Czym dziecko nasiąknie… czyli o zdrowych nawykach!

Wszyscy wiemy, że czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci. Wpajanie więc od najmłodszych lat zdrowych nawyków i przyzwyczajeń ma sens! Jednak każda mama powie, że przekazywanie takiej nauki wcale nie jest proste. Jak więc ją ułatwić?

Czym dziecko nasiąknie… czyli o zdrowych nawykach!

Dzieci zazwyczaj naśladują swoich rodziców, także w kwestii odżywiania. Najłatwiej więc wpajać zdrowe nawyki, po prostu pokazując dziecku nasze zachowania i wybory żywieniowe. Nie ma sensu przekonywanie malucha, że marchewka jest najlepszą przekąską, jeśli widział, że zamiast niej wybierasz czekoladowego batona.

Edukacja żywieniowa powinna zaczynać się w domu od rodziców. Jak jednak pokazują badania przeprowadzone dla Instytutu Żywności i Żywienia same mamy przyznają, że nie odżywiają się zbyt zdrowo: nie jedzą śniadań, nie przepadają za warzywami. Wiedzą jednak, że ich zachowanie nie wpływa pozytywnie na wybory żywieniowe dziecka i chciałyby to zmienić.

Pierwszym krokiem w kształtowaniu zdrowych nawyków jest wspólne spożywanie chociaż jednego z posiłków w ciągu dnia. Z badań IŻŻ wynika, że w rodzinach, w których dzieci mają prawidłową masę ciała, częściej spożywa się wspólnie posiłki. Wspólna celebracja jednego z nich jest dobrym momentem do pokazania dziecku właściwych wyborów żywieniowych oraz spożycia pełnowartościowego posiłku. Poza tym wspólne jedzenie posiłków ma także wpływ na zacieśnianie więzi między członkami rodziny.

Kolejnym krokiem, który pomaga przekazywać dziecku zdrowe nawyki jest także wspólne gotowanie. Pokazywanie maluchowi, że mama używa w kuchni świeżych warzyw, małej ilości soli czy cukru kierunkuje jego późniejsze żywieniowe wybory. Jeśli wydaje Ci się, że dzieci nie lubią warzyw i owoców – mylisz się. Ładnie podane i odpowiednio wkomponowane w posiłek owoce i warzywa smakują każdemu niejadkowi.

Jeśli nie masz pomysłu na zdrowe danie, które zasmakuje całej rodzinie, skorzystaj z pomysłów dietetyków Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej IŻŻ. NCEŻ powstało, aby dostarczać całemu społeczeństwu rzetelne porad w przystępnej formie. Przepisy na kolorowe dania, które możesz wykonać razem z dzieckiem znajdziesz na stronie ncez.pl. Oto jeden z nich:

Sałatka

Składniki:

  • ryż brązowy – 1 woreczek
  • ananas z puszki – 5 plastrów
  • pierś z kurczaka gotowana – 1 szt. mała
  • papryka czerwona surowa – ½ dużej sztuki
  • pokrojona natka pietruszki – 1 garść
  • rodzynki – 2 łyżki
  • majonez niskotłuszczowy – ok. 1 łyżka

Sposób wykonania:

  1. Rodzynki namoczyć w wodzie (około 1 godz.). Ananasy pokroić w kawałki (nie za drobno).
  2. Pokroić paprykę i pierś z kurczaka. Wszystkie składniki wymieszać (zostawić trochę natki pietruszki), dodać trochę majonezu niskotłuszczowego do smaku. Całość posypać odłożoną natką pietruszki.

Dietetycy podkreślają znaczenie pierwszych trzech lat życia dziecka w programowaniu żywieniowym. O wiele łatwiej nauczyć niemowlaka zaspokajania pragnienia wodą, niż oduczyć pięciolatka popijania gazowanych napojów czy słodzonych soków. Oczywiście i tutaj dziecko musi zachodzić proces naśladownictwa: to rodzice powinni dawać dziecku przykład picia wody.

Ta sama zasada dotyczy także aktywności fizycznej. Im więcej się ruszasz, im częściej Twój maluch widzi, że ćwiczysz, biegasz, tańczysz – możesz być pewna, że zacznie Cię naśladować. Ponadto dzieci posiadają naturalną potrzebę aktywności, zwaną „głodem ruchu”. Umiejętne nią pokierowanie w domu i przedszkolu może przynieść długofalowe rezultaty w postaci umiejętności wartościowych i przydatnych w dalszym życiu.

Pamiętaj, że na preferencje żywieniowe Twojego dziecka duży wpływ mają także reklamy w telewizji i Internecie. Najczęściej dotyczą one produktów niezdrowych, wysoko przetworzonych, o dużej kaloryczności i małej wartości odżywczej. Twoją rolą jest wyjaśnianie dziecku roli reklamy i pokazywanie, że istnieją inne produkty, które są lepsze pod kątem żywieniowym od tych reklamowanych.

Konsekwentne wprowadzanie zdrowych nawyków w życie całej rodziny niesie ze sobą same korzyści. Dziecko kształtuje swoje późniejsze zachowania i wybory żywieniowe. Jednocześnie pod wpływem dziecka może dojść do zmiany starych (często złych) przyzwyczajeń u rodziców. Korzyści są więc obustronne!

Więcej fachowych informacji o tym, w jaki sposób kształtować zdrowe nawyki u swojego dziecka znajdziesz na stronie ncez.pl. Eksperci Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej radzą, w jaki sposób zdrowo się odżywiać, jak zachęcić całą rodzinę do aktywności i jak pomóc sobie w walce z nadwagą i otyłością. Dzięki temu bez wychodzenia domu, w łatwy i szybki sposób, masz możliwość zadbania o swoje zdrowie w oparciu o rzetelną wiedzę i praktyczne porady, zalecenia i jadłospisy. Zapraszamy na ncez.pl!

Dlaczego warto zaufać Ekspertom NCEŻ? Bo Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej to kontynuacja kompleksowego projektu “Zachowaj równowagę”, którego owoce motywują do dalszych działań na rzecz zdrowia Polaków. Aż 400 tys. Polskich dzieci miało szansę wziąć udział w projekcie i ta grupa potwierdziła, że kontynuacja jest potrzebna – o 1% drgnął w dół odsetek nadwagi i otyłości (w samych szkołach podstawowych to 3% spadek). Zaangażowanie społeczności szkolnych w kształtowanie prawidłowych nawyków dotyczących żywienia i aktywności fizycznej wśród uczniów zaowocowało tym, że aż 65% szkół biorących dobrowolny udział w programie certyfikacji spełnia absolutnie wszystkie kryteria Szkoły/Przedszkola Przyjaznego Żywieniu i Aktywności Fizycznej. Największym sukcesem jest rozpoczęcie szeroko zakrojonej edukacji żywieniowej, dzięki której nawet 50% edukowanych dzieci zmieniło swoje zachowania żywieniowe: coraz więcej dzieci je śniadania a spożywa mniej słodyczy, słodkich napojów na rzecz picia wody. O 60% wzrosła jednocześnie aktywność fizyczna najmłodszych, którzy wzięli udział w projekcie “Zachowaj równowagę”.

Jak inni rodzice kształtują nawyki żywieniowe u swoich dzieci, jakie mają sposoby i co sądzą o tym eksperci? Obejrzyj naszą sondę i przekonaj się sam!


Materiał opracowany przez:
Dr Katarzyna Wolnicka – ekspert Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej, lider i wykonawca projektów związanych z edukacją żywieniową dzieci i młodzieży, współautor rekomendacji z zakresu dietoprofilaktyki i dietoterapii oraz prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży. Autor publikacji z zakresu sposobu żywienia i stanu odżywienia populacji dzieci i młodzieży, wieloletni pracownik Instytutu Żywności i Żywienia, obecnie jako Kierownik Pracowni Żywienia Dzieci i Młodzieży.



Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, powołane przez Instytut Żywności i Żywienia, finansowane ze środków publicznych, jest kontynuacją projektu Zachowaj Równowagę współfinansowanego przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (SPPW) z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

Dodaj komentarz

Poród
Jak szybko urodzić?
Jak urodzić szybko i bezboleśnie? To bardzo indywidualna kwestia. Niektóre kobiety odczuwają silne bóle przez wiele godzin i akcja porodowa przebiega niespiesznie, u innych poród może potoczyć się błyskawicznie, jeszcze zanim
Czytaj dalej
Upały Zabawki
Płetwy rekina do nauki pływania
Twoje dziecko uczy się pływać? Nie lubi dmuchanych rękawków? Chyba znaleźliśmy dla Ciebie, a raczej dla malucha alternatywę. Płetwy rekina, bo o nich mowa urzekły nas swoim wyglądem. Ich funkcjonalność
Czytaj dalej
Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
Masturbacja dziecięca: powód do zmartwień czy naturalny etap rozwoju?
Dziecięcy onanizm to wciąż temat mało zgłębiony, który dla wielu osób wręcz stanowi tabu. Wbrew pozorom, dziecko zaczyna odkrywać swoje ciało i seksualność dosyć wcześnie, zazwyczaj w wieku około dwóch,
Czytaj dalej
Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
BMI dziecka: Jakie jest prawidłowe BMI u dziecka i jak je obliczyć?
Na zdrowie dziecka dziś i w przyszłości wpływa szereg czynników. Wskaźnik BMI pozwala na łatwą kontrolę jednego z nich – masy ciała. Dzięki temu, jeśli maluch zaczyna ważyć za mało
Czytaj dalej
Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
Na jak długo i w jakim wieku można zostawiać dziecko samo w domu?
Ostatnie tragiczne wypadki sprawiają, że coraz częściej zastanawiamy się, czy można dziecko zostawić bez opieki dorosłych i w jakim wieku. Każdy rodzic przyzna, że znalezienie chwili na załatwienie wydłużającej się listy
Czytaj dalej
Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
Synek bawi się siusiakiem
Twoje dziecko zaczęło mocno interesować się tym co ma w majteczkach? Majstruje między nogami w przedszkolu, podczas kąpieli, a nawet na zakupach w sklepie? Nie przejmuj się! Są sposoby, dzięki
Czytaj dalej