Powrót do szkół: Czarnek zapowiada “SETKI MILIONÓW ZŁOTYCH” i przebadanie uczniów z uwagi na problemy psychologiczne

Kiedy powrót do szkół w 2021? Uczniowie, nauczyciele i rodzice czekają na kolejne informacje. Ministerstwo nie ustaje w próbach udzielenia odpowiedzi, jednak jego plany i założenia wstrząsane są przez kolejne fale pandemii. Powrót do szkół w trybie stacjonarnym jest najbardziej palącym tematem od początku wprowadzenia edukacji zdalnej. Minister Czarnek przedstawił plany MEN na najbliższe tygodnie. Czy wrócimy do szkoły w tym roku? Jednym z rozważanych terminów jest Wielkanoc.

Kolejne fale koronawirusa co rusz krzyżują plany na powrót do szkół. Z powodu wzrastającej liczby przypadków uczniowie z młodszych klas w województwie warmińsko-mazurskim musieli wrócić do zdalnej edukacji od marca, we wszystkich województwach starsze roczniki nadal pozostają w tym trybie. Mimo to Ministerstwo Edukacji i Nauki, właśnie ze względu na powyższe problemy, podaje kolejne plany związane z powrotem uczniów do szkół.

Plan działania MEN przed powrotem do szkół

Minister Czarnek zapowiedział działania Ministerstwa Edukacji i Nauki w kwestii powrotu starszych roczników do szkół. Najważniejszą kwestią, którą chcą się zająć w najbliższych tygodniach, jest wprowadzenie programów które pomogą uczniom w powrocie do nauczania stacjonarnego.

Każdego tygodnia – od tego tygodnia – będziemy ogłaszać poszczególne programy.Minister Czarnek

Co konkretnie przygotowuje Ministerstwo? Z wypowiedzi dowiadujemy się o trzech projektach, które mogłyby wspierać uczniów wracających do nauki w trybie stacjonarnym.

  • Pierwszy zakłada szkolenia nauczycieli WF, aby pomóc uczniom w odzyskaniu kondycji.
  • Drugi jest związany ze wsparciem psychologicznym dla uczniów.
  • Trzeci z kolei dotyczy organizacji zajęć wspomagających, aby pomóc uczniom w nadrobieniu zaległości.

W tej ostatniej kwestii Minister zapowiedział przeznaczenie znaczących funduszy (“setki milionów złotych”) na pomoc w uzupełnieniu materiału, którego uczniowie nie przyswoili z powodu nauczania zdalnego.

Wygospodarujemy setki milionów złotych na to, aby w szkołach były dodatkowe zajęcia wspomagające w związku z tym, że nauka zdalna nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej.Minister Czarnek

Wszystkie te działania są związane z tym, żeby uczniowie mogli jak najszybciej wrócić do szkół i nadrobić stracony czas. Kiedy to nastąpi?

Dlaczego uczniowie nie wracają do szkół

Minister Czarnek stwierdził, że nauka zdalna jest przykrą, ale konieczną formą nauczania, a mimo wszystkich związanych z nią problemów – nie dało się jej jak do tej pory uniknąć.

“[…] zdalna edukacja w obecnej sytuacji jest konieczna, bo zdrowie i życie są najważniejsze”.Minister Edukacji i Nauki

Zwrócił uwagę na istniejące problemy, jednak podkreślił, że za najważniejsze uznaje życie i zdrowie uczniów.

Wolę być ministrem edukacji online, przymusowej i koniecznej, niż ministrem edukacji śmierci, która by powodowała dziesiątkowanie nauczycieli, rodzin uczniów, czy samych uczniów. Minister Czarnek

Dodał, że w kwestii powrotu do szkół chce się również zdać na opinie specjalistów.

Kryterium jest jedno: jeśli epidemiolodzy, wirusolodzy, medycy stwierdzą, że są warunki do tego, żeby można było posłać uczniów do szkoły w trybie stacjonarnym, zarówno w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, jak i na uczelniach, to niezwłocznie to zrobimy.Minister Czarnek

Kiedy wrócimy do szkół? Jednym z rozważanych terminów jest Wielkanoc

Przedstawione plany Ministerstwa wiążą się z osiągnięciem tego celu jak najszybciej. Jednym z rozważanych terminów jest Wielkanoc, która przypada w tym roku czwartego kwietnia.

Ja niczego nie wykluczam, na każdy wariant jesteśmy przygotowani – również na powrót klas IV-VIII i klas szkół ponadpodstawowych do szkół w trybie stacjonarnym przed Wielkanocą, ale to zależy nie od tego, jak my jesteśmy przygotowani, tylko od tego, jakie są okoliczności pandemiczne i od opinii ekspertów.Minister Czarnek

Zwrócił jednak uwagę, że sporo zależy od rozwoju pandemii w Polsce i na świecie, a także od przestrzegania obostrzeń.

Od ilości zakażeń, zgonów w Polsce, za granicą, rozwoju koronawirusa w tych różnych odmianach wirusa – tego brytyjskiego czy południowoafrykańskiego, od tego, jak wygląda sytuacja dotycząca przestrzegania obostrzeń przez PolakówMinister Czarnek

Tak czy inaczej, Ministerstwu zależy na tym, aby powrót do szkół był możliwy jak najszybciej.

“Jeśli będzie to możliwe, to jeszcze w tym semestrze będziemy starać się wrócić do nauczania stacjonarnego”.Minister Edukacji i Nauki

Zobacz również:

Szanse na powrót do szkół

Od początku wprowadzenia systemu edukacji zdalnej była traktowana ona jako forma konieczna, lecz absolutnie niepożądana. Uczniowie oraz rodzice zgłaszają coraz więcej problemów, które wyniknęły z przeniesienia się edukacji z klas do domów. Trudności związane z brakiem warunków do socjalizacji, ograniczone do minimum kontakty społeczne, problemy psychologiczne, wynikające z zamknięcia podczas kwarantanny, problemy ze sprzętem, wymaganym do uczestniczenia w e-lekcjach, brak wychowania fizycznego – co odbija się negatywnie na kondycji i samopoczuciu uczniów, brak warunków do nauki w domu, trudności nauczycieli z przystosowaniem się do rzeczywistości nauczania on-line, brak doświadczenia instytucji przy radzeniu sobie w warunkach pandemicznych. Powodów skłaniających do chęci uczniów do powrotu do szkół jest bardzo wiele.

Dodaj komentarz

Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
Logo