Pokrzywa w ciąży i podczas karmienia piersią

Pokrzywa zaliczana jest do ziół, których właściwości zdrowotne od stuleci wykorzystywano w medycynie ludowej. Obecnie nieco już zapomniana, kojarzy się głównie z chwastem, który zaśmieca nasze wypielęgnowane ogrody – a niesłusznie. Dlaczego warto korzystać z pokrzyw? W jakiej formie je spożywać? Czy pokrzywa jest dozwolona w ciąży i w okresie karmienia maluszka piersią?

Pokrzywa w ciąży i podczas karmienia piersią
Pixabay

Pokrzywa to roślina, która towarzyszy ludziom od zarania dziejów. Była opisywana już w Biblii, a o jej właściwościach rozpisywali się starożytni medycy, w tym ojciec medycyny, czyli Hipokrates. Chociaż na pozór jest wroga człowiekowi (wielu z was z pewnością pamięta bolesne spotkania z jej parzącymi liśćmi) to jednak pokrzywa ze względu na swoje właściwości jest prawdziwym darem natury.

Pokrzywa: właściwości

Pokrzywa bardzo często wykorzystywana jest w kosmetyce. Jej liście bogate są w chlorofil, który jest składnikiem kremów, maści i toników. Ma właściwości odświeżające i ściągające cerę. Ponadto świetnie wpływa na włosy, które mają skłonność do przetłuszczania się. Skutecznie pomaga również w walce z łupieżem ze względu na swój pozytywny wpływ na skórę głowy.

Pokrzywa od stuleci stosowana jest w przypadkach krwawień. Jej składniki mają właściwości tamujące nadmierny upływ krwi. Należą do nich witamina K, garbniki i flawonoidy, które mają działanie przeciwkrwotoczne. Dawniej stosowano ją przy krwotokach z nosa, płuc, nerek, jelit, a także z dróg rodnych. Dzisiaj właściwości te są wykorzystywane głównie w przypadku obfitych i bolesnych miesiączek, na które lekarze polecają picie roztworów z liści pokrzywy.


Zobacz też:


Pokrzywa jest przydatna w leczeniu cukrzycy typu 2, czyli sytuacji, gdy komórki są odporne na insulinę. W liściach pokrzywy znajdują się składniki, które obniżają poziom cukru we krwi. Ponadto zwiększają one poziom hemoglobiny, przez co spożywanie jej jest pomocne w przypadku leczenia anemii, a regularna suplementacja może nawet anemii zapobiec. Duża ilość chlorofilu w składzie pokrzywy zapobiega niedokrwistości organizmu.

Ponadto ta roślina ma działanie moczopędne. Jest pomocna w sytuacjach zatrzymywania wody w organizmie, regularne jej spożywanie pomaga pozbyć się obrzęków. Zwiększone oddawanie moczu pomaga także oczyszczać organizm z toksyn, przez co pokrzywa polecana jest w kuracjach oczyszczających. Pokrzywa chroni nerki i pozwala im się oczyszczać. Zalecana jest w kuracjach przy stanach zapalnych nerek i układu moczowego, skąpomoczu i kamicy nerkowej.

W pokrzywie znajduje się spora ilość witaminy C, a także witaminy B2, która ma wpływ na poprawne funkcjonowanie układu nerwowego. Oprócz tych witamin pokrzywa zawiera w sobie beta-karoten, wapń, żelazo, potas, fosfor, sód i jod.

Pokrzywa w ciąży

Pokrzywa może pomóc przyszłej mamie w sytuacji, gdy jej ciało zatrzymuje wodę i jest opuchnięte. Mają na to wpływ jej opisane wyżej właściwości moczopędne. Ponadto pokrzywa pobudza wydzielanie soków żołądkowych i poprawia pracę jelit. Z uwagi na rosnący poziom progesteronu w ciąży, przyszłe mamy bardzo często borykają się z rozleniwieniem pracy układu trawiennego, przez co pojawiają się niestrawność, wzdęcia, a także zaparcia. Tymczasem pokrzywa pobudza układ pokarmowy do pracy i dolegliwości te zanikają lub znacząco się zmniejszają.

Pokrzywa wzmacnia także układ odpornościowy. Stymuluje leukocyty, które zaczynają działać antybakteryjnie oraz antywirusowo. W jej składzie znajduje się wiele witaminy C, która jest sprzymierzeńcem układu immunologicznego. Jego poprawna praca jest kluczowa w okresie ciąży, gdy wszelkie przeziębienia i infekcje są szczególnie niewskazane. Wsparcie odporności naturalnymi sposobami, takimi właśnie jak picie pokrzywy, pomaga uniknąć niepotrzebnego przyjmowania tabletek.

Pokrzywa ma także korzystny wpływ na górne drogi oddechowe. Ułatwia odkrztuszanie flegmy w przypadku infekcji w ciąży, w czym skutecznie zastępuje leki.

Pokrzywa a karmienie piersią

Spożywanie pokrzywy w okresie karmienia piersią jest wskazane dla mam, które borykają się z problemami laktacyjnymi. Badania wskazują, że pokrzywa może mieć właściwości zwiększające ilość produkowanego pokarmu. Co więcej wzmacnia organizm, co tuż po porodzie jest bardzo ważne.

 

Sprawdź:  Olej z wiesiołka w ciąży [działanie, dawkowanie, właściwości i opinie]

Dodaj komentarz

Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Siemię lniane w ciąży i podczas karmienia piersią
Siemię lniane od stuleci jest wykorzystywane w medycynie naturalnej ze względu na ogrom pozytywnych właściwości zdrowotnych. Do dzisiaj bardzo często jest rekomendowane przez lekarzy jako część kuracji leczniczej. Siemię lniane
Czytaj dalej
Zakupy
Buty dla dziewczynek
Dzieci celebrytów i blogerów niejednokrotnie udowodniły nam, że moda nie ma ograniczeń wiekowych, a stylowo można wyglądać od przysłowiowej kołyski. Czym jednak byłaby mała fashionistka bez właściwie dobranych do stylizacji
Czytaj dalej
Co jeść w ciąży?
Czarny bez w ciąży: właściwości oraz odpowiednie dawkowanie
Czarny bez i napary z niego kojarzone są głównie dzięki ich obecności od wieków w medycynie naturalnej, w której zajęły ważne miejsce. Od stuleci czarny bez był lekiem na przeziębienia
Czytaj dalej
Co jeść w ciąży?
Dieta na lekki poród: Co jeść przed porodem?
Co zjeść przed porodem Dni tuż przed porodem są trudne. Brzuch ciąży, a żołądek odmawia często posłuszeństwa? W każdej chwili możesz zacząć rodzić. Co jeść? Komponuj swoją dietę z rozwagą, zgodnie
Czytaj dalej
Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Truskawki w ciąży i podczas karmienia piersią
Truskawki to nieodłączny element pierwszych letnich dni. Przypadający na przełom maja i czerwca początek sezonu na te owoce zwiastuje, że wakacje są już blisko. Uwielbiane przez Polaków w każdej postaci:
Czytaj dalej
Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Pistacje w ciąży i podczas karmienia piersią
Pistacje to fantastyczny dodatek do wielu potraw, nie tylko tych codziennych, ale także przygotowywanych na uroczyste przyjęcia. Idealnie komponują się z mięsami, dobrze smakują w sałatkach. Są niezastąpione w deserach
Czytaj dalej