Kto to jest dyslektyk? Kompendium wiedzy o dziecku z dysleksją
Kto to jest dyslektyk? Rodzice mogą sobie zadawać takie pytanie, gdy u ich dzieci pojawiają się problemy z czytaniem i pisaniem. Wiele osób bagatelizuje ten problem, jednak nie ulega wątpliwości, że wymaga on odpowiedniego postępowania, by dotknięte nim dziecko mogło się prawidłowo rozwijać.
Dysleksja i inne „dys”: czym są i jak się objawiają?
Dysleksja w życiu codziennym może się pojawiać bardzo często. Zwykle polega ona na pewnego rodzaju trudnościach przy czytaniu, a także, najczęściej, również przy pisaniu. Sam termin wziął się od połączenia łacińskiego przedrostka „dys” – czyli „brak czegoś/trudność” z terminem „lego” – czyli „czytać” (opcjonalnie „lexis” – czyli „wyrazy”).
„Dysleksja” a „dysortografia” – czym różnią się te dwa terminy? Otóż drugi z nich wskazuje na trudności z opanowaniem prawidłowej pisowni – są one specyficzne i często zaliczają się do nich popełniane błędy ortograficzne (termin od greckich pojęć: „orthos” – czyli „prawidłowy” i „grapho” – czyli „piszę”). Każda z tych dolegliwości (zarówno dysleksja, dysortografia, a także dysgrafia i dyskalkulia) mogą występować niezależnie od siebie, jednak każde z nich składa się na syndrom specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
Dyslektyk: kto to?
Dyslektyk to osoba, u której występują specyficzne zaburzenia w czytaniu i pisaniu. Tego rodzaju problemy objawiają się już we wczesnym dzieciństwie, często, gdy dziecko uczy się właśnie czytać i pisać, ponieważ robi to wolniej od swoich rówieśników, a jego nauka przynosi gorsze efekty (popełnia te same, specyficzne błędy, mimo ciągłej nauki i przyswajania wiedzy). Mimo tego, że dyslektyk nierzadko uchodzi za inteligentnego i może osiągać sukcesy w wielu dziedzinach życia (zwłaszcza w późniejszych latach), często jest uważany za leniwego, ponieważ nie zdołał opanować pewnych podstaw związanych z czytaniem i pisaniem.
Jak dyslektyk widzi tekst?
Dziecko cierpiące na dysleksję, ma poważne problemy z czytaniem, co jest spowodowane również tym, w jaki sposób widzi tekst. Osoby z dysleksją często przyznają, że poszczególne literki po prostu „skaczą” im przed oczami, często zamieniając się miejscami i tworząc zupełnie inne wyrazy niż w rzeczywistości. Z powodu tych zaburzeń wzrokowych, dziecko nie jest w stanie skojarzyć głoski z właściwym znakiem graficznym, stąd często myli podobne do siebie wyrazy. Bardzo często, nie mogąc sobie poradzić z tempem czytania, zgaduje kolejne słowa, robiąc to w pewnym sensie „na pamięć”, więc nie tylko przekręca wyrazy, ale i nieświadomie zmienia ich końcówki czy przestawia literki.
Takie problemy mogą wywoływać o dyslektyka frustrację. Zdarza się też, że skupione na technicznej stronie czytania dziecko podczas tego procesu całe się spina, poci, sztywnieje, a nawet ma problemy z oddychaniem. Niechętnie czyta na głos, zdając sobie sprawę z tego, że robi to dużo wolniej i mniej sprawnie niż jego koledzy. Zwykle kojarzy również samą czynność z czymś nieprzyjemnym, dlatego nie sięga po książki również w domu, z własnej woli. Takie dziecko wymaga regularnej pracy w domu, a jednocześnie bardzo korzysta, gdy ktoś inny przeczyta mu najpierw tekst na głos, by mógł go zrozumieć.
Ćwiczenia dla dyslektyka
Aby pomóc dziecku z dysleksją, można z nim w odpowiedni sposób pracować. Przykładowe ćwiczenia dla dyslektyka mogą być następujące:
- samodzielne czytanie każdego dnia przez około 20-30 minut (w zależności od wieku dziecka);
- równoczesne czytanie tekstu przez dziecko i osobę dorosłą (dorosły powinien czytać nieco ciszej);
- słuchanie tekstu czytanego przez osobę dorosłą i późniejsze streszczanie jego treści;
- przygotowywanie pytań do przeczytanego tekstu lub tworzenie streszczenia w punktach;
- jeśli pojawiają się problemy ortograficzne, warto postawić na pracę ze słownikiem ortograficznym;
- rozwiązywanie krzyżówek i rebusów ortograficznych;
- czytanie w taki sposób, by zasłonić dziecko pozostałą część zdania tak, by widział tylko pojedynczy wyraz i dopiero później złożył poszczególne słowa w jedną całość.
Należy pamiętać, by wymyślać tylko takie ćwiczenia, które okażą się dla dziecka atrakcyjne i nie będą zbyt długo trwały, ponieważ w przeciwnym razie może się ono zniechęcić. Jeśli będzie natomiast osiągało sukcesy w tym, co robi, otrzyma motywację do dalszych działań. Jeśli chcemy czytać dziecku, warto dać mu drugi egzemplarz tekstu, by mogło go śledzić i podążać tym samym za treścią. Tylko cierpliwość i regularne ćwiczenia może rzeczywiście pomóc.
Jakie zawody dla dyslektyka?
Jakie zawody dla dyslektyka byłyby najodpowiedniejsze? Właściwie trudno byłoby stworzyć listę takich profesji, ponieważ każdy nadaje się do czego innego, a przy odpowiednio regularnej pracy mogą osiągnąć każdy cel. Często zdarza się, że dyslektycy posiadają dobrze rozwinięte zdolności twórcze. Wielu było słynnych malarzy, animatorów, fotografów, a także naukowców i sportowców, którzy cierpieli na dysleksję, która zupełnie nie przeszkadzała im w realizacji planów zawodowych i pasji. Wystarczy tylko wspomnieć, że dyslektykami byli Leonardo da Vinci, Albert Eistein, Walt Disney, a z żyjących osób także Cher. Wybór i powodzenie danego planu tak naprawdę zależy od tego, jak podejdzie się do problemu.
Skąd się bierze dysleksja?
Wiele osób chciałoby wiedzieć, skąd się bierze dysleksja. Eksperci uważają, że jedną z przyczyn pojawiania się tych zaburzeń są uwarunkowania genetyczne. Dochodzi wówczas do nieznacznych zmian w układzie nerwowym dyslektyka. Zaburzenia mogą się też pojawić w wyniku mikrouszkodzeń lub niedokształceń układu nerwowego w obrębie mózgu, do jakich dochodzi w czasie ciąży, porodu, a także kilku pierwszych miesięcy życia dziecka. W związku z tymi zaburzeniami dochodzi do upośledzenia rozwoju psychomotorycznego.
Rodzice pytają o dysleksję u dzieci:
Czy dyslektyk może być lekarzem?
Tak, dyslektyk może być lekarzem. Oczywiście, musi wtedy poświęcić więcej uwagi na naukę czytania i pisania (może mieć problemy z trudniejszymi pojęciami z zakresu anatomii czy nazwami leków, dlatego musi być bardzo uważny). Jeśli wie o swoim problemie i wkłada dużo pracy w to, by z nim walczyć, może spokojnie wybrać się ma studia medyczne.
Czy dyslektyk ma wydłużony czas na maturze?
Nie, dyslektyk nie ma wydłużonego czasu na maturze. W jego przypadku zostaną jednak zastosowane szczegółowe zasady oceniania rozwiązań zadań otwartych na maturze pisemnej (m.in. z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego), które uwzględnią specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu (uczeniu się).
- Bogdanowicz Marta, Adryjanek Anna, Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Wydawnictwo Operon, Gdynia 2005.
- http://www.cke.gov.pl
Przysłowia o wiośnie. Co mówią nam ludowe mądrości?
Najlepsze aplikacje edukacyjne dla dzieci w wieku 6-8 lat. TOP 6 polecanych programów do nauki, rozwoju i kreatywnej zabawy
Te gry mają sens. 6 wartościowych aplikacji dla dzieci, które przetestowałyśmy z córką
Strój galowy do szkoły. Jak powinien wyglądać ubiór na specjalne okazje?
Przecieki matura 2024. Te zadania na pewno pojawią się na egzaminie!
Jak obliczyć średnią na koniec roku i na semestr? Niektórzy popełniają prosty błąd
- Rodzice.pl
- Starsze dziecko
- Edukacja i psychologia
- Język polski
- Kto to jest dyslektyk? Kompendium wiedzy o dziecku z dysleksją
Skąpiec – streszczenie krótkie i szczegółowe. Poznaj najważniejsze informacje z lektury
“Skąpiec” Moliera to jedna z lektur, które cieszą się prawdopodobnie największą sympatią uczniów. Utwór jest dość krótki, a jego fabuła nie jest specjalnie zawiła, w związku z czym łatwo jest...
Czytaj dalej →Rodzaje zdań w języku polskim z przykładami. Jak nauczyć się je rozpoznawać?
Gramatyka języka polskiego to dla uczniów nieraz ciężki orzech do zgryzienia. Niekiedy może się wydawać, że informacji i zasad jest za dużo, aby je wszystkie przyswoić. W rzeczywistości jednak wcale...
Czytaj dalej →Temat rozprawki egzamin ósmoklasisty 2023. Z jakim motywem zmierzyli się uczniowie? Wiemy, co się pojawiło!
23 maja ósmoklasiści przystąpili do egzaminu z języka polskiego. Wyniki testów nie tylko sprawdzają aktualny stan wiedzy, ale także decydują o tym, w jakiej szkole średniej absolwenci rozpoczną naukę od...
Czytaj dalej →Jak napisać dedykacje do książki?
Książka to jeden z najbardziej wyjątkowych prezentów, jakie można podarować mamie, tacie, przyjaciółce oraz każdej innej bliskiej nam osobie. Jeśli jednak ma być prezentem na lata, warto pozostawić po sobie...
Czytaj dalej →Bogowie greccy i ich atrybuty. Oto najważniejsze bóstwa na Olimpie
Bogowie greccy oraz opowiadająca o nich mitologia to niewyczerpane źródło inspiracji dla twórców europejskiej kultury wszystkich epok. Dlatego uczniowie zapoznają się z tym tematem na bardzo wczesnym etapie edukacji. Znajomość...
Czytaj dalej →Bohaterowie ballady “Romantyczność”. Kto występuje w utworze? Część uczniów popełnia ten błąd
“Romantyczność” to utwór, z którym uczniowie zapoznają się już na początku omawiania epoki romantyzmu. Już od momentu publikacji uważany był za manifest programowy tego nurtu w literaturze i jego twórców....
Czytaj dalej →Jakie były duchy w Opowieści Wigilijnej? Streszczenie najważniejszych wątków
Niezwykle istotną rolę pełnią duchy w “Opowieści wigilijnej”. Streszczenie dzieła Charlesa Dickensa skupia się zwykle właśnie na postaci czterech duchów, które w Wigilię odwiedzają Ebenezera Scrooge’a, bohatera powieści. Trzy wigilijne...
Czytaj dalej →Cechy dramatu szekspirowskiego. Czym charakteryzują się utwory Szekspira? Ta wiedza przyda się na maturze
William Szekspir to bez wątpienia jeden z najwybitniejszych twórców w historii światowej literatury. Jego utwory dramatyczne zrewolucjonizowały teatr i pozostawiły w nim trwały ślad. Dlatego dzieła takie jak “Makbet” czy...
Czytaj dalej →pani czy Pani: kiedy wyraz “pani” piszemy z wielkiej, a kiedy z małej litery?
Pani czy pani? Zasady poprawnej pisowni nie dotyczą tylko oczywistych błędów ortograficznych, lecz także tych, które pod względem gramatycznym są poprawne, ale w kwestii obyczajowej – nie do końca. Poznaj...
Czytaj dalej →Co się stało z Jagną po wygnaniu? Finał powieści różni się od ekranowych adaptacji
O tej kultowej powieści Reymonta znów zrobiło się głośno po premierze niezwykłej adaptacji w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana. Mimo że dzieło jest lekturą szkolną, to rzadko czyta się na...
Czytaj dalej →Rzeczownik – odmiana, rodzaje i podział. Przez co odmienia się rzeczownik?
Rzeczownik to jedna z podstawowych części mowy. Jak dzielimy rzeczowniki? Na czym polega odmiana rzeczowników? Sprawdź, czy rzeczownik odmienia się przez rodzaje. Jak wygląda odmiana rzeczownika przez liczby i przez...
Czytaj dalej →Dlaczego Jagna nie zaszła w ciążę? Uczniowie zadają polonistom niewygodne pytania po seansie “Chłopów”
Najnowsza ekranizacja “Chłopów” wywołała niemałe poruszenie wśród widzów. Większość ocenia produkcję bardzo pozytywnie. Film przypadł do gustu także młodzieży, która licznie odwiedzała w ostatnim czasie kina, aby lepiej zapoznać się...
Czytaj dalej →Bohaterowie Antygony, czyli kto jest kim w dramacie? Nie tylko główna postać odgrywa ważną rolę
Dramat “Antygona” z pewnością należy dziś do klasyki literatury światowej i jest to jedna z najbardziej znanych tragedii greckich. Od lat dzieło omawia się na lekcjach języka polskiego przy okazji...
Czytaj dalej →Mit o Demeter i Korze – streszczenie i najważniejsze motywy. Tak starożytni Grecy wyjaśniali istnienie pór roku
Od mitologii rozpoczyna się nauka języka polskiego w szkołach średnich, chociaż niektóre mitologiczne historie i postacie pojawiają się już wcześniej. Pytania dotyczące tych tematów mogą pojawić się na maturze, a...
Czytaj dalej →Test z lektury “Chłopcy z Placu Broni”. Te pytania skutecznie zweryfikują Twoją wiedzę
“Chłopcy z Placu Broni” to popularna węgierska powieść autorstwa Ferenca Molnára. Od wielu dekad dzieło to zalicza się do klasyki literatury dla dzieci i młodzieży. Ze względu na wyjątkową fabułę...
Czytaj dalej →
1 komentarzy: Kto to jest dyslektyk? Kompendium wiedzy o dziecku z dysleksją
Dyyslekcja, dysortografia, dysharmonia..
Maja Wasze dzieci?
Ćwiczycie? jak? materiały? zalecenia?
Mamy, jesteśmy pod opieką poradni to raz, w domku przerabiamy min. ortograffiti i dużo dodatkowych zadań z tego zakresu gdzie Ola ma kłopoty, dodatkowo zajęcia kompensacyjno-korekcyjne w szkole.
J. też ma zajęcia w szkole. Jednak my nie chodzimy do przychodni, chodziłyśmy, wydali orzeczenie i przekazano nam jakie książki kupić i jak ćwiczyć.
Jak sobie radzi Ola z językami obcymi?
A na jakich książkach pracujecie?
Co do języków obcych to Ola ma dwa obowiązkowe w szkole i radzi sobie z nimi bardzo dobrze tzn. w mowie nie ma żadnych problemów, natomiast z pisaniem to trochę gorzej, bo ona wogóle ma problem z pisaniem.
J. też ma dwa języki, w mowie ok ale z pisaniem gorzej.
Jakie macie zalecenia? Jak ćwiczycie?
Zapodziałam gdzieś kartkę z książkami, jak ją odnajdę to Ci podam.
Zalecenia mamy takie:
– nie poprawiać jej błędów, tylko wskazywać np. w tym zdaniu jest tyle błędów, znajdź je
– nie robić dyktand
– ma przepisywać zdania z książek, gazet i sprawdzać je potem
– jak zaczniemy ćwiczyć np. ó, u to tylko to ćwiczyć przez 3-4 mce i potem przejśc do ćwiczenia innych
– ma czytać głośno
Z zaleceń mamy podobnie jak Wy z błędami, co do dyktand to młoda pisze i to w miarę poprawnie tzn. błędów ortograficznych nie robi lub robi mało za to literki b, d, p, g to dla niej to samo, tak samo jak ą czy on, ę czy en. My mieliśmy wstrzymane czytanie głośnie bo po pierwszej klasie jak usłyszała że źle czyta głośno to doszło do tego że zaczęła w drugiej klasie tesktów uczyć się na pamięć. Pani z poradnii zakazała ją przez pół roku pytać a nam czytać głośno, a potem jakoś po mału zaczęliśmy wracać i teraz czytamy to co zadane w szkole + raz w tygodniu. A u nas dodatkowo rewelacyjnym spospbem na głośne czytanie okazała się młodsza siostra, Ola stwierdziła że musi zacząć płynniej czytać bo to wstyd zeby młodszej dukała (i czyta).
J. ładnie czyta, tu chodziło o to, by więcej pamiętała z tego czytania, a przede wszytskim by mniej błedów robiła.
No nikt więcej nie pisze… Nie wierzę, że tylko my tu jesteśmy;)