Nasiona chia to produkt, który w ostatnich latach zyskał szalenie na popularności. Stało się to głównie za sprawą celebrytek, które nasiona te zaczęły dodawać do swoich posiłków i koktajli. Obca, modnie brzmiąca nazwa również sprawiła, że nasiona chia zaczęły być na topie. Jej polska wersja, czyli „szałwia hiszpańska” z pewnością nie sprzedaje się tak dobrze. Jednak niezależnie od nazwy, jaką się posługujemy, nie da się zaprzeczyć, że warto stosować je w swojej kuchni. Tylko czy nasiona chia można jeść w ciąży? Czy szkodzą podczas karmienia piersią?



Nasiona chia, czyli szałwia hiszpańska, to roślina pochodząca z egzotycznego Meksyku. Istnieją dowody na to, że z ich właściwości korzystano jeszcze zanim Kolumb odkrył Amerykę. Aztekowie uprawiali je chętnie, podobnie jak inne plemiona zamieszkujące tamte okolice. Jakie mają właściwości te nasiona?

Nasiona chia: właściwości

Nasiona chia to niepozorne szaro-beżowe nasionka, które kryją w sobie prawdziwe bogactwo właściwości pozytywnie wpływających na nasz organizm.

Nasiona chia to doskonałe źródło kwasów tłuszczowych Omega-3 oraz Omega-6. O ich dobroczynnym wpływie na organizm nie trzeba nikogo przekonywać. Wspierają pracę mózgu, wpływają na naszą koncentrację oraz na ogólne samopoczucie. Dodatkowo w nasionach chia znajdują się długołańcuchowe nienasycone trójglicerydy, które są niezastąpione w zwalczaniu złogów złego cholesterolu.

Dzięki zawartości leptyny nasiona chia dodają nam energii i pozwalają aktywnie spędzić dzień.

Nasiona chia kryją w sobie moc witamin. Zawierają witaminę C, witaminę A, E, tiaminę oraz ryboflawinę. Dodatkowo są cennym źródłem minerałów, takich jak wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód i cynk. Są szczególnie cenne dla kobiet: poprawiają stan włosów i paznokci, a także wpływają korzystnie na cerę.

Nasiona chia w ciąży

Czy nasiona chia można spożywać podczas ciąży? Ze względu na swoje właściwości są one doskonałym uzupełnieniem diety przyszłej mamy. Przed wprowadzeniem ich na stałe do jadłospisu warto jednak skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę, czy nie widzi on przeciwwskazań do ich spożywania.

Na nasiona chia powinny uważać kobiety ciężarne, które mają problem z utrzymaniem swojej wagi w ryzach. Nasiona są bowiem kaloryczne. W 100 gramach kryje się aż 486 kalorii oraz prawie 31 gramów tłuszczu. Warto jednak je włączyć do menu przyszłej mamy ze względu na fakt, że stanowią cenne źródło błonnika. Jest go ponad 34 gramy na 100 gramów produktu. Błonnik jest niezastąpionym sprzymierzeńcem w walce z zaparciami, które często nękają kobiety spodziewające się dziecka.

Ponadto w nasionach chia znajduje się leptyna. Poprawia ona przemianę materii, z którą często w czasie ciąży jest problem, ze względu na rozleniwioną pracę układu pokarmowego. Jeśli więc zastanawiasz się, czy w ciąży można jeść nasiona chia, odpowiedź jest niemal oczywista!



Nasiona chia a karmienie piersią

Nie ma badań, które w jednoznaczny sposób wskazywałyby, że nasiona chia nie są wskazane dla mamy karmiącej piersią swojego maluszka. Można zatem założyć, że są bezpieczne i o ile lekarz nie doradzi Ci inaczej, możesz je spokojnie włączyć do swojego jadłospisu. Jeśli masz jednak jakiekolwiek wątpliwości lub zauważysz u malucha niepokojące objawy – natychmiast odstaw produkt i skonsultuj się z pediatrą.

Sprawdź też:

Czystek w ciąży i podczas karmienia piersią



Czy wolno pić napar z czarnego bzu w ciąży i gdy karmi się piersią?