Orzechy w ciąży i podczas karmienia piersią

Wyrazy „orzechy” i „samo zdrowie” mogą być praktycznie uważane za synonimy. Od stuleci wiadomo, że orzechy zawierają w sobie substancje mające bardzo pozytywny wpływ na organizm człowieka, przez co ich obecność w codziennym jadłospisie powinna być obowiązkowa. Należy jednak pamiętać, że orzechy są silnym alergenem. Spożycie ich przez osobę uczuloną może zakończyć się nawet śmiercią! Jaki wpływ mają orzechy na kobietę spodziewającą się dziecka? Czy można jeść orzechy podczas karmienia piersią?

Orzechy w ciąży i podczas karmienia piersią
Najważniejsze w poniższym artykule:
  • Orzechy zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka oraz gospodarki hormonalnej przyszłej mamy.
  • Znajdujące się w orzechach kwasy omega-6 obniżają ciśnienie krwi.
  • Nie wolno zapominać, że orzechy są silnym alergenem.

Orzechy: właściwości

Orzechy są prawdopodobnie najstarszymi znanymi człowiekowi owocami jadalnymi. Spożywano je już 7000 lat przed naszą erą. Pierwsze hodowle powstały w starożytnej Persji. Początkowo orzechy włoskie nawet nazywano orzechami perskimi. Wkrótce handel nimi zakwitł na szlakach rozpostartych pomiędzy daleką Azją a Bliskim Wschodem. Szybko zdobyły popularność na całym świecie, a łatwość ich hodowli sprawiła, że zaczęto je hodować niemal na każdym kontynencie.

Wszystkie rodzaje owoców są prawdziwym darem od natury. Zawierają ogrom cennych składników odżywczych. Do najważniejszych należą nienasycone kwasy tłuszczowe. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Mają kluczowy wpływ na działanie metabolizmu oraz układu nerwowego.  Orzechy chronią także układ krążenia. Obniżają poziom złego cholesterolu, a także zmniejszają lepkość krwi, co obniża ryzyko powstawania zakrzepów. Orzechy są doskonałym źródłem wapnia i magnezu. Tego ostatniego w 100 gramach orzechów znajduje się aż 158 mg! Ponadto orzechy zapewniają solidną porcję fosforu, potasu i cynku.

Orzechy w ciąży

Nienasycone kwasy tłuszczowe, które orzechy każdego rodzaju zawierają bardzo dużo w swoim składzie, mają pozytywny wpływ na gospodarkę hormonalną w naszych organizmach. Prawidłowa praca układu hormonalnego jest kluczowa w czasie ciąży, co sprawia, że orzechy są polecane przyszłym mamom. Ponadto w orzechach znajdują się kwasy omega-6, które redukują nadciśnienie tętnicze, co sprawia, że orzechy polecane są ciężarnym, które borykają się z problemem nadciśnienia, które może prowadzić do stanu przedrzucawkowego i rzucawki ciążowej.

Orzechy a karmienie piersią

Teoretycznie orzechy są wspaniałym źródłem mnóstwa cennych składników odżywczych, jednakże należy pamiętać, że należą także do jednych z najsilniejszych alergenów. Jeżeli w Waszej rodzinie zdarzyły się przypadki alergii na orzechy, lepiej zrezygnować z ich spożywania w okresie karmienia maluszka piersią. Nawet niewielka ilość alergenu może wywołać bowiem ostrą reakcję układu odpornościowego dziecka, co może być bardzo niebezpieczne.

Jeżeli natomiast alergia na orzechy u nikogo z bliskich nie występowała, metodą małych kroczków możesz sprawdzić, jak reaguje na nie organizm dziecka. Zjedz niewielką ilość orzechów – dosłownie 1-2 sztuki. Przez kilka kolejnych godzin obserwuj maluszka uważnie, by sprawdzić, czy nie występują u niego żadne niepokojące objawy.

Dodaj komentarz

Pielęgnacja niemowląt
Prawdy i mity o pielęgnacji skóry niemowlaka
Wokół pielęgnacji skóry niemowlaka narosło wiele mitów i błędnych przekonań. Co jest prawdą, a co fałszem? MIT: Skóra niemowlaka zawsze wygląda idealnie Usłyszałaś kiedyś, że ktoś "ma skórę, jak u niemowlaka"? Określa się w ten
Czytaj dalej
Poród naturalny
Zatrzymanie akcji porodowej: Dlaczego poród nie postępuje?
Długość porodu to bardzo indywidualna sprawa, na którą wpływ ma wiele czynników. Najważniejszym aspektem jest to, czy szyjka macicy jest podatna na rozwieranie występujące w następstwie skurczów macicy. Za skurcze
Czytaj dalej
Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Truskawki w ciąży i podczas karmienia piersią
Truskawki to nieodłączny element pierwszych letnich dni. Przypadający na przełom maja i czerwca początek sezonu na te owoce zwiastuje, że wakacje są już blisko. Uwielbiane przez Polaków w każdej postaci:
Czytaj dalej
Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Pistacje w ciąży i podczas karmienia piersią
Pistacje to fantastyczny dodatek do wielu potraw, nie tylko tych codziennych, ale także przygotowywanych na uroczyste przyjęcia. Idealnie komponują się z mięsami, dobrze smakują w sałatkach. Są niezastąpione w deserach
Czytaj dalej
Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Krewetki w ciąży i podczas karmienia piersią
Krewetki jeszcze do niedawna uważane były za przysmak wykwintny, który gościł jedynie na talerzach najbardziej zamożnych. Obecnie stają się coraz bardziej popularne i dzięki dyskontom spożywczym mamy do nich ułatwiony
Czytaj dalej
Co jeść w ciąży?
Miód w ciąży: jakie korzyści daje spożywanie miodu w ciąży?
Czy w ciąży można jeść miód? Jaki miód wybrać? Lipowy, spadziowy, a może wielokwiatowy? Sprawdź, co warto wiedzieć o tym bursztynowym przysmaku! Czy można jeść miód w ciąży? Ciąża to czas, w
Czytaj dalej