrzymała wolę uczęszczania ich dzieci do klasy o profilu ogólnym. Rodzice, zapisując dziecko do naszej szkoły na 8 lat nauki, wiedzieli, że będą klasy o profilu integracyjnym i ogólnym. Zdecydowali o zapisie do klasy ogólnej i mieli prawo zadecydować, by ich dzieci w dalszym ciągu uczęszczały do klasy o tym profilu. Szanujemy ich decyzję i wybór.Z relacji i notatek pracowników szkoły, którzy byli obecni na spotkaniu, wynika, że rozmowa z rodzicami była merytoryczna. Rodzice przedstawiali swoje argumenty i konsekwentnie podtrzymywali zdanie o utrzymaniu profilu klasy ogólnej, do czego mieli prawo. (…)Chcę podkreślić, że w naszej szkole w klasach pierwszych uczy się 35 dzieci. Uczniowie ze wszystkich klas pierwszych, w tym klas o profilu ogólnym i integracyjnym, wspólnie biorą udział w uroczystościach szkolnych, turniejach szachowych, zajęciach fakultatywnych, olimpiadach sportowych, zajęciach prowadzonych metodą projektu, wycieczkach, nie mówiąc o wspólnych przerwach, posiłkach na stołówce szkolnej czy zajęciach w świetlicy. Dzieci i rodzice dobrze się znają, a niektórzy nawet przyjaźnią.O każdej, nawet trudnej sprawie, chcemy konstruktywnie rozmawiać. Wyszliśmy z propozycją pomocy w znalezieniu innej szkoły, która mogłaby zapewnić dzieciom dalszą edukację. Chcemy również zaproponować obojgu dzieciom bezpłatną, roczną terapię w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej AURIS, którą prowadzimy i gdzie dzieci mogłyby skorzystać z potrzebnych zajęć terapeutycznych u doświadczonych specjalistów.

 

A co Wy na ten temat sądzicie? Czy rzeczywiście rodzice mieli odrobinę racji w tym, by nie mieszać w klasach dzieci zdrowych oraz niepełnosprawnych? Czy integracja to jednak dobra szkoła szacunku i tolerancji?

Sprawdź też:

 

1 komentarzy: Warszawa: Jeśli dzieci z autyzmem dołączą do klasy, inni rodzice natychmiast zabiorą swoje z tej szkoły!

Arleta Dodane ponad rok temu,

Przykre…bardzo…ale…
Moj syn ma malego naczyniaka w fazie zaniku z tylu na glowce.
Po tygodniu chodzenia do żłobka i wypelnieniu aneksu do umowy (gdzie zawwrte sa wszystkie info o dziecku) dowiedziałam się, ze nikt nie weźmie odpowiedzialności za moje dziecko, bo nikt nie chce isc do więzienia.ze do końca miesiąca dziecko noze chodzic do zlobka ale więcej nie.
Opadly mi rece. Powiedzialam, ze czuje sie jak tredowata. Ze nawet nie zapytali, co to dokładnie, w jakim jest stanie, jakie rokowania, bezpieczeństwo.
Dodam, ze w przedszkoku sa dzieci autystyczne wiec tym bardziej dziwi postawa dyrekcji.
Po 2 dniach zreflektowali sie. Jak dostarcze zaświadczenie od lekarza to moze chodzić.

Dodaj komentarz

Newsy
Jest areszt dla mężczyzn, którzy zamknęli dziecko w pralce
Dwóch mężczyzn trafiło do aresztu z zarzutem znęcania się nad dwuletnim dzieckiem. To, co im wydawało się zabawne, internauci uznali za żałosne i natychmiast zgłosili organom ścigania. Sprawą zainteresował się
Czytaj dalej
Mama
Kiedy jest konieczne łyżeczkowanie macicy?
Łyżeczkowanie macicy to zabieg ginekologiczny, który stosuje się w leczeniu niektórych dolegliwości, ale też profilaktycznie. Poznaj dokładne wskazania do zabiegu oraz jego przebieg. Wskazania do łyżeczkowania macicy Łyżeczkowanie jamy macicy, czyli inaczej
Czytaj dalej
Newsy
Wyniki egzaminów ósmoklasisty już 31 lipca. Gdzie i jak je sprawdzić? O której?
Egzamin ósmoklasisty 2020 odbył się w połowie czerwca. Uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych musieli czekać na wyniki półtora miesiąca. Dzień ogłoszenia wyników egzaminu ósmoklasisty zbliża się jednak wielkimi krokami. Centralna
Czytaj dalej
Edukacja i psychologia Newsy
Kalendarz roku szkolnego 2020/2021. Kiedy rozpoczęcie roku? Kiedy ferie i dni wolne od szkoły?
Połowa wakacji już za nami, w związku z czym coraz częściej myślimy o powrocie do szkoły. Ministerstwo Edukacji Narodowej też o tym rozmyśla - na stronie resortu pojawił się kalendarz
Czytaj dalej
Imiona dla dzieci Newsy
Najpopularniejsze imiona 2020. Wiemy, jakie imiona najchętniej wybierają warszawiacy
Na stronie internetowej Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy została opublikowana lista najpopularniejszych imion dla dzieci nadawanych w stolicy w pierwszej połowie 2020 roku. Wynika z niej, że warszawiacy i warszawianki wybierają
Czytaj dalej
Newsy
Koronawirus: Czy dzieci wrócą do szkół od września 2020?
Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski poinformował, że ministerstwo aktualnie prowadzi prace nad rozwiązaniami, które umożliwią pod względem bezpieczeństwa powrót uczniów do szkół od nowego roku szkolnego. Tym samym rozdział, jakim
Czytaj dalej
Newsy
Co z zasiłkiem opiekuńczym po 26 lipca?
Od wybuchu pandemii koronawirusa i zamknięcia przedszkoli, szkół i innych placówek edukacyjnych, rząd umożliwił wypłacanie dodatkowego zasiłku opiekuńczego dla rodziców. Zasiłek mógł być przyznany rodzicom dzieci do lat 8. Od
Czytaj dalej
Newsy
NFZ w czasie pandemii dopłaca 100 zł do porodów rodzinnych, ale nie wszystkie szpitale się na nie zgadzają
Od marca, ze względu na pandemię koronawirusa, wprowadzono zakaz przebywania na sali porodowej osób towarzyszących rodzącej. Obecnie jednak, Narodowy Fundusz Zdrowia informuje, że porody rodzinne zostają przywrócone. Mimo to, nie
Czytaj dalej
Newsy
Szpital kupił wannę do rodzenia za blisko 45 tys. zł. W ciągu dwóch lat nie odbył się w niej żaden poród
W 2017 roku do wojewódzkiego szpitala w Krośnie zakupiono wannę do porodów w wodzie, która kosztowała prawie 45 tys. zł. Choć minęły ponad dwa lata,  w tej wannie nie urodziło się
Czytaj dalej
Finanse Newsy
Zasiłki macierzyńskie spadły nawet o kilka tysięcy złotych! Czy tarcza antykryzysowa szkodzi matkom?
Po tym, jak przyjęto tarczę antykryzysową, niektórym matkom drastycznie spadł zasiłek macierzyński. Na forach internetowych pojawiły się głosy kobiet, które tracą nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie. ZUS zasłania się przepisami
Czytaj dalej