Swędzi cię skóra? To znak, że w twoim organizmie brakuje tych witamin

Uporczywe swędzenie skóry bywa bardzo męczące. Trudno powstrzymać się od drapania, które prowadzi tylko do zaostrzenia podrażnień. W takim wypadku warto zadbać o skórę nie tylko od zewnątrz, ale też od wewnątrz. Swędzenie może być objawem niedoboru witamin.

Na stan skóry wpływ na wiele czynników. Ważna jest jej regularna pielęgnacja, ale też dieta, nawodnienie, unikanie stresu czy ekspozycji na szkodliwe promienie słoneczne. Jedną z częstych dolegliwości jest sucha i swędząca skóra. Oczywiście warto wtedy nawilżyć ją kremem lub balsamem, ale gdy problem nawraca przydatne może okazać się wykonanie podstawowych badań. Swędząca skóra może wynikać z niedoboru witamin.

Sprawdź: Jakich witamin brakuje, gdy wypadają włosy? Włącz 5 rzeczy do diety. Pasma odzyskają zdrowie i blask

Jakich witamin brakuje, gdy swędzi skóra?

Jedną z niezwykle ważnych dla naszego organizmu witamin jest witamina D. Ma ona wpływ na odporność, zdrowie kości i stawów oraz odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, mózgu i tarczycy. W naszym klimacie niedobór witaminy D jest bardzo powszechny. Według badań aż 90% Polaków uznawanych za zdrowych żyje z niedoborem witaminy D, z czego aż u 60% jest to ciężki niedobór – poziom we krwi poniżej 20 nanogramów na mililitr.

Jednym z objawów niedoboru witaminy D może być właśnie sucha i swędząca skóra. Można zaobserwować również łuszczenie się naskórka i zaczerwienienie, a także wytwarzanie większej ilości sebum. Skóra (zwłaszcza na twarzy) może być bardzo napięta. Jeśli zauważysz u siebie te objawy, koniecznie zbadaj poziom witaminy D. Źródłem tej witaminy są m.in. jaja, masło, sery, mleko oraz tłuste ryby morskie. Zdecydowana większość tej witaminy wytwarzana jest jednak podczas przebywania na słońcu.

Sprawdź: Zapomnij o żmudnym obieraniu orzechów włoskich ze skórki. Dzięki trzem trikom usuniesz ją błyskawicznie

Sucha i swędząca skóra może być również objawem niedoboru witaminy A. Jej zbyt małe ilości w organizmie mogą wpływać negatywnie na stan włosów i paznokci. Witamina A wpływa również na proces widzenia, wzmacnia układ immunologiczny oraz może zapobiegać rozwojowi nowotworów. Duże ilości tej witaminy zawierają m.in. marchewka, czerwona papryka, szpinak, wiśnie, śliwki i morele.

Pamiętaj: nim sięgniesz po suplement diety, koniecznie skontaktuj się z lekarzem i wykonaj niezbędne badania. Niekiedy do uzupełnienia niedoborów witamin wystarczy zbilansowana i zróżnicowana dieta. Suplement diety to nie lek.

Sprawdź: Kosztuje 2 zł i nie ma sobie równych. Posyp tym plamę z kawy. Zabrudzenia znikną raz-dwa!

Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
Logo